SL historia från 1990-talet 67

Startat av Bussmicke, 20 januari 2010, 01:27:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius



   Mumma med Van Hool.

   //Niclas

Robert Brink

Vad ska man säga? Dessa bilder är oslagbara, och från en tid när bussar var roliga att köra!

//R

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 20 januari 2010, 01:27:40 AM


Mycket trevliga bilder! De första H20-bussarna Vaxholm (1977) fick var 5355-5362.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

yngrot

Trevligt att se att S-L kunde köpa något annat än Säffle . Hur många H 20 fanns det??  Synd bara att Säffle blivit så extremt vanlig i S-L trafiken. Man kan ju undra om Säffle hade kunnat överleva utan inköp från S-L???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

M224

Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2010, 16:06:58 PM
Trevligt att se att S-L kunde köpa något annat än Säffle . Hur många H 20 fanns det??  Synd bara att Säffle blivit så extremt vanlig i S-L trafiken. Man kan ju undra om Säffle hade kunnat överleva utan inköp från S-L???

Om Säffle är vanligt, vad är då Scania? Snart ser man ju bara OmniLink.

Van Hoolerna är hur som helst det snyggast som har rullat hos SL någonsin!  :)

Robban

WOHOOOO Micke, jädrans vilka snygga bilder (som vanligt)
H20 är barndom för mej, åkte med dom till skolan så gott som varje dag på den tiden man bodde i Sundbyberg.

Det finns väl bara en kvar om man bortser från dom som exporterades till Ryssland som ser hyffsat orginal ut antar jag å det e väl 5399 som du fotade för ett tag sen, är det nån som känner till om den är kvar eller om det blivit husbuss av den.

/Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

bussgrabben

Kan inte annat än stämma in. Dessa bussar var hur fina som helst. Tänk om man hade en tidsmaskin.

a32

Hur många gånger har man inte suttit på ensamma sätet längst fram och tittat på hur föraren kört och växlat dessa skönheter när man åkt till och från skolan på tidigt 80 tal, jag minns när linje 507 hade vändslinga i Rissne, ungefär där Stadshuset ligger idag och man fick åka med in i vändslingan och "rattat" bussen själv, kommer nån annan ihåg Berit "Bomben" Nordqvist tror jag hon hette, en mycket trevlig förare på Råsta som inte hade nåt emot att visa hur man körde dessa fina bussar, hon var mycket omtyckt bland sina kollegor på Råsta också.

Fina bilder micke, mer H20

/a32   ;)

groenis

Trevlig busstyp
Bad alltid om vagnbyte när jag fick en på 503:an och orsaken var att vintertid så fastnade man alltid
på hållplatsen Hässelby Strand mot Solna, självklart hade jag kunnat backa mig loss men de var många gånger som de stod parkerade bilar direkt bakom.
507:ans vändslinga i lersmacket i Rissne efter garaget där fick man ibland stanna långt innan för att passagerarna skulle slippa gå i leran när det hade regnat.

Har fler anekdoter om dessa vagnar men tar de vid annat tillfälle.

/Lennart

Mikael T Nilsson

Citat från: yngrot skrivet 20 januari 2010, 16:06:58 PM
Trevligt att se att S-L kunde köpa något annat än Säffle . Hur många H 20 fanns det??  Synd bara att Säffle blivit så extremt vanlig i S-L trafiken. Man kan ju undra om Säffle hade kunnat överleva utan inköp från S-L???

Hej,

Totalt fanns H20-vagnar med kaross från van Hool 5341-5403 men även littera H21 (flygbuss) hade van Hool-kaross. Dessa låg i serien 5404-5415.

Historiskt sett har bussarna varit placerade i Södertälje, Eriksberg (Botkyrka), Handen, Kallhäll, Råsta, Märsta och Vaxholm
Under kortare perioder har de även funnits i Täby, Norrtälje, Ekerö och Björknäs.
Är osäker på om Tyresö hade några.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

christian berg

Ja, mycket trevliga bussar och bilder. Enstaka vagnar hittade även till Tyresö, Ribby, Hornsberg (5364 för linje 607), Bromma (5351), Nyboda (5351), Lidingö (5346, 5359 för ersättningstrafik 1994), med andra ord fanns det H20 i princip vid alla SL-garage, dock inte samtidigt..

Vänliga hälsningar

Christian B

bisquit

Kommer ihåg att Trafikcenter i Kumla fick en för halkkörning för några år sedan.. Den hängde med länge.. Ända tills någon bröt leden på Halkbanan.. Instämmer i att det var en trevlig buss. Älskade att följa med pappa till Råstagaraget och få åka en go tur.. :P

Danne B.


Mikael T Nilsson

Citat från: christian berg skrivet 21 januari 2010, 10:23:54 AM
Ja, mycket trevliga bussar och bilder. Enstaka vagnar hittade även till Tyresö, Ribby, Hornsberg (5364 för linje 607), Bromma (5351), Nyboda (5351), Lidingö (5346, 5359 för ersättningstrafik 1994), med andra ord fanns det H20 i princip vid alla SL-garage, dock inte samtidigt..

Vänliga hälsningar

Christian B

Hej,

Tack för de kompletterande uppgifterna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.