SL historia från 1990-talet 62

Startat av Bussmicke, 17 januari 2010, 15:52:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredrik Gelin

Mums fillibabba!

4343 ahr jag inte kört, men väl flera släktingar i samma serie, rätt trevliga men på typiskt Säfflemanér ganska tråkiga att köra.
Ungefär som Volvos slitvargar ofta är, pålitliga men inte så roliga att köra...

Neoplanerna fick jag aldrig möjlighet att köra då de försvann långt innan jag började köra buss, men de är alltid trevliga att se på bild.

69xx-vagnarna i Täby återkom har jag ett vagt minne av lagom till jag började köra i Täby, Jag vill minnas att de var tänkta för Roslagsbaneersättning, men att de pga "problem" med vikbromsen mest stod i Täbygaraget.
Problemet var ofta förarnas körsätt, Volvo klagade ju inte om man råkade vara lite för tung på högerfoten i kurvorna vilket dessa Scanior definitivt gjorde...
//Fredrik

Karsten


Ulf Rådeström

åååhh...Micke - du e underbar med dina scannade bilder.....kul o se!!

Bussmicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 17 januari 2010, 23:19:37 PM
åååhh...Micke - du e underbar med dina scannade bilder.....kul o se!!

Tack ska du och alla andra ha, mer kommer framöver.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Som vanligt, trevliga bilder!

CitatSå Råsta körde 537 alltså?

Stämmer att Råsta körde 537 under några år, mycket trevlig linje att köra!

//R

KRNI

Någon som vet mer om det där videokamerapaket för 7.995 :-, jag funderar lite på det faktiskt! ;D
/KRNI

ps. Alltid lika trevliga tillbakablickar Micke!

Omnilasse

Citat från: Robert Brink skrivet 18 januari 2010, 00:48:04 AM
Som vanligt, trevliga bilder!

Stämmer att Råsta körde 537 under några år, mycket trevlig linje att köra!

//R
Brukade man inte också tursätta en av avgångarna (har för mig kring 16.30 från Kista med en av Råstas få (eller enda?) boggibussar som man väl någonsin har haft... under det tidiga 1990-talet var det ju inte en alltför vanlig syn i SL-trafiken...

Fredrik Klint

Citat från: Bussmicke skrivet 17 januari 2010, 15:52:12 PM


6045 i bakgrunden... Denna förknippar jag med Tyresö och en koll visar att den tydligen åkte tillbaka dit och blev Swebus 1567 den 21 augusti 1995. Var det fler Tyresövagnar som hälsade på i Täby runt 1993?

Ser också släpet på en oxblodare bredvid, detta är antingen H22 6256 eller 6257, känns igen på det vita taket med röd rand.

K R

Citat från: Omnilasse skrivet 18 januari 2010, 00:58:06 AM
Brukade man inte också tursätta en av avgångarna (har för mig kring 16.30 från Kista med en av Råstas få (eller enda?) boggibussar som man väl någonsin har haft... under det tidiga 1990-talet var det ju inte en alltför vanlig syn i SL-trafiken...

Hej!

Råsta hade en period H46 4221 (Volvo B10M-70B/Säffle) från 1990.
Den brukade som sagt trafikera linje 537.

mvh K R

K R

Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 januari 2010, 08:19:35 AM
6045 i bakgrunden... Denna förknippar jag med Tyresö

Hej!

Att måla blanklisterna svarta vid omlackering till SL86 på H22:orna
vill jag minnas var vanligast på Tyresös och Botkyrkas vagnar.

mvh K R

Fredrik Klint

Citat från: K R skrivet 18 januari 2010, 08:59:56 AM
Hej!

Att måla blanklisterna svarta vid omlackering till SL86 på H22:orna
vill jag minnas var vanligast på Tyresös och Botkyrkas vagnar.

mvh K R

Visst var det så, i många fall även svartmålade stötfångare som syns på bilden. I Tyresös fall fick vagnarna även blinkerslampa upptill bak, något som blev standard fr.o.m. H25 samt att den näst sista stolsraden vänden bakåt. Inte på alla vagnar men en del.
Botkyrka hade också en egenhet, många H22 fick listen under förarruten borttagen. Lite allmän onyttig information...  ;)

Bussmicke

Otroligt va detaljer ni lagt på minnet, någo en annan inte tänkt på..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Måns Johannesson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 18 januari 2010, 08:19:35 AM
6045 i bakgrunden... Denna förknippar jag med Tyresö och en koll visar att den tydligen åkte tillbaka dit och blev Swebus 1567 den 21 augusti 1995. Var det fler Tyresövagnar som hälsade på i Täby runt 1993?

Sommaren 93 var i princip hela roslagsbanan avstängd (Näsbypark-linjen gick har jag för mig) och en hel del vagnar var inlånade, bl.a. ett gäng H22 från Tyresö. H33C vagnen på bilden var inlånad från Hammarby till Hornsberg som körde några omlopp på 607.

/Måns