Olycka på väg 288 linje 811

Startat av Jonas, 12 september 2008, 10:32:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


bjorn_k


RoTe

Presstalesmannen från bussbolaget gjorde bort sig totalt i interviun med teve... Han stämplade busschauffören som vållande i sitt uttalande!

vesslan30

Citat från: RoTe skrivet 18 september 2008, 01:25:58 AM
Presstalesmannen från bussbolaget gjorde bort sig totalt i interviun med teve... Han stämplade busschauffören som vållande i sitt uttalande!

??? Menar du verkligen rätt olycka nu ???

RoTe

Citat från: vesslan30 skrivet 18 september 2008, 09:42:26 AM
??? Menar du verkligen rätt olycka nu ???

Ja?

Han började med att berätta hur bussen kört på personbilen! Vilket är totalt felaktigt.

vesslan30

Det var ju en presstalesman från UL och inte från Bussbolaget.

RoTe

Citat från: vesslan30 skrivet 18 september 2008, 18:52:25 PM
Det var ju en presstalesman från UL och inte från Bussbolaget.

Spelar det någon roll?

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 18 september 2008, 21:21:56 PM
Spelar det någon roll?

Ja, en liten roll. Du skrev "Presstalesmannen från bussbolaget", och Upplands Lokaltrafik är en länstrafiksföretag (trafikhuvudman), inte ett bussföretag (trafikutövare).

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 18 september 2008, 21:25:37 PM
Ja, en liten roll. Du skrev "Presstalesmannen från bussbolaget", och Upplands Lokaltrafik är en länstrafiksföretag (trafikhuvudman), inte ett bussföretag (trafikutövare).

Så länge det inte är bussföraren själv som förklarar sig vållande så kvittar det om det är hans/hennes chef eller tant Agda i Göteborg som uttalar sig. Men jag tycker att det är ganska uppenbart att bussen har kört på (i betydelsen kolliderat med) personbilen; ett sådant påstående innebär inte automatiskt att man påstår att det var bussförarens fel. Det gäller att förstå nyanserna i det sagda!

Ersa

"Buss 811 kolliderade med en personbil som kommit över på fel sida vägen..."
http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=43043&lid=puff_691831

Jag kan inte hitta något om att UL:s tillförordnade presstalesman Nikodemus Kyhlén (eller någon annan) klandrar bussföraren av KR 158.

RoTe

Det är ju bra att ni inte tänker som resten av befolkningen. Men hade jag varit presstalesman för ett bussbolag eller trafikhuvudman hade jag istället sagt: En personbil kom av okänd anledning över på fel sida och kolliderade med buss 811. Människor har lätt att tolka den första man nämner som vållande.

Hagri

Det kan nog vara så att många framför TV upplever uttalade som att bussen var vållande.  Detta lever kvar i deras minne och kan påverka inställningen till bussförare och busstrafik.
Vad som sedan avgörs av domstol eller, om det inte hamnar i domstol, av försäkringsbolagen i skuldfrågan kanske inte ens kommer till allmänhetens kännedom.