Ny zonindelning UL

Startat av Yujin Zhang, 05 september 2008, 12:33:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


RoTe

Priset på en enkelbiljett är ju sinnessjukt. 40kr för resa inom zon! Det är vad 2,5 mil resa kostade innan. Alltså alla som reser kortare än 2,5 mil blir ju lurade. Alla som åkte buss till/från strax utanför stadsbussnätet förut lär ju börja åka bil nu.

Det är ju mycket uppenbart att busstrafiken endast är till för en viss typ av människor. De som bor tillräckligt nära en busshållplats för att gå/cykla samt nära allt annat och aldrig har behov av en bil. Först när man säljer bilen lönar det sig att åka buss. Sedan måste man ha ett dagjobb fem dagar i veckan. Har man färre dagar eller udda tider blir det genast dyrare och svårare.

Sedan undrar jag över integrationen med stadstrafiken? Vad hjälper det mig att bli dumpad på uppsala centralstation?

Nej, i framtiden kommer jag även i fortsättningen ta bilen.

Jo

Citat från: RoTe skrivet 06 september 2008, 01:02:58 AM
Priset på en enkelbiljett är ju sinnessjukt. 40kr för resa inom zon! Det är vad 2,5 mil resa kostade innan. Alltså alla som reser kortare än 2,5 mil blir ju lurade. Alla som åkte buss till/från strax utanför stadsbussnätet förut lär ju börja åka bil nu.

Det är ju mycket uppenbart att busstrafiken endast är till för en viss typ av människor. De som bor tillräckligt nära en busshållplats för att gå/cykla samt nära allt annat och aldrig har behov av en bil. Först när man säljer bilen lönar det sig att åka buss. Sedan måste man ha ett dagjobb fem dagar i veckan. Har man färre dagar eller udda tider blir det genast dyrare och svårare.

Sedan undrar jag över integrationen med stadstrafiken? Vad hjälper det mig att bli dumpad på uppsala centralstation?

Nej, i framtiden kommer jag även i fortsättningen ta bilen.


Nu var jag inne och kollade på UL:s priser och en enkelbiljett för Uppsala stadstrafik kostade 30kr men bara 15kr med värdekort. Dock hittar jag ingenstans där pristlistan för regiontrafiken presenteras möjligheter att betala resan med värdekort. Är 40 kronorsbiljetten enda möjligheten för de som bara reser någon gång ibland innebär det nog att man kommer att förlora många av dessa resenärerna på de kortare sträckorna. En resa inom tex Knivsta kommer ju också kosta 40 kronor och om man reser mellan två zoner kostar det 80 kr vilket blir väldigt dyr killometertaxa. Även om UL hävdar att det blir "enklare" så innebär det ju inte att resenären vill betala hur mycket som helst. Nu kanske det finns andra allternativ för utom periodkort men jag hittar inte några sådana på UL:S sajt. Och visst är det bra att minska kontanthanteringen men här ser jag inte ens att man har några allternativ och frågan är om det är önskvärt att försöka bli av med alla som inte arbetspendlar medbussen dagligen.

Yujin Zhang

20 resorskort finns kvar och kostar genomsnitt 25kr/resa för en zon eller 37:50kr/resa för båda zoner. Sen kommer en fri övergångstid på 90 minuter om UL tänker behålla det...

Björn Ax

Stod ju att det kommer kunna betalas med sms snart och det kommer nog bli billigare skulle jag tro eftersom det är det i stadstrafiken. Men det är bara min chansning.

Priserna för enkelbiljett e ju ganska höga för att man vill slippa kontanthantering på bussarna så mycket som möjligt.
Man vill att folk ska köpa kort eller sms'a då kontanthanteringen försvinner.

Så sms borde ju bli billigare tycker jag iaf.

JB

Lustigt med bara två zoner. Men det betyder alltså att man skulle kunna åka Skutskär-Enköping för 40 kr genom att åka via Tierp-Östervåla-Heby istället för att åka via Uppsala.

/Jonas

blyfot

Såg era inlägg. det kommer  att finnas tre zoner, uppsala är zon 1, de andra kommunerna runt blir zon 2 och om man vill åka över länsgränserna blir det zon +.
Sen blir det lite olika tillägg beroende på var och hur man åker.Men det blir inte 80 kr mellan Skutskär gävle trots att det går över en läsgräns det kommer att finnas några undantag. Sen kommer det dock inte att räcka med bara ett flerzonskort om man vill åka uppsala - gävle, ett länskort+ behövs.
Och senior, ungdoms och 20 resors kort kommer att vara kvar och fungera på samma sätt som tidigare.
Det finns dock inte så mycket information ens för oss förare men det kommer nog, det är ju några dagar kvar än....