SL Turlista Linje 41

Startat av Leyland, 06 juni 2020, 22:36:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

Många av innerstadsbusslinjerna (Stockholm) bytte i vart fall Tjänsteturlista något år 1968 eller senare den 10 juli.

Men vilket år och varför?

Likaså stämmer inte Tabellnummer 30 in på ordinarie ordning?




Jörgen

Jag kollade i min dator vid klockan nere vid höger och gick sedan bakåt i den kalender som den har, och kom fram att det fanns en fredag den 10:e juli "1970", nästa kom inte förrän 1981.
Mvh: Jörgen

Leyland

Tack Jörgen,

då återstår frågan varför nästan alla linjer bytte turlista mitt i sommaren 1970 och varför tabellnummer 30?

Jörgen

Funderade lite på om det som står tryckt nere i kanten på alla 3 turlistorna, "Bl 160x 2.68" kanske skulle det kunna dateras till att dessa trycktes redan i februari 1968?

Då kunde det vara en äldre turlista som användes igen 2 år senare, därav det klistrade märket på dem?

Fler frågor än svar just nu!
Mvh: Jörgen

Leyland

#4
Nix,

det där är klassiskt blankettnummer.

Bl (blankett) 1601 (SL Turlista Måndagar-Fredagar) utgåva (tryckt) 2.68 (februari 1968).

Blanketten användes intill den var slut och återvanns i omtryck flera gånger. Här är ett exempel 18 år senare för spårvagnslinje 120. Samma blankettnummer.

Men notera att blanketten försetts med nya SL-märket efter 1977.


Ted Selander

Vad med innehållet? Skiljer sig trafiken från andra sommarturlistor?

Leyland

Jo, det är ju en ledtråd.

Dagtrafiken alla veckodagar ca klockan 10.00-16.00 är kraftigt reducerad i denna tabell 30.

Linje 41 m-f t.ex neddraget från åtta minuters trafik med 10 vagnar till 12 minuters trafik med sju vagnar.

Däremot är det samma utbud i rusningstrafiken.

Kan det alltså ha varit en större personalbrist som gjorde sig påmind?

Jimmy

Hej.
Linjerna 50X, 54B och 56E drogs in pga personalbrist 1970-07-10.
Trafiken återupptogs 1970-08 (oklart vilken dag) i samband med förbättrad personaltillgång.

Jimmy

Leyland

Tack Jimmy,

då har vi anledningen - personalbrist och kanske akut därtill.