Högtrafiklinje 612 (SL) - 28 april 2020

Startat av Mikael T Nilsson, 28 april 2020, 19:17:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer en kvällsbild på Arriva 8754 på högtrafiklinje 612 som, om jag minns rätt, tillkom i december 2019. Linjesträckningen är Kista centrum-Täby kyrkby trafikplats-Arninge-Danderyds sjukhus.

Arriva 8754 var för övrigt en av tre VDL-boggivagnar som lämnade SL-trafiken för Hallandstrafiken under en kortare period.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Lite information kring linjen, planeringen verkade vara väldigt otydlig tills dess att den tillkom,
Informationen till operatören Arriva var att endast en "ny" hållplats skulle tillkomma med linjen nämligen "Västra Löttingelund" anledningen varför jag skriver "ny" är för att den användes förr av b.la linje 524 innan denna blev omdragen till att köra Prästgårdsvägen mellan Täby kyrkby - Löttingelund
Men när linjen väl kom visade det sig att den linjebeskrivning som angetts innan blivit ändrad och ändhållplatsen som tidigare angetts i reseplaneraren hos SL blivit ändrad till en sprillans ny hållplats "Gribbylund Norra" och utan någon direkt information så tillkom även en ny hållplats "Parmvägen" strax bredvid "Täby Kyrkby trafikplats"
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikael T Nilsson

#2
Hej,

Tack för linjeinformationen! Ja, jag såg att det dykt upp en ny hållplats söderut strax efter avfarten vid Täby kyrkby trafikplats. Då är det alltså den nya hållplatsen "Parmvägen". Denna hållplats trafikeras även av linjerna 610, 611, 616, 684 samt nattlinje 690.

En annan sak gällande linje 612 är att jag har för mig att bussarna vid uppstart av linjen enbart skyltades "Danderyds sjukhus" från Kista och "Kista" från Danderyds sjukhus men att "...via Arninge" tillkom efter ett tag. Kanske p g a att det annars kunde vara lite lurigt om man skulle åka från Danderyds sjukhus till Kista och steg på 612:an istället för 178/613 som går snabbare till Kista därifrån.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Buzzlover

Jag tror mer på att "Kista/Danderyd via Arninge" kom till för att hjälpa boende i Hägerneholms-området eftersom denna är snabbare Danderyd - Ullna strand än 629:an men visst kan du ha en poäng.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

Mikael T Nilsson

Hej,

Tack, så kan de också vara. Hur som helst så är skyltningen betydligt tydligare nu.
Jag minns inte om linjen var på prov/utvärdering och hur passagerarunderlaget ser ut nu.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr.Omsi

Stör mig lite att den gick från att skylta Kista/Danderyds Sjukhus endast, till att nu skylta "via Arninge" hela vägen till Danderyd/Kista  ::) Jag brukar själv skylta om manuellt efter Arninge

Mikael T Nilsson

#6
Hej,

Ja, intressant! Noterade det i fredags då jag mötte en 612:a i höjd med Danderyds kyrka, skyltad "...via Arninge" trots att Arninge redan passerats.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.