Västtrafik nya biljetter

Startat av yngrot, 17 april 2020, 04:53:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

4 november börjar det nya gälla  3 zoner A B  C  enkelbiljett kostar 34 kr  idag 44 kr  i en zon och då blir det ju mycket billigare åka ex Tranemo - Borås  34 kr  nu  är det 76 kr.  Till Göteborg blir det  3 zoner 102 kr  idag 126 kr.. ombordköp blir 20% dyrare .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Harald Nordius

Och det hela betalas av göteborgarna som får dyrare resor. Över 90 % av resorna görs i Göteborg så en måttlig höjning där kan finansiera stora sänkningar i andra delar av regionen.

S Svensson

Jag har ju följt de olika så kallade länsbolagen. I detta fall påbörjade Göteborgsregionens Kommunalförbund subventionering av resor. Kan tyckas vällovligt. Göra som i Stockholm.
Det nya i Göteborg är att man bortser från det avtal emellan kommunerna i området Göteborg gjorde cirka 1974. Jag har själv ingen kopia av det men har läst det genom lån.
Gemensamt för länshuvudmän är att bussresor på något sätt kostar pengar. Detta tas in genom sålda biljetter och möjligen reklamintäkter. Tillåter man att det blir billigare,ja t o m extremt billigt att åka vissa relationer så kommer folk göra detta. Inom ekonomin  finns det olika uppfattningar. Just nu ser vi att Walras teori för kretslopp stämmer.
Tidigare exempel var när SJ varje torsdag lät folk åka från Borås till Helsingborg för 20 kr. Iden var att merutnyttja tågsätten. Men sedan kom det många gånger med att förstärka tågen. SJ körde tåg emellan Borås-Varberg  men vid ca maj 1970 drogs ett tågsätt in och ersattes med buss. 1982 gick denna linje kvar och det blev Älabtaxa-Hallandstaxa. I stort sett varje pensionär som skulle till sina stugor åkte med denna busslinje för att det var billigt.
Det taxeförslag som Västtrafik lägger nu kan inte vara hållbart i längden. Sedan tillkommer det som står i GP i dag. Pensionärsbiljetterna gäller i hela taxeområdet mot i dag i varje kommun. Jag som har ett sådant som nästan aldrig utnyttjas kanske snart åker runt med detta kort.
Kanske skulle Dalsland och Vänersborg ha ett eget taxeområde. När det blir sämre tider brukar länshuvudmän höja taxorna.

AL

Det skall väl i ärlighetens namn tilläggas att beslutet om förändrade zoner i V:a Götaland sedan tidigare överklagats till Förvaltningsrätten. Domslut har ännu inte meddelats!

Harald Nordius

På vilken grund har man överklagat?

AL

Att beslutet inte följer kommunallagens bestämmelser om likabehandling. I avseendet fokuserar inte anmälan på resp. zonpriser utan snarare det förhållande att resenärer i zon C lämnas betydligt större möjligheter genom att kunna resa för samma pris genom 39 kommuner, medan resenärer i zon A och zon B begränsas betydligt!

Harald Nordius

Det lär man inte ha någon framgång med.