Generell tråd om SJ/Swebus/Flixbus

Startat av Mikael T Nilsson, 27 augusti 2018, 17:06:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Sundås skrivet 30 augusti 2018, 15:50:27 PM
Det perspektiv som jag saknar i diskussionen är att Swebus ju har varit ett sorgebarn med förluster under många år som Nobinakoncernen trots detta valt att hålla flytande. Men någonstans måste man ju våga avveckla det som inte finns lönsamhet i också för att fokusera på de delar som fungerar. Det är ju liksom ingen välgörenhet som bedrivs. Hade Swebus varit ett fristående bolag, hade de varit uppköpta eller avvecklade för länge sedan, vill jag påstå. Att Nobina var intresserade av att bli av med en icke vinstbärande verksamhet är inget konstigt överhuvudtaget, särskilt då sista året var ett katastrofår med förluster på över 36 miljoner på en omsättning på 233 miljoner.. 

Utvecklingen i sig är inget nytt. I relativ närtid har vi ju till exempel sett när Säfflebussen köptes upp av Nettbuss och likaså Bus4You.
Tråkig utveckling med Swebus hade varit bättre att låta SJ Buss vara, ett välrenommerat företag som fanns i 79 år och därefter ombildades till Swebus som alltså fick kasta in handduken efter 28 år.

zjbus

Citat från: homer skrivet 30 augusti 2018, 17:28:36 PM
Fast med flixbus affärssystem finns de ju goda möjligheter för massor av små bussbolag att bli underentreprenörer  då själva flixbus endast är en form av researrangör likt SL, Västtrafik eller taxi stockholm...
Kan så vara om man anser att det är bättre att styras av ett enormt internationellt företag istället för att driva egen verksamhet.

Walter

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 20:24:19 PM
Tråkig utveckling med Swebus hade varit bättre att låta SJ Buss vara, ett välrenommerat företag som fanns i 79 år och därefter ombildades till Swebus som alltså fick kasta in handduken efter 28 år.
Vad säger att SJ buss hade klarat konkurrensen bättre?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

zjbus

Citat från: Walter skrivet 30 augusti 2018, 21:15:20 PM
Vad säger att SJ buss hade klarat konkurrensen bättre?
Mycket talar väl för det, ett företag som fungerade bra i 79 år och säkert hade fortsatt att göra det om inte ombildningen till Swebus hade genomförts.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 30 augusti 2018, 21:15:20 PM
Vad säger att SJ buss hade klarat konkurrensen bättre?

Som statligt bolag (eller affärsverk) hade man ju bara kunnat täcka upp SJ-förluster med skattemedel. Men då är man så långt borta man bara kan från den "fria konkurrensen" som efterfrågades längre tillbaka i tråden. Då hade vi haft ett statligt monopol som använt skattemedel till att konkurrera ut alla privata företagare.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 20:32:53 PM
Kan så vara om man anser att det är bättre att styras av ett enormt internationellt företag istället för att driva egen verksamhet.

Speciellt mycket "egen verksamhet" har det väl aldrig varit för de lite mindre företagarna på expressbusslinjer. Bara några få som Silverlinjen och MasExpressen har lyckats någorlunda. I de flesta andra fall fick de mindre företagen på sin höjd köra under Swebus mot slutet, eller som nu senast köra under FlixBus.

zjbus

#36
Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2018, 22:04:01 PM
Som statligt bolag (eller affärsverk) hade man ju bara kunnat täcka upp SJ-förluster med skattemedel. Men då är man så långt borta man bara kan från den "fria konkurrensen" som efterfrågades längre tillbaka i tråden. Då hade vi haft ett statligt monopol som använt skattemedel till att konkurrera ut alla privata företagare.
Men så gick det aldrig till, det fanns en bra blandning utav många både privata och statliga företag samt kommuner som bedrev busstrafik, apropå monopol så är det väl på väg dit nu fast privat.

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2018, 22:09:32 PM
Speciellt mycket "egen verksamhet" har det väl aldrig varit för de lite mindre företagarna på expressbusslinjer. Bara några få som Silverlinjen och MasExpressen har lyckats någorlunda. I de flesta andra fall fick de mindre företagen på sin höjd köra under Swebus mot slutet, eller som nu senast köra under FlixBus.
Ett eget företag hur som.

Cyklisten

Har åkt Flixbuss några gånger hittills och det har inte fungerat helt hundra. Första gången var det Bergkvara som körde, chauffören fick inte igång bussen i Rödby, de blev en bra försening. Tillbaka inga konstigheter. För ett år sen skulle jag åter till Hamburg, blev nekad inträde, när jag väl försökte tvinga mig in blev jag utslängd/puttad ner från bussens trappa, en nyinköpt telefon gick sönder. I våras åkte jag till Oslo, hoppades på ett svenskt bolag, men det blev Umbrella. De kunde inte kommunicera med den norksa tullen på något vettigt sätt, vi blev stående på gränsen i tre timmar. På tillbakavägen kunde de inte tanka av någon anledning, vi snurrade runt på Hisingen, det blev något bråk på Circle K men till sist fick de in lite diesel, en försening igen. Hållplatsutropen lät ungefär "passenchör? Hottebur!" Men det var nog det minsta problemet. När jag t.ex. gick ner och frågade om tiden för ankomst till Oslo så blev beskedet "2 Euro".  Det sägs att bra, billigt och snabbt kan inte fås samtidigt, här är det nog "bra" som faller bort. Snabbt kan variera. Biligt? Ja, än så länge.

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 22:31:22 PM
Men så gick det aldrig till, det fanns en bra blandning utav många både privata och statliga företag samt kommuner som bedrev busstrafik, apropå monopol så är det väl på väg dit nu fast privat.

Nja... Så idylliskt var det inte riktigt på många håll. De statliga bolagen konkurrerade ut väldigt många småföretagare, och tog över deras linjer själva. Men när man idag minns tillbaka är det antagligen lätt att bara minnas det positiva.

BSB101

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 22:00:59 PM
Mycket talar väl för det, ett företag som fungerade bra i 79 år och säkert hade fortsatt att göra det om inte ombildningen till Swebus hade genomförts.
Att ett företag klarat sig under många år säger inte så mycket om framtiden. Marknaden ändras, konkurrenter kommer och går. Hur gick SJ buss förresten rent ekonomiskt? Fick man koncernbidrag?

Staffan Sävenfjord

Citat från: BSB101 skrivet 31 augusti 2018, 06:43:47 AM
Att ett företag klarat sig under många år säger inte så mycket om framtiden. Marknaden ändras, konkurrenter kommer och går. Hur gick SJ buss förresten rent ekonomiskt? Fick man koncernbidrag?

SJ Bussdivision hade på 1980-talet (innan den gick upp i GDG och därmed bytte namn till Swebus) ingen egen redovisning utan ingick i SJ Persontrafikavdelnings ekonomi. Således vet man inte om SJ Buss sett som helhet gick med vinst. Därmed vet man inte heller om expressbuss- och veckoslutstrafiken med buss var lönsam.

När Swebus bildades utgjorde det egen resultatenhet och gick inte så där lysande. Inte heller skotska Stagecoach gjorde någon lysande affär från 1995, då de köpte Swebus.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: zjbus skrivet 30 augusti 2018, 22:35:52 PM
Ett eget företag hur som.

Jag förstår inte vad du menar med den kommentaren.

zjbus

Citat från: Cyklisten skrivet 31 augusti 2018, 01:27:09 AM
Har åkt Flixbuss några gånger hittills och det har inte fungerat helt hundra. Första gången var det Bergkvara som körde, chauffören fick inte igång bussen i Rödby, de blev en bra försening. Tillbaka inga konstigheter. För ett år sen skulle jag åter till Hamburg, blev nekad inträde, när jag väl försökte tvinga mig in blev jag utslängd/puttad ner från bussens trappa, en nyinköpt telefon gick sönder. I våras åkte jag till Oslo, hoppades på ett svenskt bolag, men det blev Umbrella. De kunde inte kommunicera med den norksa tullen på något vettigt sätt, vi blev stående på gränsen i tre timmar. På tillbakavägen kunde de inte tanka av någon anledning, vi snurrade runt på Hisingen, det blev något bråk på Circle K men till sist fick de in lite diesel, en försening igen. Hållplatsutropen lät ungefär "passenchör? Hottebur!" Men det var nog det minsta problemet. När jag t.ex. gick ner och frågade om tiden för ankomst till Oslo så blev beskedet "2 Euro".  Det sägs att bra, billigt och snabbt kan inte fås samtidigt, här är det nog "bra" som faller bort. Snabbt kan variera. Biligt? Ja, än så länge.
Jag är inte alls förvånad! Detta är bara upplevelser från en resenär under en begränsad tid. Tänk globalt och inse konsekvenserna när ett lågprisbolag bedriver trafik i andra länder utan något som helst kunnande i att varken kunna uttrycka sig i tal och skrift eller förstå det språk som nyttjas i det land de kör i. Man ska väl inte som resenär behöva hoppas på att det är svensk eller norsk personal på en buss som kör mellan Sverige och Norge, det är ju en självklarhet eller åtminstone var en självklarhet men utvecklingen går ju framåt som någon uttryckte det, är faktum att möjligheterna till att kommunicera med varandra under rådande förhållanden starkt begränsas också ett tecken på att utvecklingen går framåt, eller att det fungerar "bra" med att gestikulera och/eller rita/skriva på papper istället för att prata?

zjbus

Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2018, 05:55:25 AM
Nja... Så idylliskt var det inte riktigt på många håll. De statliga bolagen konkurrerade ut väldigt många småföretagare, och tog över deras linjer själva. Men när man idag minns tillbaka är det antagligen lätt att bara minnas det positiva.
Det var inte enbart statliga företag som konkurrerade ut privata och det pågick ingen ständig strid, det fanns linjerättigheter också.