Anpassad trafik till följd av Corona (SL)

Startat av F.Å, 19 mars 2020, 15:25:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert Brink

SL skulle kunnat ta bort vite för indragna turer dessa tider.

//R

homer

#31
SL skulle helt klart ha kört på som vanligt en vecka till för att sen nästa vecka börja skala bort överproduktion, framförallt i innerstan där säkert nästan allt skulle kunna ställas in utan större konsekvenser. på stora ståk där de går mycket förstärkningstrafik skulle dom också helt klar kunna dragit ner, 474 skulle inte behövt 5 minuters trafik utan 10 minuters trafik i rusningen och 15 minuters trafik mitt på dagen hade fungerat bra dessutom hade linjer som går parallellt kunnat dragits in t ex 480C och 484  , dessutom skulle all landsbygdstrafik ha behållits t ex Norrtälje, Värmdö, Nynäshamn osv...

resultatet med lördagstrafik borde någon som har högre lön än mig som förare kunnat räknat ut....

Robert Brink

Tack Homer. Precis något sådant jag tänkt mig...

Min egna linje 402 behöver inte 7/8 minuters trafik i rusningen tex.

//R

elliot


Carl Eric

Jag tycker också att beslutet att gå ned på lördagstrafik känns väldigt märkligt, den tidtabellen är ju anpassat till ett helt annat resemönster! Om man behöver dra ned på trafiken hade det ju varit mycket bättre att köra många turer kl. 6-9 och 15-18, och glesa ut rejält däremellan. Det hade ju ökat antalet delade tjänster, men det hade ju också motsvarat efterfrågan.

Sedan förstår jag att folk blir upprörda när både SL och myndigheter går ut och uppmanar människor att undvika närkontakt (t.ex. SLs uppmaning att sitta utspritt i bussar och tåg), men sen när det blir trångt säger SLs presstalesperson att "det inte finns några sådana rekommendationer från Smittskydd Stockholm" (eller något i den stilen). När SL och andra dessutom stänger av framdörrarna blir det också dubbla budskap. I en situation som denna krävs att man är konsekvent!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer

ag kan på sätt och vis förstå varför de blev lördagstrafik och de beror säkert på att de redan fanns färdiga dagplaner, omlopp och scheman  som dessutom bara var att programmera in i SLs reseplanerare, dessutom  godkänt från facket, att göra ett helt nytt tjänstepaket tar lite längre men också därför jag skrev längre upp att dom skulle ha tagit den här veckan också med full produktion även om många bussar gick tomma.

igel

Om man tittar på Norrort har man uppenbarligen inte kört vanlig lördagstrafik. Se ex 670 som har haft första avgången en timma tidigare än vanlig lördagstrafik, samt kvartstrafik i rusningen. Så i Norrort måste det ha funnits ett särskiljt tjänstepaket.
  Kan det vara så att där det har varit trängselproblem så har man faktiskt kört med vanlig lördagstrafik.

Om man hade kört på som vanligt, så hade man redan under måndagen haft en hyfsad mängd inställda avgångar. 

Olle

Norrtälje verkar köra mest normal mån-fredagstrafik, dock en del indragna turer på 676,, och ingen 676x,

Camilla

Idag kommer en 437 från Lillsved och den går bara till Kolvik för där blir det byte till en annan 437 som går in till Slussen

Robert Brink

Det rapporteras om knökfulla bussar även idag. Nu går även facket ut och undrar om det här var så genomtänkt. Jag var en bitter gubbe i fredags, men fick rätt.
Som Homer skrev, man skulle kört full trafik några dagar till för att hinna jobba fram en lösning med reducering på rätt tider och linjer.
Trafikförvaltningen skulle förstås tagit bort vitesbeloppen för inställda turer.

//R

igel

Var i Stockholmsområdet är det knökfulla bussar, överallt eller i specifika trafikområden?

Robert Brink

Nacka/Värmdö och Tyresö är hårt drabbat. Men i stort gäller det nog alla områden skulle jag tro.Eftersom det är lördagstrafik i grunden, så drabbades arbetslinjerna mest.

//R

Ulf Berlin

"Arbetarna"som åker vid 6-7 åker som vanligt,sedan tunnas det ut när"kontorsfolket"(och skolbarnen)skulle ha åkt mellan 7-9.../Ulf

Fredde

Även på tisdagsmorgonen vittnar läsare om överfulla bussar på flera håll i Stockholm.
Detta trots att det finns tillgängliga busschaufförer.
– Jag tog ut en semesterdag för att de inte hade något. Och nu hör man att det är kaos i stan. Jag tycker det är bedrövligt, säger en busschaufför.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1npnGG/kaos-i-busstrafiken--igen