Nyheter på Söderåsen

Startat av Thomas Hansen, 21 december 2008, 07:08:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Thomas Hansen

Från 3:e Januari 2009 är linje 232 historia hos Skånetrafiken.

I stället uppstår linje 230 igen plus en ny linje som heter 250.

Linje 230 är i grunden bara en förlängd 232:a som från 3:e Januari 2009 kommer att gå Helsingborg-Hyllinge-Bjuv-Billesholm-Kågeröd-Svalöv-Teckomatorp och får en körtid på 95 minuter. Linjen delas mellan Bergkvarabuss,Helsingborg som i dag kör linje 232 och Arriva,Svalöv. En nyhet blir att de bussar som körde lokalt Bjuv-Billesholm tagits bort om man jämför med 232:ans tidtabell och man i stället kör en gång i timmen hela vägen Helsingborg-Teckomatorp

Linje 250 blir en 10 minuter kortare linje som kommer att gå från Landskrona via Vadensjö,Tågarp,Ekeby och Billesholm till Bjuv. Denna linje får två avgångar i timmen från Bjuv varav den ena vänder i Tågarp och den andra fortsätter helt till Landskrona. Och kommer att köras av Bergkvarabuss,Helsingborg.

Thomas Hansen

CD

#1
Citat från: Thomas Hansen skrivet 21 december 2008, 07:08:06 AM

Linje 230 är i grunden bara en förlängd 232:a som från 3:e Januari 2009 kommer att gå Helsingborg-Hyllinge-Bjuv-Billesholm-Kågeröd-Svalöv-Teckomatorp

Thomas Hansen

Låter som en väldigt bra lösning! tills anslutningen mot Pågatåget i Teckomatorp inte håller!

Förövrigt kommer inte nästa tidtabell från Skånetrafiken att komma ut förrän i december 2009!

bjalle

Citat från: CD skrivet 21 december 2008, 17:19:11 PM


Förövrigt kommer inte nästa tidtabell från Skånetrafiken att komma ut förrän i december 2009!

Kommer inte den ut till sommaren eller vad inträffar?

Thomas Hansen

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 december 2008, 17:38:08 PM
Kommer inte den ut till sommaren eller vad inträffar?

Enligt vad Skånetrafiken själv angivit så gäller de nya tidtabeller som börjar efter nyår plus även de som börjat vid förra skiftet till 13:e Juni 2009 så nog torde det bli ett skifte även vid sommaren av tidtabell.

Vad jag för övrigt förstått på det hela så är hela detta med nya linjer på Söderåsen ett försök. Efter en närmare titt i tidtabellen så upptäckte jag att de extra avgångar jag omtalade på 250 enbart ser ut att gå ena hållet,nämligen Bjuv-Tågarp,men verkar inte finnas något motsvarande Tågarp-Bjuv.

Med vänliga hälsningar

Thomas Hansen

eomer

Det blir inget tidtabellskifte i juni 2009. Detta för att all kollektivtrafik inom EU skall byta tidtabeller vid en och samma tidpunkt nämligen mitten på december.
Främst gäller detta järnvägen, men bl a Skånetrafiken har beslutat att detta ska gälla all trafik. Meddelande till resenärer kommer att gå ut om att nuvarande tidtabell får förlängd giltighet och infoblad kommer att tryckas om ändrad datum gällande V- och Tturer.
//Eomer

Staffan Sävenfjord

Citat från: eomer skrivet 22 december 2008, 17:21:06 PM
Det blir inget tidtabellskifte i juni 2009. Detta för att all kollektivtrafik inom EU skall byta tidtabeller vid en och samma tidpunkt nämligen mitten på december.
Främst gäller detta järnvägen, men bl a Skånetrafiken har beslutat att detta ska gälla all trafik. Meddelande till resenärer kommer att gå ut om att nuvarande tidtabell får förlängd giltighet och infoblad kommer att tryckas om ändrad datum gällande V- och Tturer.
//Eomer

Man kan ju diskutera lämpligheten av att ha tidtabellsskiftet just i december men det är i alla fall bra att det anpassas till skiftet för järnvägen. Vilket alltså i sin tur är en överenskommelse inom UIC (den europeiska järnvägsunionen) och egentligen inte specifikt EU även om UIC omfattar i stort sett samma område (dock är såväl Schweiz som Norge med).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 december 2008, 17:38:08 PM
Kommer inte den ut till sommaren eller vad inträffar?

En del av dessa ändringar beror på att någon kommun i området nu lägger skolskjutsarna i linjetrafiken. Dessa turer börjar vid skolstarten till hösten. Övriga förändringar börjar den 3/1 2009 enligt artikel i Metro igår.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: eomer skrivet 22 december 2008, 17:21:06 PM
Det blir inget tidtabellskifte i juni 2009. Detta för att all kollektivtrafik inom EU skall byta tidtabeller vid en och samma tidpunkt nämligen mitten på december.
Främst gäller detta järnvägen, men bl a Skånetrafiken har beslutat att detta ska gälla all trafik. Meddelande till resenärer kommer att gå ut om att nuvarande tidtabell får förlängd giltighet och infoblad kommer att tryckas om ändrad datum gällande V- och Tturer.
//Eomer

De tdt som börjar gälla fr.o.m jan 09 gäller till juni 09. Det kommer nyheter i juni 09 som motsäger ditt påstående.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 23 december 2008, 13:13:36 PM
De tdt som börjar gälla fr.o.m jan 09 gäller till juni 09. Det kommer nyheter i juni 09 som motsäger ditt påstående.

Om det är som i tågbranschen så görs ändringar i juni 2009, men dessa är planerade redan nu. För överskådlighetens skull utformas också trycksaker som Tågtider så att de bara gäller till den 13 juni. Det blir svårläst nog ändå i den nu gällande upplagan, eftersom vissa trafikupplägg som t ex Västkustbanan startar först den 11 januari.
Nu är det ju lättare att ändra i busstrafik än tågtrafik men uppenbarligen övergår även länsbolagen mer och mer till så kallad helårstabell. I synnerhet är det nödvändigt där mycket av trafiken är anslutningar till och från tåg.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

eomer

Mina uppgifter bygger på den generella information som Skånetrafiken lämnat till planeringsanvariga hos entreprenörererna.
//Eomer