Avsnöa bussar innan de går ut i trafik

Startat av buskörare, 13 december 2022, 10:45:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Görs det? Då tänker jag inte på sådana som står inomhus, utan där bussarna verkligen står parkerade utomhus. Och kanske i första hand linjevagnar där <100+ bussar går ut på morgonen.
Det är ju ett föraransvar att se till att fordonet är fritt från snö, men det är ju omöjligt för mig att sopa bort snö från taket på en dubbeldäckare  8)

Niclas Wennerlid

Ibland görs det efter ett större snöoväder på depåerna, men inte regelmässigt tyvärr.

Det är som du säger ett föraransvar och det finns ett par skrämmande exempel där delar av snömassorna rasat av bussen under körning eller hård inbromsning. Jag har dock själv aldrig sett en dom på en bussförare i saken, men det finns gott om domar gällande bilister och lastbilsförare som inte "säkrat lasten" som lagstiftningen grundar sig på.

Det finns tekniska lösningar på detta, se denna video https://www.youtube.com/watch?v=a3DGOyuBXIg.

Jag tycker denna, och andra frågor, där lagstiftningen grundar sig på föraransvar men föraren ska lita på att arbetsgivaren tar ansvaret enligt fastställda (eller obefintliga) rutiner, är oerhört intressanta.

// Niclas

buskörare

Jag har inte ens tänkt på det förrän jag tog ut dubbeldäckaren k snöovädret för några veckor sen och såg hur mycket det rök bakom mig. Läste sen i en tråd på facebook där man tipsade polisen om detta, vilka svarade att de skulle titta på det.
Vet att polisen generellt är rätt förstående för vår situation, men nångång kanske man träffar en polis som inte är det. Mig veterligen har det inte skett nån olycka med just snö från buss? Eller så har jag missat det.

Niclas Wennerlid

Jag kan inte på rak arm dra mig till minnes att jag hört om någon olycka, men det låter orimligt att det aldrig har hänt.
En högst subjektiv och egen uppfattning är att polisen normalt sett inte ägnar särskilt mycket tid åt att kontrollera busstrafiken, åtminstone inte i det här sammanhanget. Men jag finner det föga troligt att de skulle se mellan fingrarna i händelse av en olycka.

Det här är ett ganska bra exempel på situationer där lejonparten av förare (och tjänstemän för den delen) inte har insikten av att det är ett föraransvar. Eller att okunskap att snö som riskerar att falla av fordonet faktiskt är likställt med osäkrad last och därmed olagligt att köra omkring med.

// Niclas

Lars-Håkan_E

Det största problemet är inte torr yrsnö, den blåser bort ganska fort, värre är när det rör sig om isflak som har tinat loss, där kan skadorna bli oerhörda.

Så bussar som står ute där temperaturväxlingar är fallet kan tyvärr samla på sig is på taken, på liknande sätt kan det bildas stora tunga isklumpar i underredet som lossnar och orsakar skador.

yngrot

Det förekommer väl inte någonstans att bussar sopas av från snö ?? Föraren kan ju omöjligen göra det
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina


Bältes-Assar

Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 13 december 2022, 11:32:40 AM

Det är som du säger ett föraransvar och det finns ett par skrämmande exempel där delar av snömassorna rasat av bussen under körning eller hård inbromsning. Jag har dock själv aldrig sett en dom på en bussförare i saken, men det finns gott om domar gällande bilister och lastbilsförare som inte "säkrat lasten" som lagstiftningen grundar sig på.


Kan du hänvisa till någon av dessa domar?

buskörare

Tydligen finns det ställen, vet inte om de körs genom tvätten eller bara sopas av. Lär knappast vara föraren som gör det  dock. Men det är andrahandsuppgifter, jag har själv aldrig hört om det direkt från bolag/chaufför.


Taunusch

Frågan bör rimligtvis kunna hanteras på samma sätt som lastbilar, att man har en ställning som bussen körs upp intill där man klättrar upp och kommer upp i taknivå och når att raka av taket.

Bältes-Assar

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 december 2022, 12:54:47 PM
https://www.gd.se/2015-02-04/tingsratten-sno-pa-taket-ar-inte-last

https://www.vk.se/2020-02-24/sno-fran-lastbil-krossade-bilruta


Mitt minne är också som domen från 2015, snö är inte last, last är något man avser att transportera.

Att poliser säkert har utfärdat föreläggande av ordningsbot en massa gånger säger inte särskilt mycket om vad rättsläget egentligen är.

Missförstå mig inte. Man ska inte köra omkring och orsaka fara för sina medtrafikanter. Men det gäller att hitta rätt paragraf att straffa någon för, man ska inte straffa någon för fel brott.

Maven

Eller så bygger man ett enkelt skärmtak över uppställningsplatsen. Självklart kommer då detta tak att behöva skottas, men det är ju oftast enklare än att skotta ett större antal busstak. Av någon anledning ser folk det som mer naturligt att skotta taken på hus än på fordon.
Monteras solceller på taket så kan hela investeringen gå med plus. Dessutom skuggar taket bussarna under middagshettan på sommaren, så att de inte är onödigt varma när de ska ut i eftermiddagsrusningen.