Författare Ämne: Dödsfara på nya bussarna – Anette kördes iväg i bagageutrymmet [SL]  (läst 989 gånger)

Utloggad Fredde

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5567
De nya dubbeldäckarna är en potentiell dödsfara. Vid flera tillfällen har bussen kört iväg med folk i bagageutrymmet – en skräckupplevelse som Bergshamrabon Anette Ångnell var med om.

https://www.norrteljetidning.se/2022-11-03/dodsfara-pa-nya-bussarna---anette-kordes-ivag-i-bagageutrymmet

https://sverigesradio.se/artikel/skracken-sl-bussar-kor-ivag-nar-folk-ar-i-bagageutrymmet

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3881
SV: Dödsfara på nya bussarna – Anette kördes iväg i bagageutrymmet [SL]
« Svar #1 skrivet: 03 november 2022, 13:31:23 PM »
Från en dd-novis, är det meningen att resenärerna ska gå upp i godsutrymmet med grejerna?

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 726
SV: Dödsfara på nya bussarna – Anette kördes iväg i bagageutrymmet [SL]
« Svar #2 skrivet: 03 november 2022, 15:59:13 PM »
Man borde kunna lösa problemet väldigt enkelt genom att föraren hanterar allt bagage...
Nää visst nä, de skall "bara sitta på arslet och köra bussen".
Service á la SL...

Utloggad buskörare

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3881
SV: Dödsfara på nya bussarna – Anette kördes iväg i bagageutrymmet [SL]
« Svar #3 skrivet: 03 november 2022, 16:01:58 PM »
"Sitta på arslet" kan också innebära färre arbetsskador och kortare körtider.

Utloggad roggek

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 726
SV: Dödsfara på nya bussarna – Anette kördes iväg i bagageutrymmet [SL]
« Svar #4 skrivet: 03 november 2022, 16:18:35 PM »
Ja och mera stress...

https://www.dn.se/sverige/bussen-korde-ivag-nar-anette-befann-sig-i-bagageutrymmet-jag-blev-livradd/

Citera
Enligt Stefan Johansson är orsaken till incidenterna att den signal som ska uppmärksamma förarna på att luckan till bagageutrymmet är öppen inte är tillräckligt stark.

– En stressad förare kan missa den, och tror att det rör sig om något annat, exempelvis att någon inte har på sig sitt säkerhetsbälte. Vi påtalade detta för Volvo redan efter den första incidenten och de håller på att åtgärda detta. Exakt vad åtgärden innebär vet jag inte, säger Stefan Johansson.

Han påtalar att det framkommit förslag om att bussarna inte ska kunna köra alls om utrymmet är öppet, men det är en mycket dyr lösning.


Sorgligt...
Ibland undrar men om D-behörigheten går att hitta i en Kexchoklad...

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5984
SV: Dödsfara på nya bussarna – Anette kördes iväg i bagageutrymmet [SL]
« Svar #5 skrivet: 03 november 2022, 19:40:37 PM »
Föraren har väl alltid allt ansvar för att ingen obehörig ställer till med oreda på förarplatsen? Då kanske man inte är så hågad till att klättra i det egna bagaget samtidigt. Tänk på lastbilen på Drottninggatan.
Dessutom finns det, som tidigare antytt, ingen som helst tid/luft i tidtabellen för sånt. Mer än tre minuters försening från ett flertal mäthållplatser får inte överskridas, enligt det innevarande avtalet. För mycket sådant, och det blir viten och andra tråkigheter.

Att detta inte (eller åtminstone mer sällan) inträffade på de förra dubbeldäckarna, berodde på att dessa hade en irriterande, men väldigt effektiv summer som pep konstant så länge bagagedörren var öppen. Detta har inte Volvon på samma sätt. Faktiskt lite märkligt att man inte kommit på att redan från start montera/kräva dörrbroms även på bagagedörren, som för alla andra vanliga dörrar

Utloggad Jo

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1224
SV: Dödsfara på nya bussarna – Anette kördes iväg i bagageutrymmet [SL]
« Svar #6 skrivet: 03 november 2022, 20:10:56 PM »
Så det är indikation i instrumentpanelen varje gång en passagerare missar säkerhetsbältet?

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5984
SV: Dödsfara på nya bussarna – Anette kördes iväg i bagageutrymmet [SL]
« Svar #7 skrivet: 03 november 2022, 21:29:48 PM »
Nej, det är det inte. Men det är nog rätt sällan en presstalesperson på ett storbolag har kört ett par vändor i trafik med specifika specialfordon, så detaljkunskapen kan ju vara lite begränsad. Däremot finns det ju flera olika slags varningsljud i en Volvo, och dessa kan kanske förväxlas med varandra av ovana förare. Därtill finns det olika signaler och pip för stoppknappar respektive barnvagnsknappen som folk numera trycker på så fort bussen lämnat hållplatserna, för avstigning om ytterligare en mil. Tyst är det sällan i en Volvo.