686 Norrtälje - Kista läggs ned

Startat av ichessy, 23 oktober 2022, 22:19:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Läste att man lägger ned 686 Norrtälje- Kista. Istället ersätts linjen med 612X Arninge - Kista. Lite nyfiken på varför man inte behöll linjenummret Istället? Vad för typ av bussar kör Transdev idag på den linjen?

https://www.mynewsdesk.com/se/sl/news/klart-med-tidtabellsfoeraendringarna-foer-2023-455699
Software Developer

Ersa

Oftast nån av alla röda boggivagnar rullar där i nutid.
Linje 686 har väl i princip varit ett fiasko ända sedan starten 2011, med väldigt få resenärer. För Nobina var den dessutom en ständig ekonomisk förlust då det var 100% VBP-ersättning på den, och den borde egentligen ha ersatts med nån bättre lösning mycket tidigare. Men det är ju först efter att Arninge station invigts som detta blivit möjligt.

Att låta resenärerna ta sig till Arninge station med 639, 670, 676 samt Roslagsbanan, och där byta till 612X mot Kista, är ju en bättre lösning för helheten. Kanske är det just därför, att linjen är till för fler än bara Norrtäljebor, utan även de från Åkersberga, Vaxholm och Täby, som man slutar använda det gamla linjenumret 686 nu.

Hur blir det förresten med 685? Den linjen har väl i princip också spelat ut sin roll samtidigt som 686?

igel

När 686an antal turer krymptes till ett minimum, så utökades turerna på 685an att inte bara gå i rusningen utom hela dagen. Så underlagsmässigt finns det kanske skäl att ha 685an.

Karsten

Utbudsökningen på 685 år 2013 hade inget med 686 att göra, det var en intern utökning inom Arrivas E20-kontrakt.

Ersa

Jag menade att jag mest är nyfiken på hur framtiden för 685 ser ut i kommande avtal. Lite förvånande att den inte ens nämns i skrivelsen om trafikförändringar. Men har den ett gott resandeunderlag är det såklart rimligt att den kan få vara kvar.

Hasse L


Transdev 5115.

När bussen svängde vänster framför mig räknade jag till 18 psg. Missade nog några, men 20 st var de kanske från ändhållplatsen på 15.30-avgången. Inte så illa väl?