Linje 175 och 178 på Drumsögatan

Startat av Maven, 11 oktober 2022, 17:15:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven


Finns det någon anledning att linje 175 och 178 mot Akalla kör Drumsögatan istället för Akallalänken? Sedan linje 175 tillkom är det i högtrafik 24 avgångar i vardera riktningen, om jag räknar rätt, som kläms in på denna lilla väg. Det är linje 175, 178, 517, 518 samt 567. Innan tunnelbanan invigs år 2026 bör väl ytterligare trafikutökningar hinna ske.


Drumsögatan är smal och i dåligt skick, och framförallt korsningarna med Akallalänken och Mariehamnsgatan är inte i närheten av att uppfylla RiPlan och RiGata.
Den enda anledningen som jag kan tänka mig är att trafikljuset vid korsningen Akallalänken/Mariehamnsgatan kan ge lite väntetid ibland, men där är ju oftast grönt. Busskörfältet upphör ju i korsningen Akallalänken/Drumsögatan, men det är fortfarande totalt två körfält, så den sträckan borde sällan vara köer? Skulle det vara det vid något enstaka tillfälle, så ser ju föraren det och kan välja Drumsögatan.


I motsatt riktning, mot Järfälla, är det väl mer fördel att köra Drumsögatan i och med att väntetiden i trafikljuset för vänstersväng in på Akallalänken är kort. Men trafiken skulle väl flyta mycket bättre i båda riktningar om 14 avgångar per timme försvann i ena riktningen?

4041434548

Håller med! Har funderat på det här ganska länge. Känns inte särskilt genomtänkt? Blåbussarna stannar ju inte vid hpl Tavastehusgatan så jag ser ingen som helst anledning till att man ska in där. Det leder ju bara till fler svängar och att man utan anledning trafikerar en smalare väg i sämre skick. Konstigt

Nico

Ööh...? Vänder lite på tågordningen, men det skulle vara intressant att få veta vad ni anser strider mot RiPlan och RiGata-Buss och vad som sedan inte är genomtänkt utan skulle vara konstigt? RiPlan har ju inte speciellt mycket med just trafikteknik att göra och inte heller går den in på en sådan låg detaljnivå som det rör sig om här. Ser man till vad RiGata-Buss anger om körfältsbredder så är Drumsögatan inte för smal utan håller godkänd vägbredd. Mig veterligt är vägbredden 7,0 m på raksträcka och breddökning sker sedan upp mot 8,0 m i kurvorna. För kurvor har inte RiGata-Buss några färdiga mått angivna utan det anges explicit bara att breddökning [från 7,0 m] ska ske. Har för egen del under åren kört samtliga linjer som passerar här förutom 175 och jag har aldrig upplevt Drumsögatan i sig som något problem. Visst är det ibland lite potthål mm. men det handlar ju om vanligt vägunderhåll som kommunen ska hantera.

Sedan är inte korsningarna några problem rent trafiktekniskt. Dvs. bredden är det inget fel på, däremot finns det vissa siktproblem i korsningen mellan Drumsögatan och Mariehamnsgatan när häcken mot husen vuxit sig för hög. Kruxet där är att sagda häck tillhör Brf. Pargas som äger marken närmast gatan. Det är sedan upp till trafikoperatörerna att ha dialog med Stockholm stads tekniska kontor (då häcken ifråga är väghållarens/kommunens ansvar enligt Plan- och bygglagen) när den häcken behöver klippas. Sedan kan inte en förare bara välja väg så där... om inte annat så brukar resenärerna reagera negativt när föraren avviker från etablerade körvägar. Att fatta beslut på en höft (bara för att man tycker sig uppfatta en köbildning) kan även skapa andra problem så det är inget man brukar uppmuntra till. Det är en sak att göra det i sin egen bil, men något helt annat i ett tungt fordon.

Kan sedan nämna att trafikeringen av både Akallalänken vs. Drumsögatan kollades upp ganska noggrant av både SL internt och av anlitade externa konsulter (har för mig det var WSP eller om det var Sweco) i samband med att linje 175 startade upp. Valet att ligga kvar på Drumsögatan var och är faktiskt ganska genomtänkt. Detta då det går snabbare och smidigare att köra via Drumsögatan. Dels p.g.a. att sista biten på Drumsögatan endast är öppen för buss i linjetrafik. Sedan behöver man bara passera en trafiksignalreglerad korsning istället för två. Utfarten mot Akallalänken, med trafiksignalen, har dessutom bussprio gånger två – dels systemet Mona-Lisa för blåbussarna som utlöser lite tidigare (då de som sagt inte angör hpl. Tavastehusgatan) och dels en nedfräst detektor i backen för de röda.

Drumsögatan ger alltså en jämnare körning än att knixa sig ut via Akallalänken (bättre att ligga och rulla jämnt i 30 km/t än att komma fram ryckigt i 50 km/t) och man slipper på så vis även riskera att bli stående med blandtrafik som ska ut från Mariehamnsgatan (även om det inte är så hårt trafikerat ens i peak) liksom att man slipper vänta ut ev. trafik som ibland faktiskt bygger på ute på Akallalänken. Kan man välja så är ju egna körfält oftast att föredra framför blandtrafik i denna typ av trafikmiljö och i detta fall så seglar man ju helt förbi all blandtrafik ute på Akallalänken. Man räknande iofs. ett tag på om hur det skulle fungerat med att inrätta ett kollektivkörfält på Akallalänken mellan Mariehamnsgatan och avfarten till Norrviksvägen. Resultaten visade dock på att kapaciteten för vanlig trafik skulle ha minskat på Akallalänken vilket skulle lett till längre kötider och därmed brist i magasinet för trafik som skulle ut från Mariehamnsgatan = köer. Risk fanns även att kvarvarande bussar från Drumsögatan oxå skulle fått svårare att komma ut från sin kant ifall det blev kö med bilar ifall det bara blev ett kvarvarande blandkörfält på Akallalänken. 

Vad jag vet så har det inte heller förekommit några konkreta klagomål, vare sig från förarhåll eller från de boende, gällande trafikeringen på Drumsögatan. Skulle man flytta ut 175 och 178 till Akallalänken så skulle ju de alltså även riskera att istället hindra 517, 518 samt 567 och två fel blir sällan ett rätt. Inte för att vara elak, men era förslag känns mera som att försöka laga något som inte är trasigt. Lite undrar jag även om ni kört buss här själva eller resonerar utifrån ett perspektiv som passagerare eller möjligen boende? Kan även nämna att just Drumsögatans kollektkörfält tillkom en gång i tiden just för att separera ut bussarna och underlätta deras passage och det har alltså fungerat mycket bra genom åren.   



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman