Kritik mot nedlagda utbildningar till bussförare

Startat av Fredde, 11 oktober 2022, 05:39:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Arbetsförmedlingen har beslutat att inte förlänga avtal om yrkesutbildning till buss- och lastbilschaufförer på flera orter och i början av nästa år läggs de utbildningarna ner.


https://sverigesradio.se/artikel/kritik-mot-nedlagda-utbildningar-till-bussforare


yngrot

Det är väl ingen större brist på förare utan det är brist på bra förhållanden för förare. Långa dagar och mycket stress på grund av för lite tid före bussen ska ut i tjänst och allt mer pressade tider i tidtabeller .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

#2
Lite bra. Då kanske företagen tvingas börja ta ansvar för sina anställda och deras arbetsmiljö? Istället för att spara in på dom i upphandlingsbuden?

Ersa

Om man en gång i tiden kört buss, men i många år/decennier därefter jobbat med helt andra yrken, kan man knappast kallas för bussförare. Därför är det visst förarbrist.
Dessutom finns det ingenting som tyder på att bussbranschen på något sätt börjat satsa på att få tillbaka fd förare till yrket igen. Alla är fortfarande helt inriktade på att nyutbilda och nyutbilda. Istället för att ta hand om personalen, och få dem att stanna i yrket.
Se på vården och restaurangbranschen som har samma problem med att folk helt enkelt inte vill arbeta i yrket. Än mindre byta tillbaka dit, om de en gång lyckats hitta ett bättre arbete i en annan bransch.

Nico

Klart bolagen är sura, för nu får de ju betala ur egen ficka. Förr i världen utbildade man ju i stor utsträckning själva, men då såg ju bolagen även till att behålla sina förare. Dvs. förare och annan personal utgjorde en investering som man ville behålla. Nu verkar man mest se egen utbildning som påverkar ev. vinst negativt.

Idag är det mestadels bara "slit-å-släng-anställningar" med ständigt nya förare som kommer in i köttkvarnen och som sticker så fort de får en chans. När bolagen har den inställningen till förare och deras utbildning så är det klart att branschen vill att staten betalar. I sak ett j-kla hyckleri om jag får säga så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mittlinje

Delvis lätt att skylla på företagen, det är vi (samhället) som skapat det vi lever i, oavsett det handlar om bussar eller annat. Om vi rannsakar oss själv så tar vi gärna del av de fördelar vi kan få, varför skulle företagsvärlden vara annorlunda. Vi kommer aldrig tillbaks till den dag då upphandlingen bestod av ett handslag mellan kommun och den lokala bussåkaren (vi kör väl som förra året!), tittar vi på det med dagens ögon var det säkert mer korruption och därmed ganska dyrt på den tiden.

Ersa

Frågan är sist och slutligen vem som ska betala för utbildningarna. Det offentliga i form av stat/region, eller de privata trafikföretagen som utför trafiken? En sak är säker, och det är att privatpersoner aldrig lär börja betala en D-behörighet och ett helt nytt YKB helt från egen ficka.

S Svensson

https://sverigesradio.se/p4extra
kl 14.20 11 okt diskuteras bussförarutbildning i P4 extra. Hoppas länken går fram. Det är ett intressant inslag med bl a uppgift om upphandling av utbildning och för höga krav på blivande förare !

Nico

Citat från: mittlinje skrivet 11 oktober 2022, 13:16:58 PMDelvis lätt att skylla på företagen, det är vi (samhället) som skapat det vi lever i, oavsett det handlar om bussar eller annat. Om vi rannsakar oss själv så tar vi gärna del av de fördelar vi kan få, varför skulle företagsvärlden vara annorlunda.

Egentligen är det som nu uppstått en variant på det som brukar kallas för allmänningens dilemma (en. tragedy of the commons) då bolagen tar samhällets resurser i anspråk för att maximera sina individuella behov och därmed ge avkastning till sina ägare.

Frågan blir då hur långt man ska hårdra det hela vad gäller ansvar och annat? Vissa företag utnyttjar dock det faktum att samhället styrs av politiker m.fl. som kanske är lite för naiva i sin inställning samtidigt som den offentliga förvaltningen inte heller alltid fungerar direkt optimalt. När det sedan saknas tydliga ramar så blir det lätt så att de som ser sin chans även utnyttjar den. I sak kanske man inte kan säga så mycket om det, just för att samhället inte vidtagit åtgärder, men lite snett är det.

Sedan har samhället givetvis ett ansvar att tillse att avarter stävjas. Det som dock blir direkt skrattretande är när de som [över]utnyttjat möjligheterna börjar att klaga på att de inte längre kan hala på det allmänna när resurserna tryter. I sak är det inte det allmännas uppgift att t.ex. pumpa ut nya förare i all oändlighet och tillhandahålla förarresurser som inte tas om hand och t.o.m. nästan missbrukas ibland. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Jag lyssnade på P4 inslaget och blir mörkrädd. För höga krav på svenska men hur tänker de ansvariga???  Jisses det blir bara värre och värre. Enda sättet få folk blir kvar är förbättrade villkor för förarna inte sänka kraven på utbildning.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Hörde också det där om höga krav. Skulle det bli bättre av att förarna inte pratar förståelig svenska?

Ersa

Givetvis ställdes inga motfrågor eller argument mot att kraven på de sökande kunde sänkas. Det finns uppenbarligen inte många som i debatten försöker argumentera för kvalitet och långsiktighet.
Det är ju en liknande debatt angående polishögskolan också, att man "måste" sänka intagningskraven, för att fylla utbildningsplatserna. Även detta sker utan större motargument.

B10M

Första gången som LOU har lett till något positivt ;D

BSB101

LOU har lett till positiva saker me gånger än du kan tänka dig. Att sedan många upphandlare är dåligt inlästa på LOU är inte lagstiftningens fel.

Ersa

Är det positivt att nuvarande utbildning läggs ner, så man kan inleda en ny upphandling som ska leda till en framtida utbildning med lägre intagningskrav än idag?