Busstrafik Valdemarsvik - Västervik

Startat av B10M, 21 september 2022, 19:44:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B10M

Samarbetet mellan Östgötatrafiken och KLT verkar inte fungera så bra, om man får tro den här artikeln.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/gamleby-gymnasiet-utan-busslinje-till-grankommunen
Vad tror ni, hade det funnits bättre bussförbindelser på sträckan om det hade varit ett och samma län? Har det funnits lokal busstrafik på sträckan tidigare?

S Svensson

För att man skall ha arbetspendling till en skola eller liknande så måste det vara ganska många elever. På frågan om det varit problem tidigare. Ja det tror jag.  Att vara i Gamleby vid kl 8 på morgonen kan säkert vara problem.

Hur agerar länshuvudmän tidigare och andra i nu fallet. Det kan vara stora problem med skolturer.  För gymnasieelever och gymnasier och motsvarande gäller att det är länshuvudmannen som beslutar. Rent allmänt har det fria skolvalet inneburit att politiker hänvisar till en skola. För att pendla till en annan skola får man ta sig dit själv. Om det finns buss får man betala resan dit själv.  I Marks kommun drogs  linjerna 51-54 in. Detta innebar att eleverna fick ta sig till Marks gymnasium själva. Någon kom på att det var dubblering från Svenljunga till Skene varför dubbleringsbussen fick köra till Brättingstorp och ta upp eleverna. Detta på morgonen. På eftermiddagen finns ingen förbindelse dit.
Ett annat liknande som ovan i Gamleby är orten Älvsered. Ett litet regionalt centrum som ganska mycket mist en del service. Här drog Västtrafik in förbindelsen på morgonen till Skene gymnasium. Älvsered ligger i Falkenbergs kommun, men i Västergötland. Det är längre att åka till Varberg eller Falkenberg.
Fria skolval kanske är bra för en del. Men herrar och damer politiker anser inte att man skall ha bussförbindelser till alla gymnasier som  eleverna väljer. Det skall dock påpekas att Strömma (Sätila distrikt,postadress Rävlanda) i Marks kommun har bussförbindelse med Göteborg, i vissa fall bussbyte i Landvetter centrum. Hur det är i Tvååker eller Getinge (Plönninge) vet jag ej. Linje 700 gör uppehåll i Frändefors. Dingle har bussförbindelse och även tåg. Kanske eleverna skulle välja någon av dessa lantbruksgymnasier i stället.
Kanske är det så att det inte går att hålla bussförbindelser överallt.

Bussmicke

Gick inte KLT:s linje 180 den sträckan förr i tiden?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

180 och senare 835 (med hpl på E22:an)

Idag är det väl bara Flix som tar lokala resenärer där

Eje Larsson

Det finns ingen skyldighet för vare sig kommun eller region att ordna trafik för gymnasieelever. För kommuner finns en lagstadgad skyldighet att ordna skjuts för grundskolans elever om det anses behövligt med hänsyn till skolvägens längd, trafikfarlighet och liknande omständigheter. Grundskolan är ju en obligatorisk skolform. Dessa skolskjutsregler varierar därför mellan olika kommuner. I vissa regioner, t.ex. Dalarna, har man infört ett gemensamt regelverk. Skolskjuts är dock myndighetsutövning och det yttersta ansvaret ligger därför alltid hos respektive kommun. Men man kan ge uppdraget till den Regionala kollektivtrafikmyndigheten att planera trafiken med gällande regelverk som grund. Gymnasiet är fortfarande formellt en frivillig skolform och därför finns inte skyldigheten att ordna skjuts. Oftast får man ett busskort av hemkommunen, eller om det inte finns lämplig kollektivtrafik, ett kontant bidrag som kan variera mellan olika kommuner. Dessa elever betraktas alltså som vuxna.

Fredde

Jag gick faktiskt på just den skolan på gymnasiet i slutet av 90-talet och åkte ofta 180/835 hem på fredagar från hållplats Valstad, dock bodde jag i Kalmar då.
Det gick även att åka upp på måndagsmorgonen med byte i Västervik, men det förutsatte att man fick skjuts till Ålem där linje 160 startade vid den tiden på dygnet.

De som bodde norr om länsgränsen åkte alltid bil med släkt och vänner.

Christian Ljunggren

KLT linje 181 gick Västervik-Björnsholm-Edsbruk-Valdemarsvik via gamla RV15 från Edsbruk fram till sommaren 2004, tror jag det var.
I bästa fall 2 dubbelturer per dag. Kördes på SJ-tiden av både Valdemarsviks- och Västerviksförare.
Efter SJ tiden kördes allt från Gamleby/Västervik.

Har själv kört linjen några år på SJ tiden. Då användes Almex A maskin på KLT och Almex E på Östgötasidan.
181an hade dock Almex A även på Östgötasidan från Valdemarsvik. Allt för enkelheten.

Mvh

Christian

Ulf Berlin

Intressant.
Det fanns väl överskridande länskort också?/Ulf

Christian Ljunggren

Nej, det gjorde det inte, utan KLTs biljettaxa gällde på linje 181 till Valdemarsvik.
Öndal var sista byn i H-län, innan linjen kom in i E-län.
Från Västertryserum gick linjen jämsides med Ötrafs linje 535 Åtvidaberg-Hannäs-Valdemarsvik.
På linje 181 såldes KLT-biljett och på 535 Ötraf-biljett för samma sträcka.

Mvh

Christian

Bussmicke

Vad var 180 då för en linje? Vill minnas att den gick till Norrköping.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Det var väl en kortare variant av/med samma sträckning som 835, dock enbart Kalmar-Norrköping...?
Sen fanns ju 836 också, men det var väl en snabbuss Kalmar-Stockholm  utan så många stopp på vägen för lokalt åkande.

Christian Ljunggren

Linje 180 gick ju som nämnts nuvarande E22 (fd E66 o fd RV15). Linje 181 tillkom som lokal linje efter gamla RV15 från Edsbruk mot Valdemarsvik.
Vill minnas att linje 180 gick gamla vägen initialt.
180 efter nuvarande E22 angjorde ej Valdemarsvik. Sista hpl i H-län var Öndalsvägen och sedan Söderköping (avst) och Norrköping.
180 bakades ju in i 835 med Swebus Express.
836 var väl endast en sommarlinje som gick Stockholm-Kalmar-Öland om jag minns rätt.


Mvh

Christian

Bussmicke

Trafiken på 181 var väl rätt sparsam? 



//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Christian Ljunggren

Två turer M-F, en lördag fm och en söndag kväll, då det var som bäst.
Lite beroende på sommar och vintertidtabell.

/Christian

Marc

Från tiden jag höll på med Raskenbussarna på 90-talet:
835 Stockholm-Öndalsvägen (Zon 02.4) därefter som lokalbuss ner till Kalmar. Mestadels längs dagens E22, men gjorde ibland lite avstickare till byar på vägen. Ibland gick vi in till Fängelsetorget i Västervik, men oftast var det bussbyte vid Jenny, ibland Påskallavik och någon gång Timmernabben.
836 Stockholm-Kalmar snabbuss med endast stopp på de större orterna. Främst veckoslutstrafik, men även dagligen sommartid. Kördes av Swebus, Linjebuss Oskarshamn och enstaka turer av Kraftbuss Vvik.
837 Stockholm-Tindered-(rast)-Borgholm-Byxelkrok endast sommartid. Delades mellan Stockholms och KLT förare beroende på trafikår, mestadels kryssade vi vid Tindered, men det förekom även överliggning i Kalmar och något år i Böda.

När tåget Kustpilen rustades och började trafiken upp till Linköping så gick KLT ur samarbetet och linjen gick över till att bli en ren Swebus Express med samma linjenummer 835, dock med färre hållplatser.