Flera elbussar MAN till Keolis

Startat av Buss_Lund, 16 september 2022, 23:49:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss_Lund

https://www.bussmagasinet.se/2022/09/fler-elbussar-fran-man/

Mer MAN elbussar till Keolis som dom har köpt in 57 st elbussar till Lund där dom har vunnit upphandling Lund stadsbusstrafiken ska starta trafik i Aug 2023.
45 st tolvmetersbussar och tolv 18-metersbussar med låggolv. De blir stort för Keolis under 2023 där dom ska starta nya avtal i Göteborg linje 25 och i stadsbusstrafiken Lund.

Walter

Undrar vilka linjer man kan köra med 18m bussar i Lund. Måste vara någon linje i det kommande linjenätet som inte passerar Botulfsplatsen och inte stadskärnan.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Ledbuss har väl kört genom Lund centrum förr.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Buss_Lund

Linjer 3 och 4 ska ledbussar har jag hört 2023 ska få nytt linjenätet då det ska stort förändrats i många linjer ska får nya sträcken tex linje 4 ska inte stannar på Botulfsplatsen som idag utan dom ska köra direkt till centrala Lund istället för som idag. Även andra linjer ska inte stannar på Botulfsplatsen eftersom där ska omvandla till torget

https://www.skane.se/siteassets/kollektivtrafik/trafikutredning-lund---huvudrapport.pdf  här mer info om nya linjenätet

Walter

Tack för länken. Ja 3 och 4 ser ut att fungera med led. Dock blir inte linjenätet fullt ut såsom i utredningen. Några åtgärder är genomförda och fler kommer säkert men utredningen förutsätter att man kan köra på vad som idag är privat mark, att gc banor blir bussgator etc och där har kommunen åtminstone tidigare inte velat genomföra åtgärder som krävs. Bland annat pga nyckfullheten hos Skånetrafiken. Kommunen får bekosta åtgärder och sen lägger Skånetrafiken ned linjen efter ett kort tag.

Men saker kan ha ändrats. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

virtual1

Hur vågar man köpa in så här mycket bussar till bara ett år givet?

Erling.L

Gissningsvis har Skånetrafiken garanterat köpen och om ny upphandling sker ingår dem.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

Buss_Lund

Precis då man ska bygga om varje hållplatsen blir större och anpassa sig till ledbussar. Tex ändstation i nöbbelöv där vända plats behöver bygga om till större även i Gunnesbo också.

Buss_Lund

Vet nån om idag Vybuss 301-364 i Lund som ska hända med dom efteråt dom lämnade Lund? Jag har hört även rykten säger att några ska till Gävle tillsammans med Hässleholm nya 2 st Solaris. Snart Vybuss lämna skåne efter ca 10 år

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!