Personalbrist, förarkrav etc.

Startat av Bältes-Assar, 06 september 2022, 17:35:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bältes-Assar

Nu är det ju sämre tider på ingång, antagligen en del industriverksamhet som får ställa om / lägga ner och det skulle kunna frigöra en del bra folk till bussbranschen. Vad tror ni, kommer arbetsgivarna att hoppa på detta direkt och erbjuda heltidsjobb med betald Ykb utbildning eller inväntar man att folk blir arbetslösa på riktigt och hamnar i stödåtgärder så att man får personal billigare?

Maven

Lågkonjunktur brukar väl innebära att fler personer med busskort, som i högkonjunktur jobbar med annat, kommer tillbaka till busskörningen. Det borde innebära ett minskat behov av utbildning, och förhoppningsvis bättre förare än de från Arbetsförmedlingens stödprogram.

Nico

#2
Man får väl se var villkoren är bäst. Det stämmer att under lågkonjunktur så brukar en hel del förare återkomma.

Kruxet denna gång är att det är brist på många håll, både inom lastbilssektorn och taxi. Speciellt de förra kan i många fall sannolikt erbjuda betydligt bättre villkor än bussbolagen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Om bussföretagen inte erbjuder förnyelsekurserna för YKB lär inte de förra detta förarna med utgångna YKB söka några jobb hos dem.
Som Nico skriver är det redan nu stor efterfrågan på nya lastbilsförare, mycket pga stora pensionsavgångar, och då man där får i princip samma lön, men mycket mer kompakta arbetsdagar och färre helger, är det åt detta håll många tänkbara kandidater redan nu går åt istället. Dessa pensionsavgångar kommer att ske oavsett hur konjunkturen är.

Bussbranschen behöver leva på egna meriter, och kunna locka nyanställda i alla tider. Inte vara beroende av ständiga lågkonjunkturer för att under press och ekonomiska hot tvinga omotiverade människor att köra buss i linjetrafik.

BSB101

Håller med Ersa, att "lösa" personalfrågan genom att det blir lågkonjunktur är som att pissa på sig. När konjunkturen vänder är problemet fortfarande där och som sagt är det inte bara bussbranschen som behöver folk. Den enda långbara lösningen är att erbjuda löner och villkor som gör att folk söker sig till branschen oavsett konjunktur.

homer

Då är ju nästa fråga hur vi ska nå dit?
Min uppfattning är att BBA inte kommer att göras tillräckligt attraktivt så folk kommer stå i kö för att få köra buss jämfört med andra yrken.

så antingen kommer något företag att gå före och erbjuda mer än avtalet kräver på någon plats där förarbristen till slut blir ohållbar, eller så kommer vi vandra spiralen åt andra hållet och arbetsgivarorganisationerna kommer lobba för att få importera arbetskraft.

AL

Eller så intensifieras frågan om ett återtagande i egen regi... Hur ser det ut med motsvarande personalförhållanden i kvarvarande kommunala bolag?  Och hur ser det ut i relativt nybildade Svealandstrafiken?

Maven

Egen regi gör knappast någon större skillnad. Jämför med t.ex. äldreomsorgen, där även kommunalt anställda har väldigt mycket ofrivillig deltid och delade pass.
För lokförarna så var det ju snarare konkurrensen mellan olika arbetsgivare, kombinerat med för få nyutbildade, som fick upp lönerna kraftigt när trafiken började handlas upp.

Jo

Svealandstrafiken kör väl mindre trafik än när den upphandlades så där behövs ju färre förare. Men visst, gör man stora nerdragningar i trafikutbudet samtidigt som man tar över trafiken i egen regi kan man nog komma till bukt med personalbristen i alla fall för en tid.

Bussmicke

Varför har man inte tagit över i egen regi i Kumla?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bältes-Assar

Nu tycker jag att det önsketänks en hel del i den här tråden. Det är många här som hoppas att förarbristen ska leda till bättre villkor. Men jag tror inte att huvudmännen och svenska folket är så intresserade av det. Det kommer nog alltid att vara ungefär som för förskollärare och undersköterskor, det är en bransch som behöver en massa billig personal. Sen kanske man kan stabilisera lite t.ex genom att ta över verksamhet i egen regi men jag undrar om det är så många politiker som kommer att vara intresserade. " Vi har ingen kompetens för det " kommer det nog att heta...

Ersa

Klart man kan hoppas på bättre villkor. Alternativet är ju i förlängningen en kompetensflykt från branschen, och därmed en (fortsatt) kvalitetssänkning. Vill vi ha det? Vill kollektivtrafikmyndigheterna ha det? Vill bussbranchens arbetsgivare ha det? Vill passagerarna och skattebetalarna ha det?
Oavsett vad de egentligen vill, kommer det ju att bli så, om inget görs. Är pendlare verkligen nöjda med att åka med förare som inte har tillräcklig kompetens? Som inte kan språket?

Bältes-Assar

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2022, 20:40:54 PM
Klart man kan hoppas på bättre villkor. Alternativet är ju i förlängningen en kompetensflykt från branschen, och därmed en (fortsatt) kvalitetssänkning. Vill vi ha det? Vill kollektivtrafikmyndigheterna ha det? Vill bussbranchens arbetsgivare ha det? Vill passagerarna och skattebetalarna ha det?

Om dom upplever att det blir billigare så kan dom nog leva med det ja...

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2022, 20:40:54 PMOavsett vad de egentligen vill, kommer det ju att bli så, om inget görs. Är pendlare verkligen nöjda med att åka med förare som inte har tillräcklig kompetens? Som inte kan språket?

I många områden är det väl mest skolbarn och pensionärer som åker med kollektivtrafiken, jag kan tänka mig att ingen direkt frågar dom om dom är nöjda med det innan man bestämmer nånting utan det är väl mest ekonomin som styr.

Bussmicke

I Gällivare kör 2 förare som inte kan svenska, engelska lite så där. Den ena var från Lettland tror jag. Hur är det möjligt att såna får jobba där?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bältes-Assar

Borde vara nåt brott mot tillgänglighetskraven i avtalet. Eller så är kanske kommunen prismedveten och inte har nåt sånt krav ....