Eller i högtrafik då det är störst risk att de blå enkeldäckarna inte räcker till?
Har linje 677 någonsin varit i närheten av fullsatt mellan Rimbo och Uppsala (och omvänt)? Det har jag i så fall aldrig upplevt. Mellan Rimbo och Norrtälje (och omvänt) är det ett högre tryck, men då är det väl snarare extra avgångar på 647 som eventuellt behövs, fem minuter före 677:an. Dvs det arbetssätt man haft i alla år, redan under 807:ans tid, och i princip endast de tider Rimbobosatta gymnasieelever som går i Norrtälje reser till respektive från skolan
Nu till lite mer fakta: Det har den senaste veckan rullat dubbeldäckare på 677 lite alla möjliga tider, men faktiskt oftast under lågtrafik och nu denna helg. Precis som förväntat sitter det sisådär sju-åtta personer som mest i bussen, väster om Rimbo.
En linje blir inte automatiskt populär och fullsatt bara för att man 2008 fick för sig att göra den blå. Vilket många i beslutsställning (och kanske även här på forumet) verkar tro. Samtidigt höll man ju nere turtätheten på en nivå som är för gles för stomlinjer, samt vägrar ta med Arlandaanslutningen korrekt i reseplaneraren, skyltning och marknadsföring. Dessutom vägrar man lyssna på alla pendlare som vill ha rejält tidiga avgångar från Norrtälje och Rimbo mot arbetsplatsen Arlanda, redan från 03-tiden och framåt. Då får man definitivt inga fullsatta bussar på linjen, och boggibussar räcker mer än väl. Egentligen skulle nog tvåaxliga tolvmeters räcka mellan Rimbo och Uppsala större delen av dagarna.
Det finns en hel del att förbättra för Transdev inför deras egna tidtabell från och med lucia. Förhoppningsvis blir det en hel del positiva nyheter då.