Leyland i Långsjö

Startat av Gunnar D, 22 juni 2022, 16:11:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



SL H34 4317 vid Långsjö Torg i apr 1980.

Mvh Gunnar

Bussmicke

Perfekt vardagsbild igen

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin

Verkligen fin miljöbild :)
(Man kan ju undra varför den gröna 245an står där den står...?)/Ulf

virtual1

Känns ju som förarbyte med tanke på att bilen stannat där den gjort...

Peter Rost

Tveksamt. Förarbyte på linje 144 var Gullmarsplan - samt linje 141 Telefonplan.

//Peter

Ulf Berlin

Det ligger ju nära tillhands att det är en tjänstebil från Nyboda,som har åkt ut för komplettering av något till bussen.
Gunnar torde veta om dom hade någon sådan i Nyboda då?/Ulf

Gunnar D

Vet inte vad Nyboda hade för tjänstebilar 1980 men om det är något SL-relaterat kan jag tänka mig en missad avlösning vid Telefonplan. Föraren får då avlösning här istället och får ta Volvon tillbaka. Fick själv göra något liknande när jag var reserv i Huddinge 1973 och tog deras Volvo 144 -73 och avlösa en förare vid Vårby.

/Gunnar

Mats W

Tycker mig skymta en blå lampa mitt på taket på Volvon, i så fall är det troligen radiobil 106 som har åkt till platsen.

Gunnar D

Kollade originaldiat och det tycks stämma med lampa på takställning på Volvon.

/Gunnar

Ersa

Den lampan har 245:an sannolikt ärvt från någon föregångare, då den ser ut att vara sisådär tio år äldre ut än bilen. Nu kom ju blåljusreformen omkring 1970 här i Sverige, men modellen av saftblandaren ser ut att vara samma som satt som orange ljus på bl.a Amazonerna under 60-talet. Samt i detta blåa utförande på polisbilar i bl.a Tyskland under samma tid. Skulle vilja tippa på fabrikatet Hella med enkel vanlig reflektor. Polisen hade Pinsch Bamag med tre glaslinser vid samma tid.

Peter Rost

Tackar för klargörandet! :)