H31 på Klarabergsviadukten

Startat av Mr G, 03 juni 2022, 14:09:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Ca 1969 tog jag den här bilden. 52:an hade för det mesta H33 vid den här tiden, så när det strök förbi en H31 åkte kameran upp även om motiv och bildvinkel inte var de bästa. Idag ser man det kanske på ett annat sätt.

吉先生

zjbus

Stort tack för ditt mycket trevliga fotografi, undrar vilken av klockorna som har stannat?

virtual1

Tänkte precis detsammaom klockorna =) - värt att notera också att huset rakt fram är rivet och ersatt med ett betydligt nyare innehållande Royal Viking hotel, invigt 1984

Bältes-Assar

Det är ju inte säkert att någon av klockorna har stannat, eller att någon går rätt heller förresten ;-)

Men jag tror mer på SJ-klockan när man kollar på solhöjden och skuggornas riktning.

Mr G

Solhöjden är väl olika beroende på vilken månad bilden är tagen, så det kan vara svårt att gå på, tänker jag. Däremot kan man väl anta att SJ inte skulle ha ett ur med felaktig tid på en så strategisk plats, där många resenärer hastar in till avgående tåg. Således tror jag också på att klockan på det nu rivna huset har gett upp. Och funderar om det ev. kan ha att göra med att huset ska rivas, kanske är delar av huset avstänga redan. Fast i bottenvåningen ser det ändå ut som att kafeterian ännu håller öppet.
吉先生

zjbus

Låter väldigt logiskt så vi kan nog konstatera att tiden för Aftonbladet är ute.

Ulf Berlin

Härligt gråmurrig bild tagen på senvintern(snö på taken) :)
Tur att du fick fronten fint under skylten,ty annars hade det varit svårt att se skillnaden.../Ulf

Railmaster

#7
Man ser direkt om det är en H33 för de hade till skillnad från H31 tre större fönster på nedervåningen som gick längte ner än fönsterraden i övrigt.

Mr G

Menar du att det är en H33 som syns på min bild? I så fall har du fel.
吉先生

Railmaster

Hej!
Vagn formulerat av mig! Jag förklarade hur man känner igen en H33 från sidan, men detdär är en H31 utom tvivel!

Ersa

Jag tror också på teorin att klockan närmast i bild är den som går rätt. Hade bilden varit tagen mer i nutid hade det nog varit ett annat svar, då det idag är väldigt ofta som analoga stationsur vid terminaler och tunnelbanenedgångar går väldigt fel, eller står helt stilla. Eller helt enkelt är övertäckta med svarta sopsäckar, då man gett upp om dem.

Gunnar D

Härlig bild är det och SJ-klockan går nog rätt med tanke på solens läge. I Stockholm var det snötäcke redan i slutet av nov-69 så knappast 1969 och inte heller 1971 då linjenumret skyltas på vänstersidan. Vintern 1969/70 var kall och snörik, jag skulle säga feb-mars 1970 (nördigt).

/Gunnar


K R

Hej!

Som synes på den länkade bilden på en H33 hade denna typ fler ventilationsfönster på övervåningen som vinklades inåt bussen vid öppning, för övrigt av samma modell som på H31.

Den första vagnen i H33-serien, 4281, hade dylika ventilationsfönster i samtliga sidofönster på övervåningen, alltså även i de två fönstren längst bak.
Då 4281 krockskadades svårt i frontpartiet redan innan övergången till högertrafik när den trafikerade den högeranpassade linjen 137 hamnade sedan övervåningen på 4292.
Denna hade i sin tur fått övervåningen skadad i samband med att bussen sökte passera under T-banans låga viadukt vid Kristineberg under inryckning till Hornsbergshallen.

En annan detalj som särskiljer överbyggnaden på 4281 och senare 4292 är ventilen över frontrutorna på övervåningen som är i princip kvadratisk gentemot de övrigas mer rektangulära utförande.

mvh K R

Ulf Berlin

Hade man varit ung"då"hade man sett detta,men på senare tid lägger man mest märke till den bulliga fronten på H31an ;)/Ulf