Det gröna "accesskortet"

Startat av igel, 14 april 2022, 12:13:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

igel

Nu har SL meddelat att ombuden slutar att fylla de gamla accesskorten den 10 maj. Det kunde nog anses att vara ett naturligt steg, men borde man då inte redan nu ha infört möjligheten att ladda enkelbiljetter (motsvarigheten till reskassa) på de gröna korten? Att bara skriva att de ska införas senare under våren, samtidigt som man kan specificera att möjligheten att ladda reskassa upphör 10 maj, känns bakvänt.

Är det så att man inte har lyckats att få enkelbiljettslösningen att fungera på de gröna korten (Det borde vara den enklaste sak i värden, då de endast fungerar som identitetsmarkörer, och inte är någon biljettbärare), medans man av någon okänd anledning måste stressa igenom ett avskaffande av laddningsmöjlighet hos ombuden.
  För Transdev som blir ny entreprenör i många områden i år, kommer ändå att behöva ha accessläsare i sina fordon, då de gamla korten ska gälla fram till mars 2023.   

KollekLover

Fast reskassan är väl död?
När priset för enkelbiljett i app och med betalkort är samma behövs det inget specifikt kort som man laddar med pengar.
Visst, det vore trevligt att kunna ladda/avsätta pengar för resor.

Vad biljettsystemet behöver nu är ett automatisk pristak om man spenderar lika mycket som periodbiljetterna kostar. T.ex. åker man för 430 kr under en 7-dagarsperiod får man automatiskt en 7-dagarsbiljett.

Något som vet om det går att betala för flera med betalkort?

Buzzlover

Nej. Reskassan är inte död utan under mina arbetsdagar är det fortfarande många som använder reskassa och undrar hur mycket pengar dom har kvar efter dom blippat.
Absolut använder dom flesta Mobil-appen eller bankkort men Reskassa via det blå kortet sker ändå en 10-20 ggr på ett arbetspass.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

buskörare

Håller med ovan, reskassan är definitivt inte död. Finns många som inte vill/kan köpa via mobil eller bankkort, framförallt äldre.

Bussmicke

Det gröna sl-kortet är mycket smidigt, jag står och väntar på tåget här i Västerås och köpte en 24-timmars biljett i appen under tiden som jag laddade på kortet och när jag kom till Stockholm  i tunnelbanan var det bara blippa och gå ner. Det tog någon sekund extra första gången för att systemet skulle aktivera men sedan gick det snabbt.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det gröna kortet samt bankkort/app blir allt vanligare, medan andelen påstigande med blåa kort minskar undan för undan. Faktum är att i början, när de gröna korten bara såldes över nätet, var det först och främst folk i pensionsåldern som var de första att beställa hem dem som månadskort.

Än så länge går det inte att betala för mer än en påstigande per bankkort, men detta påstår man att man ska lösa i framtiden.

igel

Det är väl lite det som är problemet, att det ska lösas i framtiden medans det nuvarande systemet avvecklas. Just bankkortet har i dag ytterligare ett problem, bara att ställa in att man vill ha rabatterat kräver en viss vana att hantera internetbetalningar, och det är just den vanan många som har använt reskassan saknar. 

Maven

Ombuden kommer som tidigare nämnts att sluta sälja biljetter till de blåa korten den 10/5. Jag förutsätter att de med det även avser SL:s egna försäljningsställen. Det är alltså om mindre än en månad. Med tanke på tidigare erfarenheter av SL-projekts tendens att dra ut på tiden, så kan man tycka att det hade varit lämpligt att de gröna korten fungerade fullt ut innan man börjar stänga ner Access-systemet.


Redan köpta biljetter kommer att kunna användas till mars nästa år, så det kändes skönt att ladda på ett nytt årskort för några dagar sedan och förhoppningsvis slippa eventuellt strul under inkörningsperioden.

Ersa

#8
Som månads- och årskort fungerar väl de gröna korten alldeles utmärkt redan, så jag skulle nog påstå att inkörningsperioden angående dessa redan är över. Det är bara reskassan man inte fått till än. Samt gruppbiljett med bankkort, vilket antagligen har med bankernas regler att göra.

Ersa


Bussmicke

Sundbyberg i veckan

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bältes-Assar

Citat från: buskörare skrivet 14 april 2022, 14:03:34 PM
Håller med ovan, reskassan är definitivt inte död. Finns många som inte vill/kan köpa via mobil eller bankkort, framförallt äldre.

Ja och barn, antar jag. Det är väl åldersgräns på bankkorten?

buskörare

Jag har dagligen barn som använder bankkort, så åldersgränsen verkar inte finnas längre?

Fredde

Det finns exempelvis Mastercard ung, som riktar sig till personer under 18 år.

Bältes-Assar

Tydligen 7 års åldersgräns. Men jag tvivlar på att det är så många föräldrar som vill skaffa ett bankkort till ett så litet barn. Dessutom kan man väl fortfarande bara köpa vuxenbiljetter med bankkort?

Seriöst, hur är det egentligen tänkt att ett barn som ska åka till exempel en gång i veckan till en sportaktivitet ska betala sin biljett?