SS H15 vid Karusellplan för 58 år sedan

Startat av Gunnar D, 25 mars 2022, 09:13:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H15 1345 gör uppehåll vid Karusellplan i morgonrusningen 25 mars 1964.
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

Hasse L

Mycket stiligt!

Har inte den aktuella turlistan för 65E, men en titt i ett exemplar daterat 4.12.61 innehåller en tur 62 med avgång från Västberga Allé kl. 16.35. Tur 60 utgick från Karusellplan kl. 17.06. E-turlistorna ändrades ju ideligen så det är inte troligt att de här tiderna hade någon giltighet ett par år senare. Hbh körde i alla fall då turerna 60-64 och en "enmanstur" (89) som efter ank. till Hornstull övergick till 67E/T.

Gunnar D

Ok, men solens läge avslöjar att detta är på morgonen.
I min turlista för 65E fr.o.m. 9/9-63 är turerna på morgonen numrerade 80-85. Under antagande att bildens tur 62 motsv 82 var första avg från Sjättenovembervägen kl 6.37 och nästa avg från Juliaborg kl 7.55. Negativet innan visar tur 63 i slingan vid Kuggvägen men ingen tur på morgonen avgick därifrån i min turlista.

/Gunnar

Gunnar D

Turlistan för linje 65E fr.o.m. 9/9-63:







Linje 65E tur 63 i slingan vid Kuggvägen 25 mars 1964.
En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

Ulf Berlin

Tack för dina underbara bilder från en tid som aldrig återkommer :)/Ulf

zjbus

Tack Gunnar för dina trevliga fotografier på H15 1345 och 1376, bägge Scania-Vabis B31
Hägglund & Söner, Örnsköldsvik Bulldog 1949 och avregistrerade 1967-05-11 då de lämnade AB Stockholms Spårvägar och övergick till AB Demonteringar Västerås.
Källor SBH:  www.svenskbusshistoria.se/go?id=34572       www.svenskbusshistoria.se/go?id=541

Jim Hansson

Jag tycker det ser ut som om det kommer ut rök från stötfångaren som försvinner ner in under bussen. Vad är det jag ser?
Jim
Världens meste Rapidloksförare.
Förste svensk att köra Krokodilen i Sverige.

Bältes-Assar

#7
Rök från stötfångaren är nog precis vad det är! Det är nog kylaren till den förhistoriska momentomvandlaren som sitter där? Eller kommer det från motoroljeröret?

roggek


Ulf Berlin

...eller något skräp på diabilden?/Ulf

Gunnar D

Vill minnas att det var rök som kom från 1345.

/Gunnar

Björn Forslund