Finska VR förvärvar Arriva Sverige

Startat av Tanum97, 24 mars 2022, 11:22:28 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


AL

Intressant utveckling!

Frågan är hur ett av de värsta exemplen av utlandsägda trafikföretag i en förlängning påverkas av ett statligt finskt ägande?

Nico

Från tyska statsjärnvägarna till den finska motsvarigheten. Vi får se hur det blir.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

toddetoddelito

Har jag förstått det rätt att Arriva Sverige byter namn i samband med köpet? Tänker spontant att köpet i sådana fall tappar halva poängen, då varumärket är ganska starkt. Då blir det ju "bara" att man köper etablering i Sverige i form av att avtalen (och tillhörande förare och fordon) upprätthållas av VR istället för Arriva, istället för att starta dotterbolag från grunden och med konkurrenskraft etablera sig här.

virtual1

Ja, det verkar så, kan också tycka att det är ett dumt drag - men de kanske inte hade rätten att förvalta varumärket vidare om de bara tog över den svenska delen?

Walter

För vem är egentligen varumärket känt? Branschen ja men inte resenärerna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Undrar hur det blir med uniform. Vi kommer alltså jobba åt VR Group i 3 månader drygt.

Ersa

Ett nytt namn ska fasas in med tiden, ja.
Att ett varumärke är starkt gäller väl dock inte så mycket i en branch där verksamheten upphandlas av huvudmän, och där oftast bara huvudmännen syns utåt.

Nico

I denna kontext så är det väl snarare så att allmänheten oftast förknippar många av dessa trafikentreprenörer (och deras specifika företagsnamn) med något negativt. Typ i samband med inställd trafik osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

toddetoddelito

Tror att namnen är rätt kända. Dels som Nico är inne på, vid negativa händelser, men också att man kopplar exempelvis turkos uniform/grå reflexjacka till Arriva (särskilt på Arrivas kläder som är relativt säregna). Men också vid övertaganden eller andra nyheter syns ofta entreprenörsnamnet kanske mer än SL. Tänker bl a på Nobina när man började med dubbeldäckare/elbuss i Norrtälje och självkörande buss i Järfälla, eller Transdev vid övertagandet av Märsta-avtalet. Då visade sig entreprenören mer än vanligt, och då under sitt eget namn snarare än SL.

Ersa

Det förekommer dock väldigt ofta att då Nobina står på generella mässor, de som inte är inriktade på specifikt resor och transport, att väldigt många besökare inte har en aning om vad detta är för företag. De har aldrig sett loggan, känner inte igen den gröna färgen, och många frågar den uniformerade personalen om de jobbar på mässan som informationpersonal om själva mässan, eller om de sysslar med fastigheten alla är inne i.
Så jag skulle inte kalla trafikföretagens namn som direkt allmänt kända. Något enstaka företag kan vara smått känt/ökänt just i det område de kör i, men går man några km utanför trafikområdet försvinner denna kändhet snabbt

igel

Hur mycket erfarenhet har VR av busstrafik? Att de vill åt tågtrafiken förstår jag, men om man nu inte ska behålla varumärket Arriva utom endast köper kompetensen i huset, så är väl frågan vad den är värd.
  Som bussbolag har ju inte Arriva Sverige varit särskilt framgångsrikt, kanske till och med den minst lyckade av jättarna. Helsingborg var väl det ända trafikområde som man har haft någon större framgång i, men det administrerades ju under en lång tid av Arriva Danmark.

Har VR något intresse att fortsätta med bussverksamheten i Sverige, eller var det bara något som kom med på köpet när man förvärvade tågverksamheten? 

Ersa

VR Group äger Pohjolan Liikenne som har sisådär 300 bussar. Detta bussföretag borde väl kunna jämföras med våra dåvarande SJ Buss och Postens diligenstrafik, fast man behöll allt i offentlig regi efter 1990, utan att sälja av och upphandla.

https://www.hbl.fi/artikel/vr-borjar-kora-stadsbussar-och-pendeltag-i-sverige/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pohjolan_Liikenne (Finska)

repesorsa

Pohjolan likenne (PL) var ju ännu för några år sedan stort på expressbusstrafik i Södra Finland bl.a. mellan Åbo och Helsingfors och Joensuu i öster. I nuläge är dom stora i lokaltrafiken i Helsingforsregionen, och nyss tog PL in sig i Tammerfors. PL har en stor flotta av kinesiska Yutongbussar i H:forsregionen.

https://www.pl.fi/en/

homer

https://news.arriva.co.uk/news

det är alltså bara den svenska verksamheten som är såld, Arriva kommer alltså finnas kvar som varumärke i resten av Europa