Ombordstigning på alla dörrar

Startat av Axel L, 25 februari 2022, 22:26:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Axel L

Inom järnvägen är det förhållandevis vanligt att resenärerna kan kliva ombord på bussen vid samtliga dörrar och att det inte sker någon aktiv biljettvisering i samband med ombordstigning. Detta kan jämföras med busstrafiken där det vanligtvis förekommer ombordstigning i framdörren och att biljetterna viserar aktivt vid ombordstigningen. Av denna anledning undrar jag om det förekommer exempel (busslinjer) på där ombordstigning sker vid samtliga dörrar och där det inte förekommer aktiv biljettvisering i samband med ombordstigning? Utöver detta undrar jag hur mycket tid som skulle kunna sparas in om resenärerna tilläts att stiga ombord vid samtliga dörrar och att den aktiva biljettviseringen slopades?

Hälsningar
Axel L

igel

Du ha ex. Liljeholmsterminalen, där inte biljettvisering sker hos föraren.

Sedan beror det på mängden resenärer. Ta Rom som exempel där påstigning sker på mitten av bussen, och avstigning fram och bak. Där är det inte fritt val av dörr. Fritt val av dörr skulle antagligen leda till en mängd "krockar" dvs. att folk är i vägen för varandra.
  Så den mest optimala lösningen lär inte vara fritt val av dörr. Utom någon av följande:
Påstigning             Avstigning
Mitt                       Fram Bak        Romvarianten
Fram                     Mitt Bak          Stockholmsvarianten
Bak                       Fram Mitt
Fram Bak              Mitt
Fram Mitt              Bak
Mitt Bak                Fram

Själv hade jag gissat på Romvarianten som mest effektiv, då den skapar två köer, en bakåt och en framåt i bussen. Jämfört med avstigning mitt, där folk ska trängas i bussen, i stället för utanför. Kaosvarianten är antagligen mindre effektiv än alla dessa.
  Sedan ska man komma ihåg att man bör ha samma system i alla bussar, och inte beroende på hur många som ev. står vid en hållplats.

Ted Selander

När stomlinjer infördes i Jönköping 1996 valde man trafikantcirkulation (en gammal SL-term). Fyra dörrpar: På Av På Av. Dörr 2 och 4 hade fotoceller, dörr 1 och 3 manövrerades manuellt. Kortläsare i dörr 1 och 3.
Så såg det ut också på de MAN som kom 15 år senare, även om manövreringen nu blev förarstyrd helt och hållet.
För några år sedan försökte Länstrafiken återuppliva cirkulerandet med stora skyltar, men tröttnade snart och införde på- och avstigning i alla dörrar. På dagens bussar finns validerare i alla dörrar.