Du ha ex. Liljeholmsterminalen, där inte biljettvisering sker hos föraren.
Sedan beror det på mängden resenärer. Ta Rom som exempel där påstigning sker på mitten av bussen, och avstigning fram och bak. Där är det inte fritt val av dörr. Fritt val av dörr skulle antagligen leda till en mängd "krockar" dvs. att folk är i vägen för varandra.
Så den mest optimala lösningen lär inte vara fritt val av dörr. Utom någon av följande:
Påstigning Avstigning
Mitt Fram Bak Romvarianten
Fram Mitt Bak Stockholmsvarianten
Bak Fram Mitt
Fram Bak Mitt
Fram Mitt Bak
Mitt Bak Fram
Själv hade jag gissat på Romvarianten som mest effektiv, då den skapar två köer, en bakåt och en framåt i bussen. Jämfört med avstigning mitt, där folk ska trängas i bussen, i stället för utanför. Kaosvarianten är antagligen mindre effektiv än alla dessa.
Sedan ska man komma ihåg att man bör ha samma system i alla bussar, och inte beroende på hur många som ev. står vid en hållplats.