Certifiering av bussförare

Startat av Christer K, 13 januari 2022, 17:05:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

BSB101

Att sälla krav på att personalen ska ha en viss kompetens ser jag inte som något konstigt, detta sker i alla branscher. m kompetensen sedan bevisas via certifikat, examensbevis eller rekommendationer är i sak mindre viktigt.

Handlar inte alls på något sätt att ta över arbetsgivaransvaret utan enbart om att säkerställa att personalen uppfyller kraven man ställt i upphandlingen.

Christer K

Rätt kul detta med certifiering av bussförare. Bussbolaget har en handbok som man ska följa. Så har Länstrafiken som nu utbildar i just certifiering en helt annan bild om samma sak. Frågan är ställd till ansvariga på både bussbolaget och Länstrafiken vilken av deras regler ska följas. Arbetsgivarens eller Länstrafiken.
Just nu så har de inte gett något svar varför de har olika regler.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bältes-Assar

Därför att de är omogna avtalsparter och inte har koll på vem som ska göra vad?

Men det är i och för sig inget konstigt att länstrafiken har en handbok med krav som förarna ska följa. Men den ska då omsättas i praktiken av entreprenören som är förarnas arbetsgivare. Länstrafiken bör aldrig kommunicera direkt med förare som inte är anställda av länstrafiken. Tjänsten man köper är busstrafik på entreprenad, inte bemanning.

AL

Om trafikhuvudmännen har ett så uttalat intresse att utöva inflytande över bussförare genom certifieringar eller kunskaps-, service- och kvalitetskrav - utöver de krav arbetsgivare normalt ställer på arbetstagare - bör kanske samma trafikhuvudmän överta anställningsförhållandet och istället låta trafikbolagen konkurrera om resten...