Malmö Lokaltrafik S1 456

Startat av Hasse L, 14 augusti 2021, 20:50:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


MB 16456 - Scania-Vabis C75/3 1962

zjbus

Stort tack för ditt 50 år gamla fina foto på Malmö Stads Spårvägars Capitol S1 456 från 1962 med ursprungligt reg. nr. M622 (Källa SBH)

Ulf Berlin

Hur många Capitoler fanns i Malmö?/Ulf

zjbus

Hittade 6 st. från 1962 på Malmö Stads Spårvägar, S1 451-456 hos SBH

BAX

Ja, det fanns som sagt sex stycken men om jag minns rätt hade de andra inventarienummer i vänstertrafik. Före september -67 gick de i "förortstrafik" ofta på linje 27 och i centrala Malmö sågs de väldigt sällan. I samband med H-trafiken gjordes linjenätet om och baslinjerna 31-36 tillskapades med en mängd underbokstäver som markerade olika linjegrenar. Tämligen omgående upptäcktes att även en linje 37 behövdes. Till denna räckte inte de nyinköpta 130 CR 76orna så här fick de sex Capitolerna rycka in tillsammans med div ombyggda Volvobussar. Detta gjorde att linje 37 under en tid fick en väldigt märklig vagnprofil i förhållande till de identiskt lika och moderna CR 76 på övriga linjer. På 37an samlades alla ihopskrapade gamla vänsterbussar som gick att få tag på. Så småningom inskaffades ytterligare CR 76 och dessutom 22 CR 110 och då normaliserades bilden.

Ulf Berlin

Tack för oerhört intressant info.
Den beställdes av MalmöStadsSpårvägar som SE11-113 enl SBH.
Fick sedan reg nummer GKJ 896.
https://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=4983&ref=dosearch&svalue=MB16456
/Ulf

Walter

Tack för en bra redogörelse. Vilken sträckning hade linje 27?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

I vänstertrafik hade de nummer 108-113, med typbeteckning SE-11. Vid ombyggnaden tappade de en sittplats, från 33 till 32.
Källa: Spårvägen i Malmö (Börje Carlén 1978).

Railmaster

Intressant med den ljust lackerade midjelisten, före högerombyggnaden så gick det gröna fältet högre upp så att det mesta av listen var grönt. Vi högerombyggnaden så har man precis som vid ombyggnaden av malmös mustanger valt att dra ner det ljusa fältet.

Malmös capitoler var de enda capitolerna som inte hade midjelisterna i silver/omålad aluminium vid leverans.