Personalutbildning för batteridrivna elbussar?

Startat av Christer K, 23 juni 2021, 14:41:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

En fundering om detta med EL bussar i trafik. Vilka utbildningar får förare och personal i övrigt om bussarna.
Inte bara om att stoppa i en sladd så laddas bussen.
Lite mer angående ec händelser med bussen, driftstopp, batteriproblem, brand och vilken information som går ut till alla.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Knut

Den utbildning jeg har var kun hvordan til/frakoble lading og de andre ting som er skillnad fra vanlig buss.
Inget spesielt om driftstans eller brann
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Knallhatt

Inför uppstarten av trafiken i Göteborg, Mölndal och Partille fick alla en halv dags utbildning ute hos Volvo i Arendal. Utbildningen omfattade en teoretisk genomgång av elbussarna, laddning och körteknik, batteriteknik med mera.
Sedan praktiska övningar med laddning på depå (kabel) samt körövningar med ledbuss vid laddstation.

Personal som tillhörde Transdev var vana att köra ledbuss men personal som kom från tidigare operatör (Keolis) hade i många fall inte kört ledbuss på flera år. Den personalen fick då en hel dag där det också ingick körövningar med ledbuss, utöver ovanstående.

Ted Selander

I Jönköping, inför starten av den första elbusslinjen 2019, fick Keolis förare anmäla intresse för att köra linje 17. Det var endast en linje och två bussar. En halv dag med teori och praktik. Meningen var att alla skulle få utbildningen under tidens gång, men så skedde aldrig.

Inför Vy Buss övertagande 2021 fick alla en utbildningsdag. Större delen av dagen var Vy introduktion samt utbildning i den läsplatta som alla förväntas använda till allt som har med tjänsten att göra.
Mot slutet av dagen blev det kort elbussteori och litet körning med Volvos nya ledade elbussar. Alla som inte kört elbuss förut fick öva på att ladda från den då enda pantografen.

Christer K

Väldigt intressant att det knappt är någon utbildning alls gällande batteribussar och laddning. Har kontaktat el säkerhetsverket, MSB och Arbetsmiljöverket. Det enda de svarar är att tillverkaren ska kunna ge information om deras nya fordon. Arbetsmiljöverket har inga riktlinjer om säkerhet kring EL bussar. EL säkerhetsverket hänvisar till återförsäljarna av fordon. MSB har inga klara besked om EL bussar bara för brand i Personbilar att röken är otroligt giftig och att det är svårsläckt.

Därför tyckte jag att frågan är relevant då det börjar rulla mera EL bussar på stadens gator. Kan nämna att det har brunnit cirka 1 % av alla EL bilar i Sverige av de som finns. 20 st. elbilar har brunnit under 2020, 2 st. under färd, 2 vid laddning och 16 okänt. Totat har det brunnit 76 olika el fordon under 2020 cykel, hoverbord, sparkcykel och annat.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.