Linjeutbildning i Stockholm

Startat av igel, 21 april 2021, 11:42:23 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

igel

Är det här representativt för hur linjeutbildning går till i dag i Stockholm?
https://www.youtube.com/watch?v=_WVg3INPz8I

M

Du milde hade jag haft han som instruktör så var det läge att öppna dörren och slänga ut han.

Fredde

Ja, jag tar mig för pannan... ::)
Visst kan man verbalt prata på, men att slita i ratten var nog det värsta må jag säga. :o

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

buskörare

Att han tar tag i ratten i första svängen är jag helt med på, den svängen är inte helt enkel.

Sättet att prata på var lite... udda. Måste jag säga.

igel

Det som förvånade mig mest var nog hur en sådan linjeutbildare hade lyckats passera igenom företagets kvalitetssäkringssystem.

  Förutom att en linjeutbildare kan vara olika effektiv, och därigenom spara pengar, så ska den också säkra skadekostnader genom all inpränta goda vanor.

  Men linjeutbildaren är egentligen den ända i bolaget som kan sätta bolagets standard när det gäller kundbemötande körstil m.m. hos nya förare i bolaget. Därför är det så oerhört viktigt att de är föredömen på alla sätt. 

buskörare

Kvalitetssäkringssystem? Sen när började man med sånt?
Det är så få som vill linjeutbilda, att man nog helt enkelt tar de man får.

B10M

Förstår inte riktigt, ska detta föreställa linjeutbildning? Tycker mest det verkar handla om hur man framför en buss generellt. Det är ju sådant som ska läras ut av utbildade trafiklärare när man tar busskörkortet, om man lägger över det på linjeutbildarna är det klart att det inte blir så lyckat.

buskörare

Efter att ha jobbat som linjeutbildare i drygt 2 år, kan jag säga att det är lika mycket trafiklärarjobb som linjeutbildare. De flesta som kommer från trafikskolan har aldrig kört boggi eller ledvagn. De har heller inte fått lära sig komfortkörning.

Så du har helt rätt.

Citaro C2

Jag hann precis att se klippet men nu är det privat.