Huddinge Centrum 1974

Startat av Gunnar D, 31 december 2020, 09:44:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: K R skrivet 10 januari 2021, 20:57:00 PM
Hej!

Jag vill ha det till att Tjorvarna torde stå i anslutning till Huddinges dåvarande post- och brevbäringskontor beläget i huset till vänster med infart från Sjödalsvägen.



mvh K R

Det var så ja. Känner inte igen mig tyvärr...
Jag började jobba på Posten i Stockholmsområdet i början på 1979, hade hand om värdesäckar och förpassningar och även om jag var stationerad på norra sidan vikarierade jag ibland söder om stan.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 januari 2021, 19:48:09 PM
Det är inget gammalt skyltskåp ovanför bakrutan utan ett uttag för inbyggd placering av reg nr skylten.

Den nåddes via en lucka inifrån och med glas utåt.

Dessa togs många gånger ur bruk och skylten monterades utvändigt, den inbyggda varianten var svår att hålla ren, glaset immade igen och det blev krångligare att montera de då nödvändiga skattemärkena.
Det var så jag menade med skyltskåpet, uttryckte mig inte i detalj korrekt och konstruktionen införde Scania-Vabis när vi hade de gamla skyltarna som hade ett mindre och smidigare format. Skattemärke som skulle fästas på nummerskylten infördes först 1 jan. 1974 så första året (1973) med de nya skyltarna så hade man fortfarande kvar systemet med de runda skattemärkena i papp som fästes i en plasthållare inne i kupén så krångel med att klistra på skattemärket var helt nytt för året.

zjbus

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 januari 2021, 22:27:49 PM
Årsmodell = 1960 står det om man följer länken.
Årsmodell 1965 stod det fram till  2021-01-10 22:10:31 då någon uppdaterade sidan vilket också framgår: Uppdaterad: 2021-01-10 22:10:31

Gunnar D


zjbus

Ok men oavsett om bussen tillverkades 1960 och togs i trafik först 1965 eller tillverkades då så fick den endast 10 år eller 9 om den inte användes mer efter 1974 då den slopades av SL, källa SBH innan den skrotades 1975, någon som vet orsaken till den tidiga skrotningen?
Den som i går kväll uppdaterade sidan hos SBH hade ju också kunnat skriva in att bussen tillverkades 1960  men inte togs i bruk förrän 1965, vore intressant att veta hur D 319 tillbringade sina första fem år.

roggek

Som sagt i den andra tråden, så rullade bussen som demovagn i fem år, innan Knut (EOT) köpte den.

Och orsaken till att den skrotades:
Ja, med endast en klaverdörr framtill så var den ju en väldigt "udda fågel" i SL-land. Kan inte varit speciellt älskad av förarna...

zjbus

Jaha, man kan ju fundera på i vilket syfte AB Storstockholms Lokaltrafik köpte denna udda buss med sina begränsade användningsområden och hur den användes i Eskilstuna och Södertälje, knappast beställningstrafik med sina låga stolar.

Måns Johannesson

Det var ju EOT som köpte bussen och efter några år flyttade den till SOAB. Det var med andra ord inte SL som köpte denna vagn utan man fick med den när man köpte SOAB.

/Måns

zjbus

Ok, då förstår jag, tack.