Det finns ju faktiskt ett nationellt vägmärke, nämligen
E22, som anger busshållplats. Det används dock inte på speciellt många ställen. I SL-land kan jag t.ex. på rak arm bara komma på att det finns uppsatt vid Moa Martinssons torg resp. Hjulsta torg.
Det som är lite udda i kråksången är att det i bl.a. UNECE:s konvention om vägmärken och signaler (oxå känd som Wienkonventionen) såväl som mera direkt i den svenska vägmärkesförordningen (2007:90), 1 kap och 3-5 §§ anges hur placering och synlighet bör fungera liksom vad som får förekomma i anslutning etc. I Sverige byter man dock alltså i många fall nästan alltid ut dessa vägmärken mot länstrafikens/regionala kollektivtrafikmyndighetens topptavla.
I och med det så borde kraven även på topptavlornas utformning mm. vara densamma som för det ursprungliga vägmärket, men här finns ytterligare en sådan där punkt där lagstiftningen missat. Istället faller man tillbaka på sedvana och praxis, dvs. "man har ju alltid gjort så...!" Det innebär att många topptavlor inte uppfyller krav på hur ett vägmärke ska synas, vara placerat etc.