Precis allt utanför Terminal 5, inklusive "överdelen", ska ju byggas om fullständigt, så inte speciellt märkligt att man behöver flytta på både bussar, taxibilar och alla resenärer under tiden.
Mja, efter vad jag hört så ska inte taxi behöva flytta på sig i någon högre grad och för privatbilar med tillhörande resenärer finns vissa möjligheter iordningställda på det som tidigare var bl.a. korttidsparkeringen. Dessa möjligheter kommer kvarstå. I sak är det alltså i huvudsak egentligen bara all busstrafik som behöver flytta på sig i direkt mening, och en del längre ifrån än andra så här förstår jag upprördheten hos bl.a. FAC. I princip kommer tåget sannolikt ta en del av bussarnas resenärer, men det stora flertalet resor till/från Arlandaområdet sker med bil så där är tåget i många fall inget alternativ... och kommer inte bussarna intill så lär andelen bilar bli ännu högre.
Därefter blir det väl stora arbeten utanför övriga terminaler också. Detta har varit känt i flera år, och det har hållits flera möten mellan Swedavia och alla aktörer som trafikerar terminalerna, så ingen behöver bli förvånad och upprörd först nu.
Det stämmer att det sedan länge har varit känt att ombyggnaderna på Arlandas terminal 5 ska bli av. Däremot har inte Swedavia varit direkt öppna med detaljer om hur och vilken påverkan arbetena ger. I sammanhang som dessa brukar det annars vara ganska noga med etappindelningar, arbetsmöten etc. men så verkar inte vara fallet här. Beskeden i detta fall har inte heller kommit så långt i förväg som annars är normalt utan info har kommit lite allteftersom [det passat Swedavia]. I stort kan kan säga att mötena sedan mera har varit av karaktären infomöten, där Swedavia har hållit monolog, snarare än möten där parterna gemensamt har haft en dialog kring möjliga lösningar. Ingen har alltså kommit underfund med detta nu utan irritationen har funnits där ganska länge, men ökat i takt allteftersom fler detaljer framkommit.
Rent personligen skulle jag även säga att Swedavia hör till en av de värre motparterna man kan ha att göra med. Ofta är de rent samarbetsovilliga och nedlåtande. Har stångats med dem förr under åren och generellt har det varit ganska svårt att få vare sig respons och än mindre då konkret gehör. Kommer ihåg när de, i samband med en större järnvägsersättning för ett par år sedan, vägrade samarbeta och och t.o.m. istället aktivt såg till att försvåra så mycket de kunde för ersättningstrafiken. Även på Bromma flygplats har det krånglat, med allt från hållplatslägen till angöringstider, om än att det för busstrafikens del blivit bättre på senare tid. Å andra sidan körs ingen ordinarie busstrafik där längre sedan den 13/12-20.