Takk for informasjon! Jeg har funnet en del fakta om kjøpet av bussene i arkivet etter Norsk legasjon i Stockholm i det norske Riksarkivet. Dessverre finnes ikke kjøpekontrakter der.
Historien begynte høsten 1944 da Norske legasjon i Stockholm å planla en redningsaksjon for norske politiske fangene i Tyskland. Det skulle skaffes bilmateriell i Sverige for å transportere fangene frem til havner i Nordsjøen eller Østersjøen, og at de så skulle fraktes med mindre båter hjem til Norge. De tenkte seg 15 busser, hver med 30–40 sitteplasser, til denne transporten. Det var vanskelig å få tak busser, enten det var nye eller brukte. Derfor ble det planlagt å leie disse bussene fra Statens Järnvägar, men i stedet fikk de tilbud fra SJ om å kjøpe en del gamle busser. Resultatet ble kjøp av 12 brukte busser gjennom Scania-Vabis for 67 000 kroner, 10 Volvo og 2 Scania-Vabis. Det ser ut til at alle var fra tiden 1930-32.
Det var ønske om flere busser og det ser ut til at disse ble innkjøpt enkeltvis – samlet må da ha vært rundt 20 busser. Alle ble registrert på norske militærskilt i mai 1945 mens de var lagret i Hälsingborg. Det ble ikke noe av turen til Tyskland – antakelig var fangene i mellomtiden reddet ut med de hvite bussene. Noen få ble brukt et par år av norske myndigheter i Tyskland. Resten kom til Norge, hvor de beste ble solgt til norske rutebilselskap, mens andre ble hugget opp.