Gotländska bussbolag lägger ner.

Startat av Peter Rost, 20 december 2019, 12:58:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 26 december 2019, 22:20:03 PM
Om tre-fyra år har den stora vågen av upphandlingar lagt sig och det blir kanske större intresse för en upphandling då.

Eller så blir det bara något enstaka högt anbud från ett enda utlandsägt storbolag, sedan man lyckats få bort alla svenska bussföretag och lägga ner deras samverkansbolag.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 26 december 2019, 22:04:26 PM
Men det är fortfarande märkligt. Har man inte fått klart sin trafikförsörjningsplan i tid, och dessutom glömde bort olika möjligheter 2008... då får man väl stå sitt kast, och helt enkelt göra en vanlig upphandling på 8+2 år nu, där alla slags fossilfria bränslen är tillåtna. För att vid nästa rejäla upphandling, göra om allt från grunden.

Bedrövligt att man helt plötsligt bara kan strunta i premissen "Konkurrens på lika villkor", som väl ska gälla i alla former av upphandling av offentlig verksamhet.

Visst är det märkligt. Inget av de saker som räknats upp här hindrar ju en längre avtalstid. Sedan kan man fråga sig om gas är så lämpligt i en glesbygd som Gotland, känns som att HVO är mer lämpligt på kort sikt. Det är ju rätt lite trafik totalt sett och gas kräver ju ändå en helt annan infrastruktur. Det vore ju bättre att snarare satsa på eldrivna bussar när dessa på ett bra sätt klarar räckvidden för landsbygd. Där lär vi ju absolut vara inom en tioårsperiod.

Att man gör om linjenät är väl inte heller några större problem under pågående avtal. Men om man -  som man ofta gör ute i "landet" väljer att paketera i linjepaket, så kan det väl bli lite tolkningsproblem. Men det finns ju heller ingen anledning till att lägga upp anbudet så. Är ganska stelt sett att hantera det på. Istället bör man ju definiera det utifrån den trafik som körs till/från vissa orter. Sedan avtalar man om den volym som Kollektivtrafikmyndigheten får öka/minska utbudet utan ny förhandling. Knepigare än så är det inte. Må vara att en sådan lösning också driver upp priset något. Men knappast mer än vad en fyraårslösning innebär.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Lite fakta:

Biogas är ett politiskt beslut som togs för snart 10 år sedan, beroende på hur avtalen 2009 resp 2012 tecknades fanns det bara en ensidig option på biogas och den var om leverantören var intresserad.
Sedan dess har det upphandlats Sophämtning i två omgångar, nästa sopavtal träder i kraft 1/1 2021 och då ska 70% av soporna hämtas med biogasfordon, färdtjänst och andra jämbördiga resor har upphandlats med en andel biogas, likaså skolmåltidstransporter, hemtjänsten använder en stor andel Biogasfordon och idag går tätortsbussarna på Biogas.

Idag finns det alltså den infrastruktur som det funderades om, när det gäller HVO så finns det idag inte tillgång till den mängd som skulle krävas för att driva alla 65 tursatta bussar, då måste man använda citydiesel och även RME.

På Gotland finns det ingen tanke på att handla upp linje/omloppsvis av praktiska skäl, för att få ekonomi måste bussarna rulla genomgående.

Vad gäller linjenätet har det inte varit helt enkelt att skriva ett avtal som kan täcka in dessa förändringar i fordonstyper som den nya utredningen kommer att föreslå och ett helt nytt upplägg.

Sedan kan man ifrågasätta om inte alla som var intresserade hade samma möjlighet att köpa de beg gasbussar som finns till salu och passar till trafiken, att man var tvungen att äga bussarna för att lämna anbud stämmer inte. Någon konkurrensbegränsning i det fallet finns det nog knappast.

Lars_L

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 29 december 2019, 22:01:45 PM
Lite fakta:

Biogas är ett politiskt beslut som togs för snart 10 år sedan, beroende på hur avtalen 2009 resp 2012 tecknades fanns det bara en ensidig option på biogas och den var om leverantören var intresserad.
Sedan dess har det upphandlats Sophämtning i två omgångar, nästa sopavtal träder i kraft 1/1 2021 och då ska 70% av soporna hämtas med biogasfordon, färdtjänst och andra jämbördiga resor har upphandlats med en andel biogas, likaså skolmåltidstransporter, hemtjänsten använder en stor andel Biogasfordon och idag går tätortsbussarna på Biogas.

Idag finns det alltså den infrastruktur som det funderades om, när det gäller HVO så finns det idag inte tillgång till den mängd som skulle krävas för att driva alla 65 tursatta bussar, då måste man använda citydiesel och även RME.

På Gotland finns det ingen tanke på att handla upp linje/omloppsvis av praktiska skäl, för att få ekonomi måste bussarna rulla genomgående.

Vad gäller linjenätet har det inte varit helt enkelt att skriva ett avtal som kan täcka in dessa förändringar i fordonstyper som den nya utredningen kommer att föreslå och ett helt nytt upplägg.

Sedan kan man ifrågasätta om inte alla som var intresserade hade samma möjlighet att köpa de beg gasbussar som finns till salu och passar till trafiken, att man var tvungen att äga bussarna för att lämna anbud stämmer inte. Någon konkurrensbegränsning i det fallet finns det nog knappast.

Tack för faktaupplysningarna. Jo, jag vet att det har satsats på gas även för andra transporter. Gotland har ju där fördelen av att vara både kommun och region. Men jag ser väl kanske ändå inte ändrat fordonsbehov med nytt trafikupplägg som grundläggande. Även sådant kan man ju göra tilläggsbeställningar på om det nödvändigtvis behövs en annan fordonstyp. I annat fall är väl frågan om det verkligen skulle vara sämre ekonomi att köra klart med de vagnar som finns och byta ut succesivt och då reglera det eventuella behovet i avtalet? Fordonskostnaden är ju ändå en begränsad del av trafikeringskostnaderna. 

Följer man debatten på Gotland handlar det ju mycket om att man vill ha halvtimmestrafik i högtrafik och lite rätare linjer etc. Själv har jag väl svårt att se att man kommer göra så där väldigt mycket annat än just tätare trafik som berör själva behovet av bussar. Tycker linjenätet är rätt effektivt, utan det är väl främst otydligheten i ojämn trafikering och de många specialvarianterna på linjer som ställer till det. Man kan väl förstås införa lite turer med begränsat uppehållsmönster vid småhållplatser, särskilt då om man väljer halvtimmestrafik i högtrafik. Men det underlättar ju å andra sidan inte resandet...

Det är ju också svårt att skapa en attraktiv kollektivtrafik med de förutsättningar som finns på ön. Skillnaden mellan buss och bil kommer alltid vara stora och det är svårt att upprätthålla tillräcklig turtäthet för att göra det attraktivt att ta bussen.

Sen ska man också ha pengar till det om fyra år. Men det är ju en annan sak.  Oavsett så är det ju mest behov av att utöka trafiken och tja, kanske får man då ett bättre bud om man gör det om fyra år på helheten. Men troligtvis skulle det väl vara lika bra då att i offerten ha med pris för mindre fordon för ökad trafik och beställa sådana för den utökade trafiken. Man kommer ju ändå troligtvis behöva de större vagnarna i samband med skolornas start/sluttider etc. Förhoppningen är ju också att resandet ska öka. Man kommer ju också ändå att behöva midibussar även om man halverar turtätheten och då blir ju inte kostnadsskillnaden så stor ändå.

Känns väl mer som det finns en politisk förhoppning om mycket mer förändringar än vad som faktiskt ett avtal om fyra år kommer innehålla i ökad och bättre trafik. Mycket handlar väl också om att man vill utveckla konceptet kring busstrafik för att göra det lättare att resa etc. Det är ju ingen som entreprenören måste ansvara för och det borde också gå ganska enkelt att skapa ett tilläggsavtal i sådana fall.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Redan i denna upphandling gör man en stor besparing då all trafik inkl alla skollinjer upphandlats samtidigt, antalet dimensionerande fordon påverkas markant.

Den pågående utredningen kommer förutom raka stomlinjer och matarlinjer med småbussar även ta upp en bättre samordning med Grundskolorna så att delar av skolskjutsen kan ske med befintlig kollektivtrafik istf särskilda skollinjer (förvisso upplåtna för andra resande i mån av plats) här blir det ytterligare en minskning av antalet fordon som man kan välja att använda till annat.

Mängder med tilläggsavtal till höger o vänster a.la SL har ju sällan visat sig vara en god idé med alla tolkningsfrågor som uppstår, allrahelst när det blir stora förändringar i bussstorlekar och drivmedel.

Men som sagt, det är helt politiska beslut.