Scania Metropol i Nigeria

Startat av Gunnar Berglund, 18 oktober 2019, 11:10:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

zjbus

Citat från: Peter Rost skrivet 22 oktober 2019, 10:53:19 AM
Såhär såg 5188 ut i Östersund i december 1969:

http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?nyckelord=fordon&page=4&extra=fordon%2cbuss&rader=3&Kolumner=5&numinset=117&FotoId=146925

//Peter
Tack, men vadå skandalbuss?? Är det den tidigare nämnda skandalartade charterkörningen från Stockholm till Östersund en vinter som avses och vad hände då, någon?

Mvh zjbus

Niklas Bygdestam

Angående Nigeria så hörde jag för en tid sedan några som påstod att de blivit lurade därborta att det skulle vara Capitoler som de köpte. Det har redan nämnts att de i Nigeria trodde att bussarna var byggda ca 1960 och därmed förhållandevis relativt moderna på den tiden. Men jag hörde även att de skulle ha fått bilder på Capitoler när de skulle bestämma sig för denna affär. Flera Capitoler fanns ju i drift i Sverige på den tiden. Så att  bussarna skulle vara byggda ca 1960, och om de dessutom såg bilder på Capitoler, så är det ju inte konstigt att de i Nigeria trodde att det rörde sig om yngre bussar än det var.

Det verkar lite som om de upptäckte bussarnas verkliga ålder, dvs från 1953-1954 först när allt var för sent. Och i princip när de väl tog emot bussarna upptäckte att det inte alls var Capitoler utan just Metropolbussar som ju är äldre.

Sedan kan man ju fråga sig varför de i Nigeria missuppfattade detta? Var informationen otydlig? Eller var det säljare som medvetet hellre markerade revisionsår på bussarna och kanske visade en bild på någon Capitol för att avsiktligt få de i Nigeria att tro att de köpt något bättre n de verkligen gjorde? Alltså att man i Sverige medvetet lurade köparna i Nigeria?

Förmodligen får man aldrig svar på en sådan fråga. Om de i Sverige väl visste att de lurade, så brukar de om de blir utfrågade ha en rad "snygga" förklaringar till sånt här
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Rost

Citat från: zjbus skrivet 22 oktober 2019, 13:10:28 PM
Tack, men vadå skandalbuss?? Är det den tidigare nämnda skandalartade charterkörningen från Stockholm till Östersund en vinter som avses och vad hände då, någon?

Mvh zjbus

Om den nu kallades för "skandalbuss" kan det berott på att 5188 inte var anpassad för högertrafik. - Ren spekulation från min sida över en kopp morgonkaffe. :)

zjbus

Citat från: Peter Rost skrivet 25 oktober 2019, 06:22:35 AM
Om den nu kallades för "skandalbuss" kan det berott på att 5188 inte var anpassad för högertrafik. - Ren spekulation från min sida över en kopp morgonkaffe. :)
Ja det gjorde den i din länk från 22 oktober 2019, 10:53:19 AM: Såhär såg 5188 ut i Östersund i december 1969: citat: Buss från Stockholm (skandalbussen) . December 1969.
Mvh zjbus

Camilla

Citat från: zjbus skrivet 22 oktober 2019, 13:10:28 PM
Tack, men vadå skandalbuss?? Är det den tidigare nämnda skandalartade charterkörningen från Stockholm till Östersund en vinter som avses och vad hände då, någon?

Mvh zjbus

Här kan du läsa om varför den blev kallad för skandalbussen

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,32244.0.html

zjbus

Citat från: Camilla skrivet 25 oktober 2019, 11:14:46 AM
Här kan du läsa om varför den blev kallad för skandalbussen

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,32244.0.html
Jaha tack, nio sidor fyllda med inlägg, menar du Anders S.:s inlägg 05 juli 2010, 23:03:48 PM på sidan ett?
Mvh zjbus

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 11:42:09 AM
Jaha tack, nio sidor fyllda med inlägg, menar du Anders S.:s inlägg 05 juli 2010, 23:03:48 PM på sidan ett?
Mvh zjbus
Suck

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 25 oktober 2019, 11:44:38 AM
Suck
Men om du nu är så insatt så kan du väl berätta istället för att sucka.

zjbus

Citat från: Leyland skrivet 25 oktober 2019, 11:44:38 AM
Suck
Sådana där totalt meningslösa inlägg som inte berikar någon här kan du väl behålla för dej själv.

Peter Rost

Citat från: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 11:42:09 AM
Jaha tack, nio sidor fyllda med inlägg, menar du Anders S.:s inlägg 05 juli 2010, 23:03:48 PM på sidan ett?
Mvh zjbus

Det är Anders S inlägg på "sidan ett" som Camilla avsåg.

//Peter

zjbus

Citat från: Peter Rost skrivet 25 oktober 2019, 12:50:29 PM
Det är Anders S inlägg på "sidan ett" som Camilla avsåg.

//Peter
Tack Peter för saklig information.
Mvh zjbus

zjbus

Citat från: Camilla skrivet 25 oktober 2019, 11:14:46 AM
Här kan du läsa om varför den blev kallad för skandalbussen

https://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,32244.0.html
Tack Camilla, har nu med hjälp av Peter Rost hittat och läst inlägget från Anders S. Instämmer i HJP:s påföljande inlägg: Intressant läsning.
Mvh zjbus

Camilla

Citat från: zjbus skrivet 25 oktober 2019, 13:10:08 PM
Tack Camilla, har nu med hjälp av Peter Rost hittat och läst inlägget från Anders S. Instämmer i HJP:s påföljande inlägg: Intressant läsning.
Mvh zjbus

Tur att Peter Rost var mer vaken än jag så han kunde komplettera att det var inlägget från Anders S

zjbus

Citat från: Camilla skrivet 25 oktober 2019, 22:34:40 PM
Tur att Peter Rost var mer vaken än jag så han kunde komplettera att det var inlägget från Anders S
Det hade jag nog hittat efter letande men det var du som visade till rätt länk, ännu en gång tack, nu är jag påläst om "skandalbussen"
Mvh zjbus

Railmaster

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 24 oktober 2019, 02:55:07 AM
Angående Nigeria så hörde jag för en tid sedan några som påstod att de blivit lurade därborta att det skulle vara Capitoler som de köpte. Det har redan nämnts att de i Nigeria trodde att bussarna var byggda ca 1960 och därmed förhållandevis relativt moderna på den tiden. Men jag hörde även att de skulle ha fått bilder på Capitoler när de skulle bestämma sig för denna affär. Flera Capitoler fanns ju i drift i Sverige på den tiden. Så att  bussarna skulle vara byggda ca 1960, och om de dessutom såg bilder på Capitoler, så är det ju inte konstigt att de i Nigeria trodde att det rörde sig om yngre bussar än det var.

Det verkar lite som om de upptäckte bussarnas verkliga ålder, dvs från 1953-1954 först när allt var för sent. Och i princip när de väl tog emot bussarna upptäckte att det inte alls var Capitoler utan just Metropolbussar som ju är äldre.

Sedan kan man ju fråga sig varför de i Nigeria missuppfattade detta? Var informationen otydlig? Eller var det säljare som medvetet hellre markerade revisionsår på bussarna och kanske visade en bild på någon Capitol för att avsiktligt få de i Nigeria att tro att de köpt något bättre n de verkligen gjorde? Alltså att man i Sverige medvetet lurade köparna i Nigeria?

Förmodligen får man aldrig svar på en sådan fråga. Om de i Sverige väl visste att de lurade, så brukar de om de blir utfrågade ha en rad "snygga" förklaringar till sånt här

Hade de fått Caöitoler istälket för Metropoler så hade det nog ändå blivit pannkaka av alltihop!

Hur gick det mef Capitolerna som exporterades till Pakistan?