SJ-Buss 0963 i Skövde - ca 1983

Startat av Mikael T Nilsson, 31 mars 2019, 12:15:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

David M

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 april 2019, 15:51:32 PM


Hej,

Hittade en av mina bilder från Karlskrona på 80-talet, SJ 0968, på linje 154 (Karlskrona-Hasslö). Tyvärr dålig kvalitet. Jag skannade denna bild på en gammal och dålig skanner 2003. Bakom syns dåvarande SJ-bussgaraget i Karlskrona och SJ 2291, en Volvo van Hool Alizée, som SJ-Buss Karlskrona använde på SJ:s veckoslutslinje 859 mellan Karlskrona och Göteborg.


I sanning en historisk bild, hela gatubilden där har förändrats grundligt om där de senaste åren. För ett par år sedan blev Borgmästarekajen (där bussen kör och som fortsätter igenom allén) uppriven för biltrafik (kolla upp Pottholmen för den som är intresserad av Karlskronas stadsbyggnadsprojekt), förra året och nu under vintern revs brandstationen i bakgrunden mitt i bilden (inkl. det gråa tornet till vänster i bakgrunden) och vägen lades om från Borgmästarekajen till Blekingegatan (som går ungefär rätt igenom planket på bilden).

Mikael T Nilsson

Citat från: David M skrivet 07 april 2019, 12:18:33 PM
I sanning en historisk bild, hela gatubilden där har förändrats grundligt om där de senaste åren. För ett par år sedan blev Borgmästarekajen (där bussen kör och som fortsätter igenom allén) uppriven för biltrafik (kolla upp Pottholmen för den som är intresserad av Karlskronas stadsbyggnadsprojekt), förra året och nu under vintern revs brandstationen i bakgrunden mitt i bilden (inkl. det gråa tornet till vänster i bakgrunden) och vägen lades om från Borgmästarekajen till Blekingegatan (som går ungefär rätt igenom planket på bilden).

Tack! Kul att du uppskattade bilden. Nu var det ett tag sedan jag besökte Karlskrona. Den gamla SJ-depån gick ju över i Swebus men lades ned ca 1994 om jag minns rätt.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.