Författare Ämne: Sänkta busspriser i Norge  (läst 2836 gånger)

1896

  • Gäst
Sänkta busspriser i Norge
« skrivet: 31 juli 2018, 20:25:27 PM »
Är tydligen ett zon system som förenklas, har tydligen redan skett i två andra län/fylken:

www.nrk.no/hordaland/onsdag-kjem-kollektivrevolusjonen-til-hordaland-1.14146539

Verkar vara rejäla prissänkningar på vissa sträckor.  :)

almeli

  • Gäst
SV: Sänkta busspriser i Norge
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2018, 20:41:15 PM »
Mandag 16. oktober 2017 ble det innført en rekke
endringer for busspassasjerene i Agder.

http://akt.no/nye-busspriser-2017/

1896

  • Gäst
SV: Sänkta busspriser i Norge
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2018, 10:14:30 AM »
Gjorde man inte något liknande i Jönköping nyligen, alltså färre zoner ? Har inte hängt med där, blev det inte lägre priser där också ?

Utloggad Bussemil

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 81
SV: Sänkta busspriser i Norge
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2018, 16:38:11 PM »
Gjorde man inte något liknande i Jönköping nyligen, alltså färre zoner ? Har inte hängt med där, blev det inte lägre priser där också ?

Just precis, vi gick från att ha 83 zoner till bara 8 i dagsläget och priset för resorna blev billigare ja.  :)

Utloggad Sundås

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2694
    • www.sundas.se
SV: Sänkta busspriser i Norge
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2018, 11:35:34 AM »
Gjordes även i Sörmland för inte så länge sedan.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Utloggad Walter

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6306
SV: Sänkta busspriser i Norge
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2018, 12:28:02 PM »
I Skåne blev färre zoner= dyrare
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Utloggad pegee

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 320
SV: Sänkta busspriser i Norge
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2018, 12:48:18 PM »
Det är ju två sidor på det myntet. Färre zoner är förvisso enklare för många resenärer.
Eftersom en sådan förändring innebär taxejusteringar blir det alltid vinnare och förlorare
i en sådan förändring. Så till exempel de som gör längre resor, tidigare över en zongräns
och efter förändringen inom samma zon brukar tjäna på den förändringen.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Utloggad linlars

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 33
SV: Sänkta busspriser i Norge
« Svar #7 skrivet: 16 augusti 2018, 17:50:10 PM »
I Skåne blev färre zoner= dyrare

Beror helt på. T.ex. Malmö - Landskrona är betydligt billigare med nya systemet. Politikerna i Skåne hade bestämt att det ska vara +-0 totalt.

Utloggad Knut

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1076
SV: Sänkta busspriser i Norge
« Svar #8 skrivet: 16 augusti 2018, 23:31:40 PM »
Ruter# i Oslo/Akershus har hatt noen runder med endring av sine soner. Da jeg flyttet til Drøbak så var vi i sone s7 og Oslo i sone 1 evt s2. Da var prisen oppe i 90,- NOK for en enkelt reise. Så ble det endret slik at vi byttet til færre soner og havnet i sone 3s og prisen fallt til  70,- for samme reise. Så ble det ny endring for kort tid tilbake og nå er det KUN 2 soner mellom Oslo og Drøbak og prisen er ved kjøp via app og maskin 57,- , om man vil handle av fører så øker prisen med 22,- . Grunnpris for 1 sone er 35 i app/maskin og 55 hos fører, så øker den med 22 for hver sone og maks 5 soner. Pris for barn/honnør er 18/28 og 11 pr sone til maks 5 soner. Periodekort har maks pris ved 3 soner og da kan man reise i hele regionen uansett himmelretning og utg.pkt. Akershus er delt i himmelretn så en periodebillet blir låst til sine soner om man kjøper for 1 eller 2, men man kan kjøpe tilleggsbillett for mange strekning og da til samme zonepris som for enkelt reise
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Utloggad Skånebussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 62
SV: Sänkta busspriser i Norge
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2018, 17:50:48 PM »
Beror helt på. T.ex. Malmö - Landskrona är betydligt billigare med nya systemet. Politikerna i Skåne hade bestämt att det ska vara +-0 totalt.

I fd Malmöhus Län var ju zonerna klart mindre än i fd Kristianstad Län, något som kunde göra en resa på samma antal km 3,5 gånger dyrare och detta ser man ju när man tittar på äldre zonkartor. Detta var en kompromiss eftersom det innan Skånetrafiken bildades var stora prisskillnader mellan länen och lösningen då blev att visserligen ha samma taxa/zon men ha olika storlekar för att på så vis ge en mjuk övergång.

Man kan säga att det nya systemet med personliga zonringar är en förbättring i fd MLT-land men är inte riktigt lika fördelaktigt i tidigare Länstrafiken Kristianstad-land.