Synd bara att rostskyddet inte var bra på dessa bussar, och de fick ett lite kortare liv än vad som var normalt på den tiden. En H46 säckade ihop på verkstadslyften, och då blev man varse om hur illa det var.
Tack för en bra bild av en mycket bra buss! H46 var tveklöst den bästa busstyp jag körde under min tid som bussförare! Jag var placerad i Ösmo och vi körde H46 t ex på dåvarande linje 731 Nynäshamn - Stockholm. 4656 var dock placerad i Handen.
Men hur går detta ihop? Linje 10 med SL-logga på bussen? - tittar man här http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/linjenummer_historik.html - så fanns ingen linje 10 mellan 1967 och 1975, inte i SL:s drift i alla fall...?
Det är BSS linjenummer, inlemmades i SL:s 800 serie först 18 juni 1973Linje 10 gick till Tyresö Brevik, fick sedan nr 816
Enl Länskartan 1973(från 1972?)gick 10 till BollmoraC;10F till Nyfors;10G till Granängsringen;10S till TyresöStrand och 10T till Tyresö slott(-Ällmora),men skyltades detta på bussarna?/Ulf
En fin busstyp som SL fick ta över från en SJ order.. Minns många resor till Beatebergs Skola när jag bodde i Skogås. DS11:an med turbon var en höjdare både effektmässigt och vad gäller ljudet!