SL H46 4656 för 45 år sedan

Startat av Gunnar D, 08 april 2018, 16:02:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Linje 10 mot Bollmora inväntar avgångstid vid Skanstull 8 apr 1973.

Mvh Gunnar

Björn Forslund

Kul att se även den enorma raden med varuautomater som delvis syns till vänster. På den tiden fanns ju inte söndagsöppna affärer allmänt.

zjbus

Trevlig bild inte minst med gamla nummerskylten som ju fanns kvar 1973 ut.

1972 fick Sverige fullständigt fria butiksöppetstider men varuautomaterna var ju naturligtvis ett trevligt inslag ändå.

Ingwar Åfeldt

Tack för en bra bild av en mycket bra buss! H46 var tveklöst den bästa busstyp jag körde under min tid som bussförare! Jag var placerad i Ösmo och vi körde H46 t ex på dåvarande linje 731 Nynäshamn - Stockholm. 4656 var dock placerad i Handen.

M v h
Ingwar

Björn Forslund

Synd bara att rostskyddet inte var bra på dessa bussar, och de fick ett lite kortare liv än vad som var normalt på den tiden. En H46 säckade ihop på verkstadslyften, och då blev man varse om hur illa det var.

Lars-Håkan_E

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 april 2018, 08:39:50 AM
Synd bara att rostskyddet inte var bra på dessa bussar, och de fick ett lite kortare liv än vad som var normalt på den tiden. En H46 säckade ihop på verkstadslyften, och då blev man varse om hur illa det var.

Det var väl i o m 111:ans produktionsstart man lite smått började med underedsbehandling, 110:orna var väl bara målade undertill och då dessa saknade ram så dröjde det inte så länge innan dessa plåtprofiler som höll ihop bussen var uppkäkade

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 09 april 2018, 01:13:31 AM
Tack för en bra bild av en mycket bra buss! H46 var tveklöst den bästa busstyp jag körde under min tid som bussförare! Jag var placerad i Ösmo och vi körde H46 t ex på dåvarande linje 731 Nynäshamn - Stockholm. 4656 var dock placerad i Handen.
Visst var H46 mycket bra att köra även om CF kanske var lite mer lätthanterlig. Jag körde några gånger från Ribby och undrar hur Ribby och Ösmo förhöll sig till varandra, organisatoriskt, antal fordon/linjer m.m.?

Citat från: Björn Forslund skrivet 09 april 2018, 08:39:50 AM
Synd bara att rostskyddet inte var bra på dessa bussar, och de fick ett lite kortare liv än vad som var normalt på den tiden. En H46 säckade ihop på verkstadslyften, och då blev man varse om hur illa det var.
Hade H46 den gängse behandlingen av underredet d.v.s. som övriga CR76/110?

/Gunnar

WalleW

Fin bild av en ofta lovordad busstyp  :)  som jag dessvärre aldrig lyckades få ratta när det begav sig... :(
Trevligt också med varuautomaterna, samt med Renault R16 och Ford Taunus i bakgrunden.

/   M v h   Walle

virtual1

Men hur går detta ihop? Linje 10 med SL-logga på bussen? - tittar man här http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/linjenummer_historik.html - så fanns ingen linje 10 mellan 1967 och 1975, inte i SL:s drift i alla fall...?

Lars-Håkan_E

Citat från: virtual1 skrivet 09 april 2018, 16:40:45 PM
Men hur går detta ihop? Linje 10 med SL-logga på bussen? - tittar man här http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/linjenummer_historik.html - så fanns ingen linje 10 mellan 1967 och 1975, inte i SL:s drift i alla fall...?

Det är BSS linjenummer, inlemmades i SL:s 800 serie först 18 juni 1973

Linje 10 gick till Tyresö Brevik, fick sedan nr 816

Ulf Berlin

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 april 2018, 16:49:20 PM
Det är BSS linjenummer, inlemmades i SL:s 800 serie först 18 juni 1973

Linje 10 gick till Tyresö Brevik, fick sedan nr 816
Enl Länskartan 1973(från 1972?)gick 10 till BollmoraC;10F till Nyfors;10G till Granängsringen;10S till TyresöStrand och 10T till Tyresö slott(-Ällmora),
men skyltades detta på bussarna?/Ulf

Gunnar D

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 april 2018, 23:23:10 PM
Enl Länskartan 1973(från 1972?)gick 10 till BollmoraC;10F till Nyfors;10G till Granängsringen;10S till TyresöStrand och 10T till Tyresö slott(-Ällmora),
men skyltades detta på bussarna?/Ulf

Man använde väl papp-/plastskylt i fönstret.

/Gunnar

virtual1

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 april 2018, 16:49:20 PM
Det är BSS linjenummer, inlemmades i SL:s 800 serie först 18 juni 1973

Linje 10 gick till Tyresö Brevik, fick sedan nr 816

Jo, jag insåg att det var BSS linjenummer, men trodde nog att då SL tog över ansvaret för trafiken så ändrades linjenumret också, men detta skedde alltså lite senare på året då.

Björn Forslund

En fin busstyp som SL fick ta över från en SJ order.. Minns många resor till Beatebergs Skola när jag bodde i Skogås. DS11:an med turbon var en höjdare både effektmässigt och vad gäller ljudet!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 april 2018, 18:43:56 PM
En fin busstyp som SL fick ta över från en SJ order.. Minns många resor till Beatebergs Skola när jag bodde i Skogås. DS11:an med turbon var en höjdare både effektmässigt och vad gäller ljudet!

Bussarna specades alltså av SJ och var främst avsedda för att ersätta tågen på Roslagsbanan. Denna var i början av 1970-talet kraftigt hotad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)