Körning med Volvo B58

Startat av Niklas Bygdestam, 24 september 2017, 03:14:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Jag blir lite konfunderad. SJ bussar som blev SL H80 (H&S) och H81&H82 (SKV) hade om jag nu minns rätt K19 manuell växellåda.
Vid renovering i mitten av 70 talet fick huvuddelen av fordonen nya växellådor.
Ledbussarna som var avsedda för SL blev inte detta utan blev kvar hos SJ 958-982.

WalleW

De SJ B58M H&S (som blev SL H80) som jag var i kontakt med på Råsta 1969 - 71 var i inv-nr serien 796 - 905 och hade alla 4-växlad Wilson-låda.
Motsvarande med SKV-kaross (SL H81) var 731 - 779 (?) och hade manuell vx-låda, Arlanda-vagnarna (770 -779 ?) med överväxel.
Med viss reservation för inv-nr i Arlanda-serien...

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Citat från: S Svensson skrivet 29 september 2017, 10:30:41 AM
Var medveten om att många förare inte tyckte det var någon charm med Wilson. Ganska många ryckte och det kändes ryckigt när man var passagerare.
Enligt vad jag hört om Wilson så utvecklades lådan i England för stridsvagnar under första världskriget.
En busstyp som hade Wilson var B58 med trafik i Sverige. Om jag minns rätt så tillverkades Wilson också i Spanien.
B58 modifierades omkring 1979-80 och då togs hög-låg bort från bakaxeln. SJ hade ju Wilson på B58 av anskaffning 1969 och framåt.
När då B58 ersattes av en variant av B10M (det fanns andra varianter för leverans till andra marknader) så kunde B10M fås med ZF  S6-80manuell och en Allison automatlåda. Dessutom fanns Voith som alternativ.  Det uppstod på några år ett missnöje med Allisonlådan som även medförde låg bakaxelutväxling och risk att lådan utvecklade värme ( t ex LB 238-256). Köra trampebil ville man inte så Wilsonlådan kom tillbaka till vissa kunder av B10M. SJ, Alfredssons,Linjebuss fick en variant av Wilson som användes till en enkelväxlad bakaxel. Sista steget på lådan medförde ibland ett hopp. Någon bra växellåda blev det inte förrän SJ i nov 1983 fick bussarna 2296-2301 och 2304-2306 fick ZF HP låda automat.. Dessa bussar gick till och från Göteborg. ZF HP låda provades på en van Hool under 1978 både inom SL och i Göteborg.Det fanns en buss B59 som blev B10R. Denna hade Wilson till att börja med hos GS. Men även på andra marknader. Bl a var det bussar med kaross typ Arna som vibrerade och fick bytt låda till HP.


Jag kan tänka mig att på den tiden det begav sig var förare som inte alls gillade Wilson utan istället ville ha helautomat. Och visst gäller det att köra snyggt med Wilson. Detta behöver man inte tänka på när det är helautomat. Tänker man sig inte för med Wilson så blir det ryckig körning. Jag har dock kört en hel del med just bussen på bilden och tycker mig ha fått lite snits på Wilson.

Att jag tycker Wilson är roliga att köra med beror ju på att det är annorlunda mot helautomat. Och att jag tycker det är roligt att jobba med den lilla spaken :D

Jo Wilson var från början byggda för brittiska stridsvagnar. Jag vågar dock inte säga när första Wilson kom till Sverige. Efter andra världskriget köptes det in stridsvagnar av brittisk tillverkning av svenska försvaret. Dessa stridsvagnar hette Centurion och kom ca 1950 till Sverige. Men jag är osäker på om dessa hade Wilson eller inte. De finns inte kvar hos försvaret, men jag tror att enstaka är sparade på museum så det går nog att undersöka där.

Annars kom Wilson på järnvägen i Sverige. Detta infördes under tidigt 1950-tal på rälsbussar i Sverige. Jag undrar nästan om inte de var före de första bussarna med Wilson i Sverige?

Uppsalaödlan nr 169 har en äldre variant på Wilson. Egentligen samma växellåda, men manövreras på et helt annat sätt då det är en förväljarfunktion istället. Jag vet inte när den typiska lilla spaken som bussen på bilden kom första gången, men det borde vara i mitten på 1960-talet.

Hur som helst, jag gillar Wilson. Jag tycker att det är roligt att köra bussar med Wilson och att det har sin charm :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lars-Håkan_E

Citat från: S Svensson skrivet 29 september 2017, 20:18:04 PM
Jag blir lite konfunderad. SJ bussar som blev SL H80 (H&S) och H81&H82 (SKV) hade om jag nu minns rätt K19 manuell växellåda.
Vid renovering i mitten av 70 talet fick huvuddelen av fordonen nya växellådor.
Ledbussarna som var avsedda för SL blev inte detta utan blev kvar hos SJ 958-982.

De som blev SL H80 (H&S) hade 4 växl Wilson med enkelväxlad bakaxel ända från leverans, H81 & H82 (SKV) hade manuell K19, enkelväxel för H81 och 2 växl bakaxel för H82 (i princip), alla dessa fick nya 4 växl Wilsonlådor 1975-77

Greger Larsson

Första gången med Wilsonväxellåda i större skala i bussar (i Sverige) var de 70-tal AEC-bussar med denna låda som Linjebuss köpte 1951. Wilson fanns även som tillval i Volvo B655 där de första också kom 1951.

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 september 2017, 10:05:04 AM
Första gången med Wilsonväxellåda i större skala i bussar (i Sverige) var de 70-tal AEC-bussar med denna låda som Linjebuss köpte 1951. Wilson fanns även som tillval i Volvo B655 där de första också kom 1951.


Då borde järnvägen ha varit lite före. På en rälsbusserie från 1949-1951 provades på några med en hydraulisk växling, medan på de senare levererade så fick de Wilson. Sedan levererade Hilding Carlsson en serie rälsbussar 1950-1951 som fick Wilson från leverans.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt H

"
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 september 2017, 08:31:51 AM

Uppsalaödlan nr 169 har en äldre variant på Wilson. Egentligen samma växellåda, men manövreras på et helt annat sätt då det är en förväljarfunktion istället. Jag vet inte när den typiska lilla spaken som bussen på bilden kom första gången, men det borde vara i mitten på 1960-talet.

Hur som helst, jag gillar Wilson. Jag tycker att det är roligt att köra bussar med Wilson och att det har sin charm :D

Men däremellan kom "pyswilson" där man påverkade luftventiler direkt utan ett elektriskt mellansteg. Pyswilson kom väl i mitten på 50-talet. De äldsta jag kommer på just nu är Göteborgs B35:or som kom 1956.

El-Wilson kom 1966-67. På de bussar som Borås köpte in till högertrafiken levererades de med chassi B755 1965-66 med pyswilson medan B58:orna hade el-Wilson.

En bild på en buss från Uppsala med pyswilson




zjbus

Citat från: Bengt H skrivet 30 september 2017, 13:07:33 PM
"
Men däremellan kom "pyswilson" där man påverkade luftventiler direkt utan ett elektriskt mellansteg. Pyswilson kom väl i mitten på 50-talet. De äldsta jag kommer på just nu är Göteborgs B35:or som kom 1956.

El-Wilson kom 1966-67. På de bussar som Borås köpte in till högertrafiken levererades de med chassi B755 1965-66 med pyswilson medan B58:orna hade el-Wilson.

En bild på en buss från Uppsala med pyswilson

Här en Capitol från 1956 med pyswilson www.svenskbusshistoria.se/go?id=1654

Harald Nordius

Citat från: Greger Larsson skrivet 30 september 2017, 10:05:04 AM
Första gången med Wilsonväxellåda i större skala i bussar (i Sverige) var de 70-tal AEC-bussar med denna låda som Linjebuss köpte 1951. Wilson fanns även som tillval i Volvo B655 där de första också kom 1951.
SS sparkcyklar (H15A) uppges i Svensk busshistoria vara levererade 1949. Var det möjligen så att de hade Lysholm-Smith från början som byttes till Wilson senare?

Niklas Bygdestam

Med utgångspunkt från inläggen här verkar det vara följande ordning när det gäller Wilson i Sverige:

1. Först kom de på rälsbussar, alltså på järnvägen.

2. Första generation Wilson på bussar kom ca 1951. Exempel på tidig Wilson på buss finns på Uppsalaödlan 169. En förväljarfunktion.

3. Pys-Wilson kommer ca 1956.

4. El-Wilson kommer ca 1966.

En intressant sak. På rälsbussarna är Wilson styrd elektriskt. Det är en liten spak som sitter på panelen som man vrider på för att växla upp eller ned. Denna styrs elektriskt.

Stridsvagnar då. Det var ju på stridsvagnar i Storbritannien detta började. Så har de gamla brittisktillverkade stridsvagnarna typ Centurion Wilson? Finns det Wilson på någon stridsvagn i Sverige? Och var det kanske även i Sverige just på stridsvagnar man fick de första Wilson?

Hur vanligt var det med Wilson på bussar utanför Sverige? En stor del Volvo B58 som gick på export borde ha haft Wilson. Och då menar jag El-Wilson.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Christian Ljunggren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 september 2017, 22:50:46 PM
Med utgångspunkt från inläggen här verkar det vara följande ordning när det gäller Wilson i Sverige:

1. Först kom de på rälsbussar, alltså på järnvägen.

2. Första generation Wilson på bussar kom ca 1951. Exempel på tidig Wilson på buss finns på Uppsalaödlan 169. En förväljarfunktion.

3. Pys-Wilson kommer ca 1956.

4. El-Wilson kommer ca 1966.

En intressant sak. På rälsbussarna är Wilson styrd elektriskt. Det är en liten spak som sitter på panelen som man vrider på för att växla upp eller ned. Denna styrs elektriskt.

Stridsvagnar då. Det var ju på stridsvagnar i Storbritannien detta började. Så har de gamla brittisktillverkade stridsvagnarna typ Centurion Wilson? Finns det Wilson på någon stridsvagn i Sverige? Och var det kanske även i Sverige just på stridsvagnar man fick de första Wilson?

Hur vanligt var det med Wilson på bussar utanför Sverige? En stor del Volvo B58 som gick på export borde ha haft Wilson. Och då menar jag El-Wilson.


I Danmark förekom Wilson på 70- o 80-tals bussar.
De jag såg hade växelväljaren på vänster sida om ratten.

/Christian

Gunnar D

Citat från: Harald Nordius skrivet 30 september 2017, 21:40:58 PM
SS sparkcyklar (H15A) uppges i Svensk busshistoria vara levererade 1949. Var det möjligen så att de hade Lysholm-Smith från början som byttes till Wilson senare?

H15A och H16A hade Wilson från leverans med start 1948.

/Gunnar

Greger Larsson

Citat från: Gunnar D skrivet 01 oktober 2017, 08:35:06 AM
H15A och H16A hade Wilson från leverans med start 1948.

/Gunnar

OK. Några år före AEC-importen således.

Greger Larsson



Citat från: Christian Ljunggren skrivet 01 oktober 2017, 00:58:52 AM

I Danmark förekom Wilson på 70- o 80-tals bussar.
De jag såg hade växelväljaren på vänster sida om ratten.

/Christian

Minns att det på en bussmässa (i Sverige) fanns med en Danmarkspecad DAB och då satt växelväljaren på panelen till vänster om föraren vilket kändes lite avigt. En vanesak, kanske. Just den bussen kan ha varit en DAF annars hade ju Danmark gott om Leyland med DAB-kaross.

Bfg

Krigsmakten eller som det heter nu försvarsmakten använde också Wilsonväxellådor i fordon.
http://www.ka2.se/fordon_dragterrangbil953.html

Med vänlig hälsning Bfg