Körning med Volvo B58

Startat av Niklas Bygdestam, 24 september 2017, 03:14:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Under lördagen blev det körning med en trevlig Volvo B58 :D



Det blev den fd SL-bussen 6911. En äkta Volvo B58 från 1967.



Och här har vi förarplatsen. Äkta B58-stil verkligen. Självklart även försedd med en riktig Wilsonlåda också med den karaktäristiska lilla spaken. Rätt ska vara rätt :D

Bilderna är alltså tagna nu lördagen den 23 september i Uppsala.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

WalleW

Tjusigt, Niklas  :) !

Det här gillar jag.
Den luftiga och rymliga förarplatsen präglade då min framtida inställning till hur en förare av en linjevagn skulle ha det till vardags.
Svårslaget enligt min mening.
Var finns foto-objektet att beskåda?

/   M v h   Walle

Railmaster

Är vagnen nylackad? eller vart har vagnsnumren och SL märkena tagit vägen? Äf det på gång eller tycker man att det räcker såhär?

Karsten

Railmaster, jag tänkte just att du nog fick ett uppdrag här.😊

Niklas Bygdestam

Citat från: Railmaster skrivet 24 september 2017, 17:34:59 PM
Är vagnen nylackad? eller vart har vagnsnumren och SL märkena tagit vägen? Äf det på gång eller tycker man att det räcker såhär?


Bussen är omklackad. Den var matt och tråkig i lacken så man bestämde sig för att lacka om den dock givetvis i samma färg som den var innan. Men som synes saknas SL-emblem och märkning.

Men om du har SL-märken och siffror för att märka upp bussen med så lovar jag att släppa in dig på plats där bussen står parkerad så du kan få klistra upp detta :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Härlig bild jag känner mig nästan hemma här kört många liknande bussar  ;D
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bengt H

Citat från: yngrot skrivet 26 september 2017, 12:51:41 PM
Härlig bild jag känner mig nästan hemma här kört många liknande bussar  ;D

Jag måste instämma. Det har blivit många mil i liknande bussar och B58 med Hägglundskaross och Wilsonlåda var definitivt en favorit för min del. Kul att se en välvårdad sådan!

Hasse L

#7
Trevligt att återse denna pärla i så gott skick. Körde den första gången på linje 612 (från Enebybergsgaraget) den 1 juli 1970 och senast under "Näsbyparksdagen" för sex år sedan. Fina minnen. Det kliar i fingrarna efter rattgreppet...

Hälsn
/Hasse

pegee

Wilsonlådan är och förblir min absoluta favorit. Den är snabb och lätt att manövrera.
Men för den chaufför som inte behärskade motorns varvtal kunde det bli ett förfärligt
ryckande.
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Mikael Blom

Instämmer. Hägglunds B58 med Wilson och Norrlandsväxel tillhörde favoriterna. Helst då någon av SJ:s 1373-1376. :)

WalleW

Trevligt och glädjande att Wilson Fan Club´s medlemmar är aktiva  :).
Jag kan bara instämma i lovorden ovan. Min absoluta favorit...

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Roligt att så många gillar Wilsonlådor på B58 :D

Jag har aldrig kört Wilson i reguljär trafik. Hade gärna gjort det , men tyvärr var dessa så att säga före min tid. Så jag har bara fått köra det i form av veteranbussar.

Men jag tycker ändå att de är roliga att köra. Det är Wilsonlådan som är så att säga halva charmen med att köra den här bussen tycker jag. Om vi tänker oss att vi hade en buss som var helt identisk med den här bussen. Alltså också en Volvo B58, samma Hägglundskaross osv, men med helautomat, så hade den för mig bara känts som en B10M. Då hade den för mig liknat de B10M som jag kört med på jobbet, fast i lite äldre snitt då :)

Jag hade vid tillfälle tidigare en specialkörning med samma buss, dvs denna nummer 6911. Det var ett sällskap som hade bokat denna buss i Stockholm. Så jag körde med denna i Stockholm, vilket ju känns helt rätt, SL-lackad och allt :D

Innan jag påbörjade själva körningen steg det på en flicka som var kanske 8-10 år. Hon tillhörde sällskapet och skulle åka med mig i bussen. Hon tittade nyfiket på förarplatsen och tyckte att den lila växelspaken såg märklig ut. Då passade jag på att visa henne med att öppna förargrinden. Jag visade henne att man växlar manuellt med den lilla spaken, men att det saknas kopplingspedal. Att det bara sitter gas- och bromspedal som på automatlådor. När hon såg detta och fattade vad jag menade så sa hon: Ja DET är ovanligt. Hon lät då väldigt lillgammal när hon sa detta :)

Givetvis höll sig flickan sig längst fram vid förarbåset när jag väl körde. För hon tittade fascinerat på hur det såg ut när jag växlade med den lilla spaken :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

Var medveten om att många förare inte tyckte det var någon charm med Wilson. Ganska många ryckte och det kändes ryckigt när man var passagerare.
Enligt vad jag hört om Wilson så utvecklades lådan i England för stridsvagnar under första världskriget.
En busstyp som hade Wilson var B58 med trafik i Sverige. Om jag minns rätt så tillverkades Wilson också i Spanien.
B58 modifierades omkring 1979-80 och då togs hög-låg bort från bakaxeln. SJ hade ju Wilson på B58 av anskaffning 1969 och framåt.
När då B58 ersattes av en variant av B10M (det fanns andra varianter för leverans till andra marknader) så kunde B10M fås med ZF  S6-80manuell och en Allison automatlåda. Dessutom fanns Voith som alternativ.  Det uppstod på några år ett missnöje med Allisonlådan som även medförde låg bakaxelutväxling och risk att lådan utvecklade värme ( t ex LB 238-256). Köra trampebil ville man inte så Wilsonlådan kom tillbaka till vissa kunder av B10M. SJ, Alfredssons,Linjebuss fick en variant av Wilson som användes till en enkelväxlad bakaxel. Sista steget på lådan medförde ibland ett hopp. Någon bra växellåda blev det inte förrän SJ i nov 1983 fick bussarna 2296-2301 och 2304-2306 fick ZF HP låda automat.. Dessa bussar gick till och från Göteborg. ZF HP låda provades på en van Hool under 1978 både inom SL och i Göteborg.Det fanns en buss B59 som blev B10R. Denna hade Wilson till att börja med hos GS. Men även på andra marknader. Bl a var det bussar med kaross typ Arna som vibrerade och fick bytt låda till HP.

Lars-Håkan_E

Volvobussarna var i allmänhet mer lättkörda än de Scania CR/BR 111 som fick Wilson, dessa var erkänt svårkörda och extremt svåra att köra ryckfritt.

Wilsonlådan i allmänhet fungerade bra så länge chauffören var erfaren och inte stressad, lådan gick nämligen inte att forcera utan det tog den tid det tog och senare varianter med inbyggd momentförstärkare (kom runt 1977-78 på tyngre bussar)krävde ännu försiktigare och lugnare hantering.


WalleW

De bussar med Wilson-låda (4-växlad utan hög/låg) jag i huvudsak körde var SJ-specade Volvo B58M med Hägglundskaross (SL H80) åm 1967.
Jag tyckte att TD100-motorns styrka och vridmoment harmonierade mycket bra med sansat manövrerade Wilson-lådor, vilket även får gälla för
ledvagnarna med 5-växlad låda och B58M chassi som kom några år senare.

Att de äldre Raket-förarna (Volvo B655 Hägglund med helautomat i vänster-utförande) på Råsta inte var jublande förtjusta i Wilson kan man förstå
om man har upplevt några resor med Raketer. Det var bara att hålla i sig i alla lägen... :D
Min ungdom hindrade mig dessvärre från att få köra en vänster-Raket, och de högerombyggda och strypta jag fick köra är inte mycket att skriva
hem till forumet om... :-X

/   M v h   Walle