Huvudmeny

Örebro - igen

Startat av 1896, 14 juli 2017, 16:50:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


1896

Citat från: Sundås skrivet 17 juli 2017, 13:52:39 PM
Vi har ju faktiskt ett tågbolag, SJ AB. Och utvecklingen för SJ har ju under många år varit att koncentrera sig på de delar av sin verksamhet som är lönsamma, vilket har gjort att länstrafikbolagen har fått ta över ansvaret för stora delar av trafiken med tåg i Sverige. Hur skulle ett statligt bussbolag fungera? Det skulle ju fortfarande ha krav på avkastning.

Därtill så har ju inte de statliga bolagen all trafik i sina länder. De har delar. Precis som SJ Buss inte hade all trafik med buss i Sverige. Och då kan man ju ifrågasätta varför bolaget skall vara statligt ägt om det inte innefattar allt?

Med offentligt ägda bussbolag med politisk styrning finns också en risk att olönsam trafik blir politiska principfrågor (som det till viss del är idag också). Och det är verkligen inte väl investerade skattepengar.

Hela poängen med att ha ett offentligägt bolag är väl att det ska tjäna folket, och alltså inte tjäna pengar, och om det gör det, ska pengarna gå tillbaka till verksamheten. Men ska vi förändra det nuvarande, så får vi ta helt nya grepp.

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2017, 14:39:48 PM
Hela poängen med att ha ett offentligägt bolag är väl att det ska tjäna folket, och alltså inte tjäna pengar, och om det gör det, ska pengarna gå tillbaka till verksamheten. Men ska vi förändra det nuvarande, så får vi ta helt nya grepp.

Hur ser du på de offentligt ägda bolag vi har idag? Är inte de inriktade på att tjäna pengar? Eller hur menar du?

SJ, Systembolaget, Svenska Spel m.fl. genererar ju överskott från sin verksamhet. Precis som andra företag (oftast) gör. Och dessa går definitivt inte alltid tillbaka till verksamheten. Det är väl bara något år sedan som staten plockade ut ganska mycket pengar ur SJ t.ex., för att använda till annat.

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2017, 11:23:19 AM
Ja, så varför kan inte svenska folket ha ett eget bussbolag ?  ???

Kom på att det går ju faktiskt i teorin att skapa ett folkägt bussbolag. Nobina är ju idag börsnoterade, bara att köpa in sig om en vill vara med. :D
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Resenären

Det handlar väl inte längre om vem som äger företagen och samhället kontrollerar ju den lokala och regionala trafiken ändå genom upphandlingarna.

Det viktiga är ju att ägarna är tydliga, att ledningen är passionerad för sin verksamhet och att upphandlande myndigheter är skickliga och tydliga. Det går att utveckla alltihop. Det är intressant att Örebro vill köra i egen regi det är klokt med mångfald av lösningar.

Ett besök i London ger ju vid handen att de största entreprenörerna är statliga eller motsvarande, Abellio (Holländska statsjärnvägen), Arriva (tyska järnvägen) och RATP som väl är ialla fall delvis kommunägt eller motsvarande i Paris...... Här har vi ju både Keolis och Arriva....

Bra med fler olika lösningar! Bra för samhället, kunderna och troligen personalen MEN att bara ha en lösning är inte bra!

1896

Citat från: Sundås skrivet 17 juli 2017, 16:09:15 PM
Hur ser du på de offentligt ägda bolag vi har idag? Är inte de inriktade på att tjäna pengar? Eller hur menar du?

SJ, Systembolaget, Svenska Spel m.fl. genererar ju överskott från sin verksamhet. Precis som andra företag (oftast) gör. Och dessa går definitivt inte alltid tillbaka till verksamheten. Det är väl bara något år sedan som staten plockade ut ganska mycket pengar ur SJ t.ex., för att använda till annat.



Med tanke på de kostnader genom skadeverkningar Systembolaget och Svenska Spel ger upphov till så är det nog nödvändigt att dessa verksamheter går med överskott.

I övrigt som jag skrev: - Vi måste ta ett helt nytt grepp om det här.

1896

Citat från: Resenären skrivet 17 juli 2017, 16:29:23 PM

Bra med fler olika lösningar! Bra för samhället, kunderna och troligen personalen MEN att bara ha en lösning är inte bra!

Det är väl aldrig någon som har yttrat att någon ska ha monopol.

Resenären

Ja nyss nämndes Systembolaget i svepande ordalag. Systembolaget har ett monopol men har inte som uppdrag att ge sin ägare avkastning i första hand - det ägaren tar in i vinst på Systembolaget är ju försvinnande i förhållande till den skatt man har på produkterna.

Det finns mycket att lära av hur Systembolaget jobbar med sitt komplexa uppdrag. Och ja jag håller med det skall inte vara monopol om det inte är tydligt att helheten vinner på det - som t ex Alkohol. Och jag tror också det är dags att förändra den nu ganska trötta strukturen kring Kollektivtrafikhuvudmännen till något mer effektivt och kundnära. Kul om Örebro också provar att flytta besluten närmare kunderna och närmare de som möter kunderna.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2017, 18:04:18 PM
Det är väl aldrig någon som har yttrat att någon ska ha monopol.

Det blir ju ett monopol om man, som du önskar, avskaffar alla upphandlingar och kör all trafik med ett statligt ägt bussföretag.

1896

Citat från: Ersa skrivet 17 juli 2017, 19:36:54 PM
Det blir ju ett monopol om man, som du önskar, avskaffar alla upphandlingar och kör all trafik med ett statligt ägt bussföretag.

Om vi avskaffar upphandlingarna, (hurra) så behöver det inte nödvändigtvis innebära att vi ersätter dessa med ett statligt monopol.

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 17 juli 2017, 19:49:04 PM
Om vi avskaffar upphandlingarna, (hurra) så behöver det inte nödvändigtvis innebära att vi ersätter dessa med ett statligt monopol.

Vad är alternativet då..? Hur skulle det _på riktigt_ fungera på ett tillfredsställande sätt utan upphandlingar? Då är vi ju tillbaka i samma sits som under regleringens tid, med att det i princip är omöjligt för nya företag att etablera sig och de som har trafik sitter väldigt säkert på sina andelar.

Och jag vet att det finns på vissa håll och fungerar. Det ändrar inte min åsikt. Offentligt ägda bolag har en osund konkurrensfördel (jämför t.ex. SAS som troligen skulle varit borta idag om det inte varit för att staten skjutit in pengar). Det är en sak om de offentligt ägda bolagen deltar i upphandlingar på samma villkor som andra företag, men då kan de också förlora. Som i Borås som är relativt aktuellt. Borås Lokaltrafik fick helt enkelt konkurrera på samma villkor som andra företag.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Sundås

Jag vill påstå att det stora felet i dagens system inte ligger i systemet med upphandlingar i sig. Det ligger hos de upphandlande myndigheterna.

Om kollektivtrafikmyndigheterna/länstrafikbolagen i respektive län för det första hade upphandlat utifrån branschens rekommendationer (vilket inte alla gör), för det andra hade skrivit enklare, tydligare avtal som inkluderar kontinuerligt utvecklings- och förbättringsarbete på ett tydligare sätt, för det tredje hade en bättre dialog med sina entreprenörer och för det fjärde hade arbetat betydligt mer med uppföljning av de avtal som de har och hade varit hårdare i kraven på att de skrivna avtalen efterföljs, så hade det kunnat fungera betydligt bättre.

Men på många av punkterna ovan brister det enligt min mening idag. Och det ansvaret ligger inte på entreprenörerna. Det är dålig beställning och uppföljning från det offentliga. Och om det offentliga inte kan vara en bra beställare, vad är det som säger att de skulle vara en bättre utförare?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

1896

Det ligger i människans natur att vara rädd för förändringar, man vet vad man har, men inte vad man får, man vet hur det är, men inte hur det blir.

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 juli 2017, 17:05:48 PM
Det ligger i människans natur att vara rädd för förändringar, man vet vad man har, men inte vad man får, man vet hur det är, men inte hur det blir.

Och det är lätt att ta till känsloargument när de riktiga argumenten tryter.  :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Resenären

I den här typen av verksamhet som i alla andra är det en framgångsfaktor att man skapar värde för den man är satt att tjäna pengar på att serva. För kollektivtrafikmyndigheterna är - som jag ser det - problemet att de har ett otydligt uppdrag, att de ofta - ex SL - definierar "politiken" som sin uppdragsgivare och inte kunderna/resenärerna/brukarna och att de - som jag upplever det -  fokuserar mer på att "inte göra fel" och därmed skapar onödigt komplicerade upphandlingar och avtal.

Det finns mycket att vinna på att förenkla avtalen och flytta större reell affärsrisk till den som utför trafiken och då förstås också med medföljande mandat. Jag upplever att det är bättre i Stockholm City som kund i busstrafiken idag när Keolis har mer att säga till om och ersätts utifrån påstigande- det finns ett driv närmare kunden- än tidigare.

Nästa steg är att fler beslut fattas ännu närmare kunden och att personalen ges än större möjlighet att påverka den leverans man ger till kunderna. Det är för mig oerhört mycket viktigare än vem som äger bussarna. Fö är väl många aktörer statliga idag, dock inte den svenska (Arriva, Keolis, Nettbuss......)