Dalatrafiks Beställningscentral på plats

Startat av 1896, 02 juli 2017, 15:23:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/dalatrafiks-bestallningscentral-nu-pa-hemmaplan

35 nya tjänster på Dalatrafik, från början var det tre (3) personer som skulle sitta på Dalatrafik i Ludvika, med dessa 35 nya tjänster är man väl uppe i närmare 100 pers på kontoret, nyligen har man också flyttat in i KFs gamla kontorslokaler på Södra Backa industriområde i Borlänge för att få plats med alla. Dalatrafik har nu tre tomma lokaler i Borlänge: Bussgods vid busst, trafikupplysningen vid resecentrum, samt kontoret vid depån. Med tanke på att det höjdes röster vid den senaste upphandlingen av busstrafiken i länet, så är väl nästa steg att starta upp det vilande kommunala bussbolaget igen, sedan har man ju allt under ett och samma tak.

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 juli 2017, 15:23:26 PM
Med tanke på att det höjdes röster vid den senaste upphandlingen av busstrafiken i länet, så är väl nästa steg att starta upp det vilande kommunala bussbolaget igen, sedan har man ju allt under ett och samma tak.

Man lär nog först avvakta och titta noggrant på hur utvecklingen med återtagen trafik kommer te sig i Örebro län, innan man ens överväger att fundera på några liknande beslut.

1896

Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2017, 20:32:46 PM
Man lär nog först avvakta och titta noggrant på hur utvecklingen med återtagen trafik kommer te sig i Örebro län, innan man ens överväger att fundera på några liknande beslut.

Varför det ? Varje Län/region väljer väl sin egen väg.

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 03 juli 2017, 07:34:00 AM
Varför det ? Varje Län/region väljer väl sin egen väg.

Jo, men det är ju kanske bra att kunna titta på någon annan som gått igenom samma process för att se om det är ett vettigt alternativ.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Jo

Citat från: Kung Vasa skrivet 02 juli 2017, 15:23:26 PM
www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/dalatrafiks-bestallningscentral-nu-pa-hemmaplan

35 nya tjänster på Dalatrafik, från början var det tre (3) personer som skulle sitta på Dalatrafik i Ludvika, med dessa 35 nya tjänster är man väl uppe i närmare 100 pers på kontoret, nyligen har man också flyttat in i KFs gamla kontorslokaler på Södra Backa industriområde i Borlänge för att få plats med alla. Dalatrafik har nu tre tomma lokaler i Borlänge: Bussgods vid busst, trafikupplysningen vid resecentrum, samt kontoret vid depån. Med tanke på att det höjdes röster vid den senaste upphandlingen av busstrafiken i länet, så är väl nästa steg att starta upp det vilande kommunala bussbolaget igen, sedan har man ju allt under ett och samma tak.

Så att det blir ett par hundra till på kontoret menar du?

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 03 juli 2017, 08:47:26 AM
Jo, men det är ju kanske bra att kunna titta på någon annan som gått igenom samma process för att se om det är ett vettigt alternativ.

Precis. Skulle återtagandet bli en ekonomisk flopp i Örebro, så drabbas ju inga av Dalarnas skattebetalares pengar eller Dalapolitikers egna karriärer. Det är alltid bäst att låta andra prova först, så kan man alltid följa efter senare, om nu arbetssättet med återtagande av trafiken i efterhand visar sig fungera bra.

1896

#6
Örebro ska ju slås ihop med VL, och VL har väl alltid varit välmående, så det är väl inte riktigt samma sak som att starta upp från början.

Dessutom så har Dalatrafik haft eget bussbolag tidigare, så man bör veta vad det innebär.

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 03 juli 2017, 12:34:07 PM
Örebro ska ju slås ihop med VL, och VL har väl alltid varit välmående, så det är väl inte riktigt samma sak som att starta upp från början.

Dessutom så har Dalatrafik haft eget bussbolag tidigare, så man bör veta vad det innebär.

Även om VL har varit välmående finns det ju risker. Politisk oenighet i styrningen är ju en jätterisk, med risk för ett "vi och de"-tänk från respektive län.

Sedan beror det ju också på hur en menar att VL är välmående. Verksamheten fungerar idag bra, men är kostnadsbilden verkligen den optimala mot om trafiken varit på entreprenad? Det är ju ändå skattepengar det handlar om.

Men sen är jag ju också starkt kritisk till att det offentliga överhuvudtaget skall få driva den här typen av verksamheter i egen regi.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

admin

Den här tråden har rensats från ett antal rent politiska inlägg utan anknytning till själva  sakfrågan.

Tråden låses därför och vill någon diskutera själva sakfrågan går det bra genom att starta en ny tråd. Och om någon vill diskutera samhällspolitik så finns det andra forum för det.

/admin