Verkligheten är ändå den att när busstrafiken i Sverige började att upphandlas, då tvingades Statsanställdas förbund att försämra sina avtal, för att arbetsgivaren skulle kunna lägga "konkurrenskraftiga" anbud. Så frågan är ändå om inte busstrafiken ska vara statlig, för att vi ska få tillbaka våra förmåner, eller, när ska kommunal våga ta tag i detta, och kräva tillbaka våra förlorade förmåner ?
1990 när Swebus bildades skapades ett nytt avtal (Rosa avtalet) med delar från GDG:s bolagsavtal och SJ ABA, i det nya avtalet var det i huvudsak SJ personalen som fick försämringar, GDG hade ju redan ett "friare" avtal.
På privatsidan fanns det blå avtalet där Linjebuss var störst (antar att Wasatrafik också använde detta avtal), på den kommunala sidan fanns SL avtalet och antagligen egna avtal för Göteborgs Spårvägar och Malmö Lokaltrafik, sedan gemensamma avtal för de flesta andra mindre kommunala bolag.
Vilka förmåner tänker du på? Något som var olika var semestern och pension där SJ hade längst semester (och lägst pensionsålder)