Kommunals avtalskrav

Startat av 1896, 12 juni 2017, 20:32:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mittlinje

Du är så vänstervriden i alla dina kommentarer så ibland undrar jag varför du fortsätter ditt liv i Sverige?

Menar du att statligt anställda skall ha fördelar som fria resor och andra subventionerade semesterboende likt Hällevik?

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 22 juli 2017, 15:35:48 PM
Verkligheten är ändå den att när busstrafiken i Sverige började att upphandlas, då tvingades Statsanställdas förbund att försämra sina avtal, för att arbetsgivaren skulle kunna lägga "konkurrenskraftiga" anbud. Så frågan är ändå om inte busstrafiken ska vara statlig, för att vi ska få tillbaka våra förmåner, eller, när ska kommunal våga ta tag i detta, och kräva tillbaka våra förlorade förmåner ?

1990 när Swebus bildades skapades ett nytt avtal (Rosa avtalet) med delar från GDG:s bolagsavtal och SJ ABA, i det nya avtalet var det i huvudsak SJ personalen som fick försämringar, GDG hade ju redan ett "friare" avtal.

På privatsidan fanns det blå avtalet där Linjebuss var störst (antar att Wasatrafik också använde detta avtal), på den kommunala sidan fanns SL avtalet och antagligen egna avtal för Göteborgs Spårvägar och Malmö Lokaltrafik, sedan gemensamma avtal för de flesta andra mindre kommunala bolag.

Vilka förmåner tänker du på? Något som var olika var semestern och pension där SJ hade längst semester (och lägst pensionsålder)

1896

Jag är inte så bra på att argumentera, men jag kan skilja på vad som är rätt och vad som är fel, och med det menar jag då att det var fel av staten att ge länsbolagen mandat att riva ner det våra förfäder kämpade för, alltså att vi skulle ha gemensamt ägd kollektivtrafik.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 juli 2017, 21:54:53 PM
1990 när Swebus bildades skapades ett nytt avtal (Rosa avtalet) med delar från GDG:s bolagsavtal och SJ ABA, i det nya avtalet var det i huvudsak SJ personalen som fick försämringar, GDG hade ju redan ett "friare" avtal.

På privatsidan fanns det blå avtalet där Linjebuss var störst (antar att Wasatrafik också använde detta avtal), på den kommunala sidan fanns SL avtalet och antagligen egna avtal för Göteborgs Spårvägar och Malmö Lokaltrafik, sedan gemensamma avtal för de flesta andra mindre kommunala bolag.

Vilka förmåner tänker du på? Något som var olika var semestern och pension där SJ hade längst semester (och lägst pensionsålder)

Vart det inte sämre OB också ?  ???

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2017, 09:26:11 AM
Vart det inte sämre OB också ?  ???

OB tillägget försämrades väl drastiskt in på 2000 talet då Kommunal valde att lägga pengarna på att höja ingångslönerna och förkorta lönetrappan.

Därav har en bussförare fortfarande ett betydligt sämre OB än ett vårdbiträde eller en lastbilschaufför, just den biten är nog svår att skylla på vare sig arbetsgivarna eller upphandlingarna, eftersom det blev sämre betalt att jobba OB tid blev det genast svårare att hitta dem som verkligen ville jobba sådana tider till nackdel för arbetsgivarna.

CW66

Lönetrappan för en bussförare är ju helt förkastlig.
Att vara fullt betald efter 8 år i yrket och sedan ha samma lön när man jobbat i 27 år som en som jobbat i 8 år tycker jag inte är riktigt rätt faktiskt....innebär det att man skall sluta lära sig nya saker och bli bättre på att utföra sitt jobb efter 8 år eftersom man ändå inte får mer efter det, eller hur har man egentligen tänkt?

Leyland

Citat från: Kung Vasa skrivet 29 juni 2017, 17:51:28 PM
Ja, och då kommer vi tillbaka till att hela Sveriges busstrafik sedan länge lever i ett rejält systemfel.

Snarare hela svenska arbetsmarknaden med möjligen ålderdomliga kollektivavtal jmf tillgång och efterfrågan (produkt, tillgänglighet, arbetskraft, politisk styrning av skattemedel - vilken standard vill skattebetalarna betala för - enär all kollektivtrafik på ena eller andra sättet är skattesubventionerad till någon del)

Men alla parter, inklusive kronan, är ju överens om att detta är ett ärende för de avtalsbärande parterna.

1896

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 24 juli 2017, 09:55:53 AM
OB tillägget försämrades väl drastiskt in på 2000 talet då Kommunal valde att lägga pengarna på att höja ingångslönerna och förkorta lönetrappan.

Därav har en bussförare fortfarande ett betydligt sämre OB än ett vårdbiträde eller en lastbilschaufför, just den biten är nog svår att skylla på vare sig arbetsgivarna eller upphandlingarna, eftersom det blev sämre betalt att jobba OB tid blev det genast svårare att hitta dem som verkligen ville jobba sådana tider till nackdel för arbetsgivarna.

Hur som haver, det är fel att ta bort sådana förmåner som redan är framförhandlade, så om det hade varit riktigt, så skulle man från början ha höjt nivåerna i övriga avtal, i stället för att nyttja dessa som konkurrens medel.

Leyland

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2017, 10:21:53 AM
Hur som haver, det är fel att ta bort sådana förmåner som redan är framförhandlade, så om det hade varit riktigt, så skulle man från början ha höjt nivåerna i övriga avtal, i stället för att nyttja dessa som konkurrens medel.

Så kan man tycka - men det är resultatet av en förhandling och avtal mellan två parter, där medlemsorganisationen som part (och systemet med kollektivavtal) givit detta resultat utifrån en långsiktighet som vid givet tillfälle bedöms vara bra för alla parter.

Lars-Håkan_E

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2017, 10:21:53 AM
Hur som haver, det är fel att ta bort sådana förmåner som redan är framförhandlade, så om det hade varit riktigt, så skulle man från början ha höjt nivåerna i övriga avtal, i stället för att nyttja dessa som konkurrens medel.

Vad pratar du om nu? Inte OB tillägget?

När det gäller Pensionsåldern hade ju SJ 60 år, övriga 63-65 och semestern varierade från 25 dagar till 35 och väl ännu mer beroende på ålder.

Den stora förändringen när SJ o GDG samsades i det rosa avtalet var ju pensionsåldern vilket löstes med en övergångsregel.

Vilka andra förmåner försvann?

Sundås

Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2017, 09:24:20 AM
Jag är inte så bra på att argumentera, men jag kan skilja på vad som är rätt och vad som är fel, och med det menar jag då att det var fel av staten att ge länsbolagen mandat att riva ner det våra förfäder kämpade för, alltså att vi skulle ha gemensamt ägd kollektivtrafik.

Sakupplysning: vi hade inte gemensamt ägd kollektivtrafik innan heller.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

BSB101

Citat från: mittlinje skrivet 22 juli 2017, 20:17:55 PM
Du är så vänstervriden i alla dina kommentarer så ibland undrar jag varför du fortsätter ditt liv i Sverige?

Menar du att statligt anställda skall ha fördelar som fria resor och andra subventionerade semesterboende likt Hällevik?


Vilka vilkoroch vilken lön man har är något man förhandlar. Finns inget som säger att det ska vara just ditten eller datten. Villkor utöver lön brukar dock innebära att man går med på en lägre lön.

BSB101

Är kollektivavtalet så hårt styrande att arbetsgivaren inte kan erbjuda en annan löneledande ob så länge dessa är högre än i avtalet? Jaguar jobbat under några olika avtal och där har det alltid varit en lägsta nivåsom satts även gällaNde lönenivå. Exempelvis hade jagnågon hundring mindre i månaden på mitt första jobb än en som anställdes samtidigt.

Ersa

#28
Citat från: Kung Vasa skrivet 24 juli 2017, 09:24:20 AM
Jag är inte så bra på att argumentera, men jag kan skilja på vad som är rätt och vad som är fel, och med det menar jag då att det var fel av staten att ge länsbolagen mandat att riva ner det våra förfäder kämpade för, alltså att vi skulle ha gemensamt ägd kollektivtrafik.

Men vi hade inte helt gemensamt ägd kollektivtrafik innan länshuvudmannareformen heller. Tvärtom byggdes många linjer upp och utvecklades av privatägda små och större företag under mellankrigstiden. Dessa driftiga nytänkande småföretagare är väl också mångas "förfäder"? Speciellt i de familjeföretag som idag drivs av tredje eller fjärde generationen.

Lars-Håkan_E

Citat från: BSB101 skrivet 25 juli 2017, 15:12:56 PM
Är kollektivavtalet så hårt styrande att arbetsgivaren inte kan erbjuda en annan löneledande ob så länge dessa är högre än i avtalet? Jaguar jobbat under några olika avtal och där har det alltid varit en lägsta nivåsom satts även gällaNde lönenivå. Exempelvis hade jagnågon hundring mindre i månaden på mitt första jobb än en som anställdes samtidigt.

Det är nog uteslutet för alla dem som är med i arbetsgivarorganisationen, det skulle nämligen spoliera hela tanken med Bussbranschavtalet så att frångå avtalets kronor och ören är nog otänkbart, då får man maskera det som mertid, övertid eller så och sådant förekommer.
Dessutom kan man ju placera en nyanställd i högre löneklass men det bör man kunna motivera när arbetstagarorganisationen ställer sin fråga, VARFÖR!