Författare Ämne: Kommunals avtalskrav  (läst 11382 gånger)

1896

  • Gäst
SV: Kommunals avtalskrav
« Svar #30 skrivet: 25 juli 2017, 17:22:39 PM »
Men vi hade inte helt gemensamt ägd kollektivtrafik innan länshuvudmannareformen heller. Tvärtom byggdes många linjer upp och utvecklades av privatägda små och större företag under mellankrigstiden. Dessa driftiga nytänkande småföretagare är väl också mångas "förfäder"? Speciellt i de familjeföretag som idag drivs av tredje eller fjärde generationen.

Du får nog se det som så att det hela byggdes upp så smått allt eftersom arbetarrörelsen utvecklades, GDG förstatligades ju först -48. Ska vi se till familjeföretagen som startades på -20 talet, så är väl ändå majoriteten borta nu, just pga upphandlingar eller uppköp.

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 6001
SV: Kommunals avtalskrav
« Svar #31 skrivet: 25 juli 2017, 18:06:05 PM »
Du får nog se det som så att det hela byggdes upp så smått allt eftersom arbetarrörelsen utvecklades, GDG förstatligades ju först -48. Ska vi se till familjeföretagen som startades på -20 talet, så är väl ändå majoriteten borta nu, just pga upphandlingar eller uppköp.

Jag menade inte bara 1920-talet, utan även alla företag som grundats under alla efterföljande decennier. Men även om de allra första företagen från 20-talet inte finns kvar är de ju fortfarande de som grundade och utvecklade trafiken, samt att de är flera efterlevandes "förfäder". Så att insinuera att alla svenskars förfäder kämpat för ett förstatligande av alla persontransporter i landet är helt felaktigt.

1896

  • Gäst
SV: Kommunals avtalskrav
« Svar #32 skrivet: 25 juli 2017, 19:17:27 PM »
Jag menade inte bara 1920-talet, utan även alla företag som grundats under alla efterföljande decennier. Men även om de allra första företagen från 20-talet inte finns kvar är de ju fortfarande de som grundade och utvecklade trafiken, samt att de är flera efterlevandes "förfäder". Så att insinuera att alla svenskars förfäder kämpat för ett förstatligande av alla persontransporter i landet är helt felaktigt.

Och jag menade att -20 talet i stort innebar ett genombrott för busstrafiken, ta inte allt så bokstavligt. Vi hade en gång en social folkrörelse i det här landet som byggde upp folkhemmet, att det fanns privata entreprenörer i det, är helt naturligt, och inget jag bestrider, men majoriteten av folket skapade gemensamt det som blev offentligt ägt, därför att folket ville ha det så. Så när jag talar om våra förfäder och det de kämpade för, då talar jag om den majoritet som byggde upp folkhemmet.

Utloggad Leyland

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 765
SV: Kommunals avtalskrav
« Svar #33 skrivet: 25 juli 2017, 19:27:23 PM »

"Införliva Transdevs Nordiska del med Nobina snarast, och återförstatliga Nobina omgående. Då får vi tillbaka den offentligt ägda kollektivtrafik dessa bägge bolag successivt har privatiserat under 30 års tid. Sedan måste dessa avskyvärda upphandlingar lika snart upphöra. För vårt gemensamma folkhem."


Har Nobina privatiserat offentligt ägd kollektivtrafik? Det är väl ändå inte Nobinas ansvar....? Snarare en majoritet av medlemmarna i "folkhemmet" som genom demokratiska val satt denna ordning.

Nobina idag går inte att jämföra med SJ Buss, Swebus eller motsvarande.

I någon form har ju "upphandlingar" skett under 100 år tillbaka, långt innan folkhemmet blev ett "varumärke" att relatera till, så tillvida att städer och andra t.ex. köpt utförande av trafik från privata bolag eller SJ (SJ Buss).

Utloggad Lars_L

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 904
SV: Kommunals avtalskrav
« Svar #34 skrivet: 25 juli 2017, 20:32:56 PM »
Har Nobina privatiserat offentligt ägd kollektivtrafik? Det är väl ändå inte Nobinas ansvar....? Snarare en majoritet av medlemmarna i "folkhemmet" som genom demokratiska val satt denna ordning.

Nobina idag går inte att jämföra med SJ Buss, Swebus eller motsvarande.

I någon form har ju "upphandlingar" skett under 100 år tillbaka, långt innan folkhemmet blev ett "varumärke" att relatera till, så tillvida att städer och andra t.ex. köpt utförande av trafik från privata bolag eller SJ (SJ Buss).

Ska vi vara riktigt historiska så var ju entreprenörskap det ursprungliga, eller nästan. På 1830-talet försökte ju postverket starta diligenstrafik i egen regi men ganska snart gick man  ju över till att med statliga medel understödja privata alternativ. Ett slags tjänstekoncession alltså... Det här var ju långt före de första omnibusarna började rulla, men får väl ändå ses som dess föregångare....
Inlägget är signerat Lars Lundqvist