Senast jag var på Högdalsskroten såg jag en Metropol...

Startat av Gunnar D, 16 februari 2017, 17:56:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 mars 2017, 12:08:41 PM
En variant är att den stått övergiven på Vägverkets mark och omhändertagits och avförts

Ja det kan jag tro på!

Mr H

christian berg

Citat från: Mr H skrivet 02 mars 2017, 11:56:03 AM
Ja 4292 dröjde sig kvar det är intressant! Enligt uppgift så skulle dubbeldäckarna enligt SL:s önskemål ges förtur till skrotning för att det inte skulle kunna bli en opinion typ för spårvagnarna när dubbeldäckarna försvann. Påstås det men om man tittar på den praktiska hanteringen i Högdalen så kan det stämma. Hornsbergspersonal vittnar om att många dubbeldäckare togs abrupt till skrot från uppställningen i Hornsberg. Fulltankade och nya däck o.s.v var tydligen inget att bry sig om. Ingen plockning skedde utan rätt upp på "pinnen". Kanske någon med Hornsbergsförflutet som läser det här kan utveckla detta ytterligare?

Såldes inte vagnarna 4149 och 4211 till den dåtida Lidingös omnibussförening som jag tror den hette. En mycket aktiv men tyvärr kortlivad förening. Någon som minns hur många bussar de hade som mest och vilka? H32:orna som nämns här, H23 5428 väl?, Den Lidingöfärgade H41 (H42?) från Björknäs, en H63 oxblodsröd från Södertälje?. Fler?

Mr H

Jo, 4149 och 4211 såldes som bland de absolut sista H32 i Nyboda till denna Lidingöförening, 4149 hamnade sedan hos en privatperson, finns kvar i bilregistret, men jag tror att det efter en diskussion här på forumet klargjordes att den skrotades redan på 80-talet. Föreningen hade mycket riktigt också H23 5428, H41 4558 och H63 7928. De såldes alla vidare när föreningen upplöstes.

Hur är det med H39 4551, är det inte den som möjligen finns kvar på någon skrot?

Hälsningar
Christian B

Christian B

Peter Rost

Citat från: Mr H skrivet 02 mars 2017, 11:56:03 AM
Ja 4292 dröjde sig kvar det är intressant! Enligt uppgift så skulle dubbeldäckarna enligt SL:s önskemål ges förtur till skrotning för att det inte skulle kunna bli en opinion typ för spårvagnarna när dubbeldäckarna försvann. Påstås det men om man tittar på den praktiska hanteringen i Högdalen så kan det stämma. Hornsbergspersonal vittnar om att många dubbeldäckare togs abrupt till skrot från uppställningen i Hornsberg. Fulltankade och nya däck o.s.v var tydligen inget att bry sig om. Ingen plockning skedde utan rätt upp på "pinnen". Kanske någon med Hornsbergsförflutet som läser det här kan utveckla detta ytterligare?



Mr H

Transporterades dubbeldäckarna till Högdalen med bärgare? Jag vet att flertalet av Lidingös H30:or kördes till Högdalsskroten för egen maskin 1979-80. - Dessa var ju överlag i bättre skick än H32, och H34:orna.

//Peter

Mr H

Citat från: Peter Rost skrivet 06 mars 2017, 09:50:19 AM
Transporterades dubbeldäckarna till Högdalen med bärgare? Jag vet att flertalet av Lidingös H30:or kördes till Högdalsskroten för egen maskin 1979-80. - Dessa var ju överlag i bättre skick än H32, och H34:orna.

//Peter

När H30:orna kördes till skrot för egen maskin så sa man då att det var de enda SL-bussarna som körts ut för egen maskin till Högdalen. Det inkluderar ju då förstås dubbeldäckarna och den som berättade det för mig sa också att dubbeldäckarna i Hornsberg bärgades till Högdalen. Han jobbade då i Hornsberg och var förvånad över det som hände.

//Mr H

Railmaster

En eller möjligen två av SLs Büssingturistbussar stod parkerade i fisksjöäng vid husarviken, ett mindre småföretagarindustriomryde typ lugnet den senare halvan av 80-talet, de var uppenbarligen körda dit för egen maskin men jag tvivlar på att de kördes därifrån för egen maskin.

De var parkerade väl skyddade bakom stängsel och staket.

Någon som vet eller minns något mer om just dessa bussar?

christian berg


John

H33 bärgades till Högdalen kanske inte alla då man i Hornsberg tog ned motorerna för att användas som rundgångsmotorer till H32. Då man innan H33 skrotades vid motorhaveri på H32 va tvungen att ta ned den trasiga motorn och renovera dennsamma för att sedan sätta upp den igen på samma buss. Eftersom motorerna på H32 endast gick ca: 15000 mil mellan renoveringarna. Efter att dessa motorer lösgjordes från H33orna så kunde motorrenoveringarna göras på den stora verkstaden i Hornsberg och sedna skickas ut till oss i Bromma eller Nyboda.

Fredrik Klint

https://www.flickr.com/photos/46535856@N08/33078355270/sizes/l/
En bild jag hittade på Facebook för några år sedan. Först ser man bara bilar, sen vad som ser ut att vara ett skyltskåp från en Büssing litt H25-H27.
Platsen ska vara en skrot utanför Arlanda. En gissning är att det kanske är "8722" (f.d. H25 5519) som tillhörde SSGOIF. Någon som vet mer?

Railmaster

sidoskyltskåp i så fall med tanke på den lilla rutan! Dethär var spännande!  :)

Björn Forslund

Kan vara någon buss som fungerat som övningsobjekt för brandkåren på Arlanda. Det finns bilder på en H32 som stod jämte Caravellen på övningsområdet. Denna buss var kanske ett tidigare objekt som gått till skroten efter avslutad tjänst?

Gunnar D

Citat från: Railmaster skrivet 16 mars 2017, 17:11:12 PM
sidoskyltskåp i så fall med tanke på den lilla rutan! Dethär var spännande!  :)

Sidoskyltskåpets ruta på H25-H27 verkar dock varit mer avlångt.

/Gunnar