Senast jag var på Högdalsskroten såg jag en Metropol...

Startat av Gunnar D, 16 februari 2017, 17:56:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Feb 1973 var jag senast inne på Högdalsskroten och då stod bl.a. H19 5015 där...

En nyinskannad reprisbild.

Mvh Gunnar

Mr H

Intressant och bra bild!

Är väl den s.k "Handenmetropolen"?
En sak slår mig det var en del Metropoler med låga reg.nummer tillhöriga Bromma som överlevde dagen H och såldes vidare. Hur kommer det sig? De var väl uppställda i Spångahallen efter dagen H? Kanske det var så att den som ringde och frågade om möjligheterna att få köpa en Metropol förevisades vagnarna i Spångahallen kanske som rutin och av praktiska skäl?

Bildens buss är ett exempel, de två Nordarmaturbussarna ett annat samt inte minst VTI-metropolen numera på Spårvägsmuseet. Har säkert glömt någon. Det finns förstås undantag, SSS Metropol och Scanias Metropol,
men de var ju handplockade.

Mr H

Gunnar D



Citat från: Mr H skrivet 17 februari 2017, 08:49:10 AM
Är väl den s.k "Handenmetropolen"?
En sak slår mig det var en del Metropoler med låga reg.nummer tillhöriga Bromma som överlevde dagen H och såldes vidare. Hur kommer det sig? De var väl uppställda i Spångahallen efter dagen H? Kanske det var så att den som ringde och frågade om möjligheterna att få köpa en Metropol förevisades vagnarna i Spångahallen kanske som rutin och av praktiska skäl?

Bildens buss är ett exempel, de två Nordarmaturbussarna ett annat samt inte minst VTI-metropolen numera på Spårvägsmuseet. Har säkert glömt någon. Det finns förstås undantag, SSS Metropol och Scanias Metropol,
men de var ju handplockade.

H19 i Spångahallen spelade nog in men var enkelt eller dubbelt hydraulsystem också en faktor? Från vilket vnr fick H19 dubbelt hydraulsystem och vilka H19 fick Nordarmatur?

Ovan 5015 i sin krafts dagar vid Alvik i maj 1963.

Mvh Gunnar

Mr H

Två vagnar i 502x-serien var det som gick till Nordarmatur (tror att det var 5022 och 5024). Det var Metropoler ganska så högt upp i serien som fick dubbelt hydraulsystem har för mig att man gärna demonterade de efter dagen H för att få med som reservdelar till de Pakistanska Capitolerna. Nu vet jag ju inte vad som menades med "dubbelt hydraulsystem" (knappast att man hade dubbla bromspedaler! ;D)

Mr H

Gunnar D

Kom att tänka på de H19 från Brännkyrka/Nyboda som såldes vidare och som därmed stod i kontrast till de tidiga från Bromma enligt ovan. 5182 gick till Västergötland (skolbuss), 5185 till England och 5188 "skandalbussen" hamnade i Östersund (och ev vidare).

/Gunnar

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 19 februari 2017, 16:11:33 PM
Kom att tänka på de H19 från Brännkyrka/Nyboda som såldes vidare och som därmed stod i kontrast till de tidiga från Bromma enligt ovan. 5182 gick till Västergötland (skolbuss), 5185 till England och 5188 "skandalbussen" hamnade i Östersund (och ev vidare).

/Gunnar

Fast jag har för mig att 5182 kom till Västergötland från Silverdalen där den fick högerdörrar bak också. 5185 och 5188 var väl lite senare efter dagen H och då var väl allt samlat i Rissne/Sörentorp? Skulle vara intressant att höra mer hur 5188 kom ut på vägarna igen, ersatte en trasig turistbuss har jag hört, men köptes en Metropol "på rot" för att ersätta? Gick man och tryckte på startknapparna tills någon startade?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 19 februari 2017, 18:24:53 PM
Fast jag har för mig att 5182 kom till Västergötland från Silverdalen där den fick högerdörrar bak också. 5185 och 5188 var väl lite senare efter dagen H och då var väl allt samlat i Rissne/Sörentorp?

Ja, så var det nog.

Även H22 5402 lär ha haft dubbelt hydraulsystem.

/Gunnar

Lars-Håkan_E

Citat från: Mr H skrivet 18 februari 2017, 16:28:21 PM
Två vagnar i 502x-serien var det som gick till Nordarmatur (tror att det var 5022 och 5024). Det var Metropoler ganska så högt upp i serien som fick dubbelt hydraulsystem har för mig att man gärna demonterade de efter dagen H för att få med som reservdelar till de Pakistanska Capitolerna. Nu vet jag ju inte vad som menades med "dubbelt hydraulsystem" (knappast att man hade dubbla bromspedaler! ;D)

Mr H

Med dubbelt avses högst troligt 2 krets bromssystem.

Mr H

Kommer ihåg en sak med Metropolerna som stog uppställda i Spångahallen som upprörde SL. De fick sina kom.apparater stulna! Då funderar man, de hade alltså dubbla utrustningar kring dagen H vilket ju låter slösaktigt istället för att flytta över utrustningarna. De var ju inte gamla heller. Visserligen så kanske man ville kosta på sig nya skräddarsydda manöverenheter men själva "burkarna"? Undrar om Högertrafikkommissionens kapitalinsats täckte sådant också? Eller så fanns det en plan för återanvänding av de befintliga burkarna? De var väl bara tre år gamla? Alla H-bussar var ju inte heller levererade kring dagen H, främst H32 och H35, och många stog ju avställda och de kanske fick begagnade burkar.

Mr H

christian berg

Hej,

Någon gång kring 1979-80 var jag med min pappa vid skroten i Högdalen och då fanns det bland de bussar som ännu inte hamnat på "högen" en del udda vrak:

- en Metropol som måste ha varit den som aldrig hämtades ( 5169 el 5179?)
- ett höghus H15 ombyggt till kontor/lager
- en 50-tals buss som kan ha varit dragvagnen till "kamelen"
- en H33 dubbeldäckare nr 4292

Har alla på diabild i några svåråtkomliga gömmor.

Hälsningar
Christian B

Mr H

Citat från: christian berg skrivet 23 februari 2017, 21:58:07 PM
Hej,

Någon gång kring 1979-80 var jag med min pappa vid skroten i Högdalen och då fanns det bland de bussar som ännu inte hamnat på "högen" en del udda vrak:

- en Metropol som måste ha varit den som aldrig hämtades ( 5169 el 5179?)
- ett höghus H15 ombyggt till kontor/lager
- en 50-tals buss som kan ha varit dragvagnen till "kamelen"
- en H33 dubbeldäckare nr 4292

Har alla på diabild i några svåråtkomliga gömmor.

Hälsningar
Christian B

Roliga minnen förstås! Metropolen var som du antyder den som skulle bli båtöverbyggnad men aldrig hämtades. Vagn 5179 var det. H15-bussen var SL Musikkårs gamla buss som gjort sitt. Har för mig att dragbilen till H14 gick hädan tidigare det kan vara den gamla H9-bussen som byggts om till bärgningsvagn som du såg. H292 tror jag att den hette som bärgningsvagn. Den stog uppställd parallellt med det s.k "snöspåret" d.v.s där skrotvagnarna succesivt trycktes fram för separering. Vagn  4292 (d.v.s undervåning från 4292 och övervåning från 4281) kan nog ha kommit ut så här sent. SvOf försökte ju ta hand om en H33 som inte gillades av SL:s ledning men jag tror inte att det var vagn 4292 eller...? Den H33an dröjde sig ju kvar lite extra i Söderhallen.

Mr H

John

Den H33 som SVOF skulle haft va 4299. Mycket tråkigt att den senare gick samma väg som resterande Bussing dubbeldäckare hade varit trevligt att ha en kvar då det finns 3 H35....

John

Mr H

Citat från: John skrivet 24 februari 2017, 15:41:38 PM
Den H33 som SVOF skulle haft va 4299. Mycket tråkigt att den senare gick samma väg som resterande Bussing dubbeldäckare hade varit trevligt att ha en kvar då det finns 3 H35....

John

Ja inte är det många Büssingar som överlevt till eftervärlden med tanke på hur många de en gång var! Är väl bara H32 4249? Hur många var det totalt? 370?

Mr H

Jörgen

Apropå Büssing...
Hur är det med den H27 5551, den som fanns ute i skogen nånstans i Sverige, senast 2009.
Är den borta och också hamnat i busshimlen, eller? :-X

Och hur är det med den vita H38 4009 Bojan som fanns för ungefär 10 år sen, har den också skrotats? :'(

Och rykten för länge sedan sades det finnas en H33 ståendes uppe i Norrland, men det tror jag inte riktigt på.
Mvh: Jörgen

Peter Rost

H38:an 4008 (Berit) skrotades i Bollnäs för cirka tio år sedan, efter många år som husbuss.

//Peter