Delvios rätt.Men Wikströms ägdes mig veterligt av GDG sedan tidigare.
Wasatrafik tog över från GDG busstrafik i Mora. Denna trafik hade tidigare år SJ Biltrafik. En tid hade SJ i Mora en linje med behållare som kördes från en gruva. Enligt en fd SJ anställd så var det en buss med flak som körde behållare.
Wikström hade några CF6561 som hamnade i Mölnlycke hos GDG dotter där.
SJ hade inte trafiken i Mora, utan kring Ludvika-Smedjebacken, vilken övergick till GDG 59-07-01.
Däremot så övertog Wasatrafik linjer kring Mora, Orsa och mot Älvdalen, Särna, Idre o Grövelsjön från GDG
1971.
I utbyte erhöll GDG linjer som berörde Falun, Leksand, Vansbro från det Wasatrafikägda Vikströms Buss AB.
Allt enligt GDG Biltrafiks 50 årsbok.
Skvadern som du tänker på var en Scania Vabis LS75 Super med BeGe dubbelhytt och flak med komb skåp/flak. Till den användes ett 2-axlat släp med kapell. Alltså en torpedbyggt lastbilschassie med boggie.
Den användes i kombinerad linjetrafik för person- och blysligtransporter mellan Idre-Mora
Blysligen kom från Boliden Gruv ABs gruva norr om Idre och lastades om till järnvägstransport från Mora.
Skvadern var bussreggad som W384 och hade från början 11 sittplatser, men det ändrades till 9 st 1967, vid förmodad högerombyggnad. Inv-nr var först GDG 141, men den fick senare 3250.
Fordonet gick mellan 1962 och 1971 och skrotades i september 1971.
Med vänlig hälsning
Christian