Författare Ämne: GDG / Wasatrafik  (läst 3659 gånger)

1896

  • Gäst
GDG / Wasatrafik
« skrivet: 18 december 2016, 14:03:21 PM »
Hur var det egentligen i norra Dalarna -71 ? Böt GDG och Wasatrafik busstrafik sinsemellan, eller var det bara Wasatrafik som tog över busstrafik från GDG ? Enligt vad jag hört och trott i alla år så var det ett ömsesidigt byte av busstrafik, men när jag läser GDG bibeln, så står det bara att GDG överlät flera linjer i norra Dalarna till Wasatrafik -71, det står ingenting om att man fick någon busstrafik av Wasatrafik. Det enda som framgår är att GDG vid denna tidpunkt köpte diverse bussbolag i Falun.

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3668
SV: GDG / Wasatrafik
« Svar #1 skrivet: 22 december 2016, 16:42:45 PM »
Du skall nog inte läsaför mycket.
Wasatrafik tog över trafifk från GDG

Jag har inte just nu tillgång till boken om GDG. Däremot är det som vi tidigare skrivit om här så att GDG också hade tagit över företag långt tidigare men som drevs under sitt gamla namn.
Själva bytet av linjer beskrevs att sign KA i Ånghwisslan när det begav sig. KA= Kjell Aghult.

Utloggad bilomnibussen

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1816
SV: GDG / Wasatrafik
« Svar #2 skrivet: 27 december 2016, 22:50:24 PM »
GDG tog väl över Wikströms buss, eller var det inte det bolaget som körde på Västerdalarna?
Mvh Jan G

Utloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3668
SV: GDG / Wasatrafik
« Svar #3 skrivet: 28 december 2016, 20:37:15 PM »
Delvios rätt.Men Wikströms ägdes mig veterligt av GDG sedan tidigare.

Wasatrafik tog över från GDG busstrafik i Mora. Denna trafik hade tidigare år SJ Biltrafik.  En tid hade SJ i Mora en linje med behållare som kördes från en gruva. Enligt en fd SJ anställd så var det en buss med flak som körde behållare.

Wikström hade några CF6561 som hamnade i Mölnlycke hos GDG dotter där.

Utloggad Christian Ljunggren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1284
SV: GDG / Wasatrafik
« Svar #4 skrivet: 29 december 2016, 00:04:02 AM »
Delvios rätt.Men Wikströms ägdes mig veterligt av GDG sedan tidigare.

Wasatrafik tog över från GDG busstrafik i Mora. Denna trafik hade tidigare år SJ Biltrafik.  En tid hade SJ i Mora en linje med behållare som kördes från en gruva. Enligt en fd SJ anställd så var det en buss med flak som körde behållare.

Wikström hade några CF6561 som hamnade i Mölnlycke hos GDG dotter där.


SJ hade inte trafiken i Mora, utan kring Ludvika-Smedjebacken, vilken övergick till GDG 59-07-01.
Däremot så övertog Wasatrafik linjer kring Mora, Orsa och mot Älvdalen, Särna, Idre o Grövelsjön från GDG
1971.
I utbyte erhöll GDG linjer som berörde Falun, Leksand, Vansbro från det Wasatrafikägda Vikströms Buss AB.
Allt enligt GDG Biltrafiks 50 årsbok.

Skvadern som du tänker på var en Scania Vabis LS75 Super med BeGe dubbelhytt och flak med komb skåp/flak. Till den användes ett 2-axlat släp med kapell. Alltså en torpedbyggt lastbilschassie med boggie.
Den användes i kombinerad linjetrafik för person- och blysligtransporter mellan Idre-Mora
Blysligen kom från Boliden Gruv ABs gruva norr om Idre och lastades om till järnvägstransport från Mora.
Skvadern var bussreggad som W384 och hade från början 11 sittplatser, men det ändrades till 9 st 1967, vid förmodad högerombyggnad. Inv-nr var först GDG 141, men den fick senare 3250.
Fordonet gick mellan 1962 och 1971 och skrotades i september 1971.

Med vänlig hälsning

Christian

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4399
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: GDG / Wasatrafik
« Svar #5 skrivet: 29 december 2016, 13:41:35 PM »

SJ hade inte trafiken i Mora, utan kring Ludvika-Smedjebacken, vilken övergick till GDG 59-07-01.
Däremot så övertog Wasatrafik linjer kring Mora, Orsa och mot Älvdalen, Särna, Idre o Grövelsjön från GDG
1971.
I utbyte erhöll GDG linjer som berörde Falun, Leksand, Vansbro från det Wasatrafikägda Vikströms Buss AB.
Allt enligt GDG Biltrafiks 50 årsbok.

Skvadern som du tänker på var en Scania Vabis LS75 Super med BeGe dubbelhytt och flak med komb skåp/flak. Till den användes ett 2-axlat släp med kapell. Alltså en torpedbyggt lastbilschassie med boggie.
Den användes i kombinerad linjetrafik för person- och blysligtransporter mellan Idre-Mora
Blysligen kom från Boliden Gruv ABs gruva norr om Idre och lastades om till järnvägstransport från Mora.
Skvadern var bussreggad som W384 och hade från början 11 sittplatser, men det ändrades till 9 st 1967, vid förmodad högerombyggnad. Inv-nr var först GDG 141, men den fick senare 3250.
Fordonet gick mellan 1962 och 1971 och skrotades i september 1971.

Med vänlig hälsning

Christian
Vi bugar för dina underbara kunskaper och önskar Dig Gott Nytt 2017./Ulf

Utloggad Christian Ljunggren

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1284
SV: GDG / Wasatrafik
« Svar #6 skrivet: 29 december 2016, 14:45:05 PM »
Vi bugar för dina underbara kunskaper och önskar Dig Gott Nytt 2017./Ulf


Tackar!

Önskar detsamma.

Med vänlig hälsning

Christian