Örebros sista CR76:or

Startat av AKO, 26 november 2016, 10:55:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AKO

Ytterligare en bild utanför Örebros bussgarage.

Bilden föreställer Örebros två sista CR76:or, nr 41 och 40 tillsammans med 46 som jag tror var en CR110:a samtliga avställda. Bilden ska vara tagen sommaren 1985.

Om jag minns rätt stod vagn 46 kvar längst och användes som något form av virkesförråd.

Scania CR 76 by AKO

Ulf Berlin

Tack för denna bild.
Inte ofta man får se en CR76a rakt från sidan:)/Ulf

Resenären

Åh vilka härliga bilder. Tror att 40 och 41 hade andra inventarienummer tidigare och omnumrerades när nyleveranserna började komma i kapp. Troligen 1983 då Volvo- vagnarna 30 och 31 levererades.

Aktningsvärd ålder där med 18 år.

Resenären

De sista åren kunde man ha tur och få åka 16X till/från Risbergska skolan med de där. Minns själv dem från hösten 83 och 84.

Peter Öden

Hej !

Bl.a på Örebros CR 76 stod det på typskylten CR 76.59 L9B, Vad står L9B för ? kan någon förklara detta ??

Mvh Peter Ö

Railmaster

Härlig målning, precis som Tekno-modellen som står bredvid mig på fönsterbrädan!

1896

Tidigt -80 tal lånade GDG upp ett par sådana här från Örebro till Borlänge vintertid, måste ha varit vagn brist innan 13xx vagnarna levererades -83,  men fråga mig inte vilka inv nr det rörde sig om, för det minns jag inte, hur mycket jag än försöker.

Mattias

Citat från: AKO skrivet 26 november 2016, 10:55:04 AM
Ytterligare en bild utanför Örebros bussgarage.

Bilden föreställer Örebros två sista CR76:or, nr 41 och 40 tillsammans med 46 som jag tror var en CR110:a samtliga avställda. Bilden ska vara tagen sommaren 1985.

Om jag minns rätt stod vagn 46 kvar längst och användes som något form av virkesförråd.

Trevlig bild!! Även vagn 46 var en CR 76, dock hade den vid leverans 1967 inv.nr. 16.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Resenären

Var inte Örebros CR76:or bland de första och några levererades väl redan 1966? Eller är det där något jag drömt?

Isf borde 16 varit en av dem då inv 1-12 var CF-vagnarna som ombyggdes till högertrafik.

Ola Almquist

Enligt SvOf:s skrift nr 2:
13 - 16, 18 - 40 CR76, lev.år 1966
41 - 43 CR76, lev.år 1968
44 - 51 CR110M, lev.år 1970

Eventuella omnumreringar framgår inte. Inte heller av SBH. Komplettera gärna (med reg.nummer, annars blir det nog fel).

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Citat från: Kung Vasa skrivet 28 november 2016, 13:44:07 PM
Tidigt -80 tal lånade GDG upp ett par sådana här från Örebro till Borlänge vintertid, måste ha varit vagn brist innan 13xx vagnarna levererades -83,  men fråga mig inte vilka inv nr det rörde sig om, för det minns jag inte, hur mycket jag än försöker.
Skedde sådana lån vid mera än ett tillfälle? När jag fortfarande jobbade kvar vid GDG i Dalarna före sommaren 82 lånades troligen flera Örebrobussar upp till Borlänge mitt i vintern. De kom aldrig ut i trafiken eller högst någon dag. De konstaterades av skyddsombudet ha urdålig värme varför de ställdes av från användning och skickades tillbaka.
Mvh Jan G

1896

Citat från: bilomnibussen skrivet 10 december 2016, 10:27:03 AM
Skedde sådana lån vid mera än ett tillfälle? När jag fortfarande jobbade kvar vid GDG i Dalarna före sommaren 82 lånades troligen flera Örebrobussar upp till Borlänge mitt i vintern. De kom aldrig ut i trafiken eller högst någon dag. De konstaterades av skyddsombudet ha urdålig värme varför de ställdes av från användning och skickades tillbaka.
Mvh Jan G

Jag vill gärna minnas att det var två vintrar, vid det ena tillfället två bussar och det andra tre, och det där med värmen känner jag igen, dock så var det väl så att bussarna nyttjades mest till dubbleringar morgon och kväll.

Christer K

Vagnarna 40, 41 och 42 hade Tacograf inmonterat så vissa tider kunde de kontrollera körtider under en dag. Dessa tre bussar var dem som gick bäst av alla CR 76.
Vagn 46 som användes som virkesförråd, var Gunnar som hade hållplatsarbeten som huvudsyssla. Var även med och hjälpte honom under sommarmånaderna.
// Christer K 
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.